Ministrul Justiției, „luat la rost” de senatorul PNL Costel Șoptică!

Parlamentarul liberal a cerut rezolvarea problemelor din sistemul național de probațiune care se află într-o situație dezastruoasă.

Senatorul PNL Botoșani, Costel Șoptică, s-a adresat oficial ministrului Justiției, Tudorel Toader, pe tema situației dezastruoase a sistemului național de probațiune, solicitându-i rezolvarea problemelor acestuia.

„Sistemul de probațiune din România reprezintă o alternativă viabilă pentru pedeapsa închisorii într-un stat care este la un pas să fie sancționat de către CEDO tocmai pentru suprapopularea penitenciarelor. Însă, se pare că dumneavoastră și ministerul pe care îl conduceți, ignorați practic cea mai importantă verigă ce există într-un stat civilizat, prin afirmații de genul „un ofi…d’ăsta de la probațiune”, precum și prin faptul că nu cunoașteți conducerea centrală a acestui sistem (deși aceasta se află la etajul șase al clădirii în care vă desfășurați activitatea!)”, a arătat senatorul Costel Șoptică, în demersul trimis ministrului Toader.

Costel Șoptică a mai afirmat că salariații din sistemul de probațiune îi reamintesc ministrului Justiției faptul că, din diferite motive nu sunt respectate dispoziții legale și ale instanțelor judecătorești: „Astfel, deși potrivit prevederilor art. 60 și 61 din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului de probațiune: „Personalului din serviciile de probațiune trebuie să i se asigure condiții normale de muncă și igienă, de natură să îi asigure sănătatea și integritatea fizică și psihică” și „beneficiază de sprijin în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în condițiile stabilite prin protocol între Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Justiției”, prevederi ce se completează cu dispozițiile art. 39 alin. (1) lit. f C. Muncii ce dispune că „Salariatul are, în principal, următoarele drepturi: dreptul la securitate și sănătate în muncă(…)”, iar art.119, al.5 din Legea 252/2013 privind organizarea și funcționarea sistemului probațiune stipulează că „(5) Paza sediilor structurilor teritoriale, a bunurilor și a valorilor aparținând acestora, supravegherea accesului și menținerea ordinii interioare necesare desfășurării normale a activității în aceste sedii se asigură, în mod gratuit, de către Jandarmeria Română, prin structurile sale specializate”, în realitate nu se întâmplă acest lucru, nefiind asigurată niciun fel de pază, existând numeroase cazuri în care consilierii de probațiune au fost agresați verbal sau fizic sau cărora li s-au furat bunuri din birouri. Totodată, există numeroase hotărâri judecătorești definitive, precum și o decizie a Curții Constituționale a României, al cărei membru ați fost timp de zece ani, ce dispun ca valoarea de referință sectorială ce se aplică salariilor magistraților și grefierilor să fie aplicată și personalului de probațiune în mod egal și fără discriminare. Însă Ministerul Justiției și dvs. nu ați reușit încă să emiteți ordinele de ministru prin care să se calculeze salariile consilierilor de probațiune (cunoscuți de dumneavoastră prin titulatura „ăștia din probațiune”).”

„Continuând ideea lipsei banilor, deși la întâlnirea cu șefii serviciilor de probațiune din țară ați fost informat că există lipsuri grave în ceea ce privește instrumentele sine qua non realizării activității acestor servicii, ați ales să reduceți cu 300.000 lei bugetul alocat pentru bunuri și servicii. În prezent, serviciile de probațiune din toată țara trebuie să conserve foarte mult resursele acestora, conservare de natură a face imposibilă desfășurarea activității pentru care au fost înființate. Spre exemplu, Serviciul de Probațiune București, mai are funcțională o singură imprimantă, folosită de cei 42 de consilieri de probațiune! Unii dintre consilierii de probațiune își desfășoară activitatea în condiții mai grele decât cele ale deținuților, de exemplu cei 17 consilieri din cadrul Serviciului de Probațiune Bacău lucrează într-un spațiu de 40 metri pătrați, ceea ce înseamnă 2,25 m.p./consilier. În situații similare sunt consilierii din Prahova, Galați, Alba, Gorj. Alții lucrează în mansarde slab luminate (cazul Serviciului de Probațiune Constanța) sau în spații fără niciun fel de aerisire sau ventilație (Serviciul de Probațiune Dâmbovița). De la 1 ianuarie 2018, există consilieri de probațiune ce riscă să fie dați afară din sediile instanțelor de judecată pentru neonorarea plăților față de tribunale pentru utilități sau consumabile, fără a fi identificate sedii noi pentru aceștia, sau existând sedii improprii, precum foste arhive neigienizate”, a mai precizat senatorul Costel Șoptică, în documentul oficial trimis conducerii Ministerului Justiției.

Parlamentarul PNL a mai spus că în Serviciul de Probațiune Botoșani, sunt doar nouă consilieri în activitate, care supraveghează peste 1.400 de condamnați, au întocmit peste 100 de referate de evaluare și rapoarte de modificare/încetare obligații. Deși media per consilier este de 155 persoane, în realitate ei gestionează peste 200 de cazuri active, la care se adaugă cele peste 350 de cazuri cu termenul de supraveghere expirat anul acesta.

Având în vedere situația expusă, în finalul interpelării senatorul liberal a solicitat ministrului Toader răspuns la următoarele întrebări: „1. Când va decide Ministerul Justiției să respecte legea și să asigure paza serviciilor de probațiune?; 2. Când va decide Ministerul Justiției să respecte hotărârile judecătorești și să emită Ordinele de Ministru prin care salariile să fie calculate luând în seamă valoarea de referință sectorială corectă?; 3. Când se va organiza concursul pentru ocuparea restului de 700 de posturi prevăzute în Memorandumul asumat de Guvernul României pentru perioada 2012-2016? Totodată când vor fi încadrați pe post candidații declarași admiși la concursul din 2016-2017, aflați în acest moment pe o listă de așteptare, în ianuarie 2018 riscând să expire perioada de 6 luni în care ar putea fi numiți pe post?; 4. Când va acorda Ministerul Justiției un buget suficient și necesar pentru asigurarea unor condiții decente de muncă în care consilierii de probațiune să își poată desfășura decent activitatea?; 5. Când va fi adoptat statutul personalului de probațiune cu drepturile cuvenite, asa cum sunt revendicate de sindicat, astfel încât să nu mai existe discriminare în raport cu celelalte categorii de personal din Ministerul Justiției, de exemplu decontarea chiriei, având în vedere faptul ca examenul de ocupare a posturilor este unul național?; 6. Care este situația actuală și neajunsurile Serviciului de Probațiune Botoșani?”.

„Referitor la numărul de consilieri de probațiune, la nivelul întregului sistem național de probațiune există 538 de consilieri, ce supravegheau peste 70.000 de persoane la finele anului 2016, numărul fiind în creștere, existând servicii în care un consilier trebuie să supravegheze chiar 300 de condamnați. Trebuie să aveți în vedere faptul că, potrivit Planului de măsuri adoptat de Guvernul României în anul 2012 privitor la impactul noilor coduri, la nivelul anului 2016 trebuia să fie un total de 1.200 de consilieri de probațiune, la finele lui 2016 fiind doar 358 de consilieri în activitate. De asemenea, având în vedere măsurile alternative la detenție pentru evitarea unor sancțiuni CEDO, consider în acest sens necesară reglementarea cu prioritate a statutului personalului de probațiune ca măsură la reformarea condițiilor din penitenciare, respectiv promovarea proiectului de statut pentru personalul de probațiune ținându-se cont în primul rând de revendicările sindicatului în vederea consolidării sistemului de probațiune”, a concluzionat senatorul Costel Șoptică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.