LEGE NOUA ! SURPRIZE pentru PACIENTI si CADRE MEDICALE. Vezi la ce sunt OBLIGATE SPITALELE

Din 2015, mai exact din februarie, pacientii si cadrele medicale vor avea in fata niste noutati, ce ar trebui sa mai stopeze ABUZURILE din spitale, care, trebuie sa recunoastem, nu sunt tocmai putine. Cat de eficiente vor fi noile masuri pregatite de Ministerul Sanatatii, poate aprecia fiecare cititor. Cert este ca spitalele trebuie sa infiinteze si sa puna la treaba un CONSILIU ETIC.

Asa numitele „chestionare de satisfactie”, care se distribuiau pacientilor in spitale( foarte rar), pentru a-si spune parerea despre conditiile de spitalizare si comportamentul cadrelor medicale, vor fi, din 2005, lege. Vor fi completate de fiecare pacient, la externalizare. Asa vrea Ministerul Sanatatii sa puna capat ABUZURILOR din spitale. 
 
Asta se va intampla din februarie 2015, cand toate spitalele publice vor fi obligate la puna la dispozitia pacientilor chestionare – in format fizic si electronic – prin care acestia sa evalueze, anonim, la externare, cat de multumiti au fost de actul medical si de personalul medical care i-a tratat. 
 
In spitale vor fi infiintate consilii etice care vor analiza sesizarile privind eventuale abuzuri. Consiliile vor avea, obligatoriu, in componenta cate un reprezentant al asociatiilor de pacienti. 
 
Va avea vreo eficienta acest sistem ? 
 
Probabil ca nu, daca luam in considerare faptul ca  mecanismul de feedback al pacientilor, propus de Ministerul de resort pentru a descuraja abuzurile si platile informale in sistemul sanitar, pune accentul pe contabilizarea riguroasa a derapajelor etice din sistem, si doar marginal vizeaza pedepsirea abuzului.
 
In doua proiecte de Ordin de Ministru, mecanismul de feedback al pacientilor cu privire la calitatea actului medical arata cum se va excela in contabilizarea abuzurilor si mai putin in sanctionarea lor.
 
In Ordinele de Ministru la care facem referire se reglementeaza se vorbeste despre raportarea la nivel de spital, la nivel judetean si despre sintetizarea la nivel national a informatiilor cu privire la satisfactia pacientilor in ceea ce priveste actul medical, daca  le-au fost respectate drepturile in timpul internarii, si daca le-a fost conditionat actul medical. 
 
Se mai arata cum vor fi facute raportari periodice, de catre consiliile etice, la Ministerul Sanatatii. Finalitatea centralizarii informatiilor cu privire la umilintele traite de pacienti in spitale va fi redactarea unui anuar etic national care va sintetiza cele mai importante derapaje etice ale medicilor, asistentelor, infirmierelor, s.a.m.d. din spitalele publice.
 
Asadar, Ministerul Sanatatii vrea sa aiba o imaginea clara a sistemului sanitar, asa cum ilm vad pacientii. Mai departe, vor fi alte analize. 
 
„In practica sunt intalnite incalcari ale drepturilor pacientilor, de la refuzul acordarii serviciilor medicale sau sanitare, pana la conditionarea acordarii acestora de obtinerea unor beneficii personale. Aceasta stare de fapt induce incertitudine in privinta onestitatii personalului medical si secundar, neincredere in actul medical prestat, ceea ce se traduce intr-un grad scazut al increderii pacientilor in calitatea serviciilor medicale”, se arata in proiectul de Ordin al Ministerului Sanatatii, privind aprobarea implementarii mecanismului de feedback al pacientului in unitatile sanitare publice.
 
Noua legislatie mai presupune afisarea site-ul fiecarui spital a link-ului catre formularul de sesizare on-line al pacientilor, care va ramane vizibil permanent.
 
Toate chestionarele completate de pacienti si toate sesizarile primite pe adresa spitalelor vor fi analizate de catre consiliile etice ale spitalelor, dupa ce datele personale ale partilor implicate vor fi anonimizate. Asta ar insemna ca aceste consilii etice sa aiba treaba serioasa, tinand cont ca este vorba de zeci sau chiar sute de chestionare ce vor trebui analizate in fiecare saptamana.  
 
Consiliile etice vor fi formate din cate sapte membri, astfel:
 
Pentru spitalele cu statut de spital clinic, universitar si institut, consiliul etic va fi format din sapte membri:
– un reprezentant al corpului medical al spitalului, din personalul cu integrare clinica;
– un reprezentant al corpului medical al spitalului, altul decat personalul cu integrare clinica;
– un reprezentant al asistentilor medicali din spital;
– un consilier juridic sau un reprezentant al aparatului functional al spitalului, cu studii superioare;
– un reprezentant al casei de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
– un reprezentant al asociatiilor de pacienti.
 
Consiliul etic din cadrul spitalelor care nu au statut de spital clinic, universitar si institut va fi format din:
 
– doi reprezentanți ai corpului medical al spitalului;
– un reprezentant al asistentilor medicali din spital;
– un consilier juridic sau un reprezentant al aparatului functional al spitalului cu studii superioare;
– un reprezentant al casei județene de asigurari de sanatate, respectiv a Municipiului Bucuresti;
– un reprezentant al asociatiilor de pacienți;
– un reprezentant al autoritatii publice locale sau judetene, in cazul unitaților sanitare aflate in subordinea acestora, respectiv al directiilor de sanatate publica judetene si a Municipiului Bucuresti, pentru unitatile sanitare din subordinea Ministerului Sanatatii.
 
Din consiliile etice NU pot face parte managerii de spital, directorii medicali, directorii de ingrijiri si nici asistenti-șefi ai spitalelor.
 
Membrii consiliului etic care reprezinta corpul medical si asistentii medicali vor fi alesi prin votul secret al personalului spitalului.
 
Aceste consilii etice vor analiza sesizarile primite de la pacienti si pe baza lor vor verifica daca personalul medicosanitar incalca drepturile pacientilor. 
 
Subsecvent, consiliile etice vor formula avize etice, daca au constatat abateri de la legislația in vigoare, in speta semnalata de pacient. 
 
In situatia in care constata ca faptele sesizate de pacient au respectat deontologia profesionala a personalului medicosanitar, consiliile etice vor solutiona sesizarile pacientilor cu hotarari etice, in favoarea personalului incriminat.
 
Consiliile etice vor comunica managerului de spital decizia in speta etica analizata, care, mai departe, o va transmite pacientilor sau apartinatorilor lor, care au sesizat abuzurile.
 
Corelativ, comisiile vor analiza si sesizarilor personalului spitalului cu privire la abuzuri savarsite de pacienti sau de superiori ierarhici. 
 
Ministerul Sanatații va publica anual, in format electronic, un anuar etic national.
 
Spitalele care nu organizeaza consilii etice, din vina managerului de spital, se sanctioneaza cu amenda de 1.000 lei pe luna, pana la remedierea situatiei.
 
Nerespectarea prevederilor legate de functionarea consiliului etic, din vina membrilor desemnati, se sanctioneaza prin masuri disciplinare sau cu amenda de 250 lei lunar.
 
 
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.