Se pregateste SCHIMBAREA continutului INVATAMANTULUI GIMNAZIAL! Programe scolare, manuale in prag de reformare

Se vrea o scoala mai atractiva pentru elevi. Este un plan ambitios, intentia e chiar laudabila, dar cum se va pune in practica?  Acolo este problema, la cum va arata in final rezultatul acestui program. Vorbim de un proiect european cu valoare totala de 38,25 milioane de euro. Sa-l creditam cu incredere, fara sa ne gandim la ce a fost pana acum. 

Potrivit reprezentantilor Guvernului, schimbarea continutului invatamantului, programelor scolare si manualelor din Romania este necesara in primul rand pentru ca acestora le lipsesc activitatile practice. In plus, se pare ca in ceea ce priveste invatamantul nu suntem deloc pe drumul cel bun, daca luam in considerare rezultatele examinarilor nationale, de la sfarsitul claselor a VIII-a si a XII-a.
 
Ministerul Fondurilor Europene a scos luni in dezbatere publica ghidul solicitantului „Curriculum national obligatoriu actualizat pentru invatamantul gimnazial”, pentru o linie de finantare din cadrul Programului Operational Capital Uman (POCU) 2014-2020. 
 
Conform MFE, fondurile europene vor fi utilizate pentru revizuirea curriculumului national obligatoriu pentru invatamantul gimnazial, cu accent pe nevoile elevilor din grupurile dezavantajate. 
 
Proiectele pot fi depuse de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MECS) si agentiile, structurile si organismele aflate in subordinea/coordonarea MENCS, in parteneriat cu entitati cu activitate relevanta in domeniul invatamantului gimnazial si vor avea ca scop:
 
– formare profesionala continua a personalului didactic;
dezvoltare a curriculum-ului national obligatoriu pentru invatamantul gimnazial;
– testare a resurselor didactice aferente curriculum-ului national obligatoriu in unitatile scolare pilot.
 
Curriculum inseamna continutul invatamantului si programul activitatii scolare, care se concretizeaza in plan de invatamant, programe scolare, manuale si ghiduri metodice. 
 
Guvernul are in vedere, printre altele, reducerea abandonului scolar in randul copiilor din comunitatidefavorizate, cum ar fi copiii din familii cu venituri reduse sau cei din comunitati de romi, potrivit hotnews.ro. 
 
Cu o rata a parasirii timpurii a scolii ce depaseste 17%, Romania este printre cele cinci tari europene cu ratele cele mai mari ridicate, arata Guvernul. 
 
Porivit ghidului lansat in dezbatere publica, in Romania exista diferente majore in privinta nivelului rezultatelor scolare: copiii din mediul rural sunt aproape cu un an in urma celor din mediul urban.
 
De asemenea, rezultatele examinarilor nationale, de la sfarsitul claselor a 8-a si a 12-a subliniaza „ca un numar semnificativ de mare de tineri nu isi pot continua studiile cu succes”, se mai arata in document.
 
Unul din factorii care determina parasirea timpurii a scolii  este „accentuarea partilor teoretice ale curriculum-ului, lipsa activitatilor practice si lipsa de dezvoltare a competentelor necesare vietii din curriculum”. „Curriculumul, educatia si formarea pentru piata muncii invechite/ irelevante” sunt alt factor- se mai arata in ghid. 
 
Astfel, in cadrul proiectului, statul spune ca urmareste sa faca oferta curriculara din scoli mai „atractiva in invatamantul primar, secundar”.  Aceasta ar urma sa fie „centrata pe formarea de competente cheie, inclusiv pentru categoriile dezavantajate de copii in scopul prevenirii parasirii timpurii a scolii si pe utilizarea de solutii digitale de tip tehnolgia informatiei si counicatiilor, in procesul de predare” – se mai arata in ghid.
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.