SFATURI PENTRU GURMANZI: Cum sa evitati neplacerile digestive

Placerea de a manca bine, dupa o lunga perioada de post, depaseste, de multe ori, instinctul de conservare, ceea ce creeaza consecinte extrem de neplacute.

Sfintele Sarbatori de Pasti reprezinta pentru multi romani momente mult asteptate, prilej de apropiere de cei dragi, prilej de bucurie si speranta dupa saptamani de reculegere si post. De multe ori, insa, marile sarbatori crestine din an nu sunt urmate de linistea sufleteasca si bucuria pe care ar trebui sa o lase in urma astfel de evenimente, ci de suferinta determinata de alterarea starii de sanatate.

Medicii afirma ca niciodata pe parcursul anului camerele de garda ale urgentelor nu sunt asaltate de atatia pacienti, ca in perioada marilor sarbatori crestine din an. Dupa febra cumparaturilor, a cadourilor care au intrat in traditie ca „darul iepurasului”, multi gasesc firesc sa isi acorde o „recompensa”, nu de putine ori exagerata, o „recompensa” ce inseamna o masa copioasa, stropita din belsug de alcool. Prin particularitatile nutritiei romanesti, in perioada Sarbatorii de Pasti se consuma si o serie de produse grase, greu de digerat, dar extrem de placute la gust.

 

Cum va adaptati organismul dupa Post

Pentru credinciosi, alimentatia in timpul sarbatorii Pastelui vine dupa saptamani de post, perioada in care tubul digestiv se adapteaza la alimentatia restrictionata. Reluarea hranirii cu produse intens condimentate sau grase este asociata, adesea, cu cantitati crescute de bauturi alcoolice, ceea ce creeaza dificultati de digestie, organismul nefiind pregatit sa faca fata, brusc, unor astfel de solicitari. Din aceste considerente apar greturi, senzatii de voma, colici biliare, dureri de cap, dureri abdominale difuze, indispozitie de alimentare etc. Manifestarile mentionate pot aparea si la persoanele care nu au tinut post, dar care, prin excesele nedietetice, suprasolicita actul de digestie.

„Daca functiile ficatului si ale pancreasului sunt depasite, temporar, ca urmare a consumului imbelsugat, apare reactia de respingere, care se manifesta prin simptome foarte neplacute, cum sunt greturile, durerile abdominale, crizele de colica biliara, dureri de cap. Urmarile sunt si mai grave atunci cand este vorba de persoane care sufera de o serie de boli cronice. Este vorba de cardiaci, diabetici, persoane cu suferinte ale ficatului, pancreasului sau ale stomacului. Acestia nu trebuie sa uite nici macar pentru cateva ore de precautiile pe care si le-au luat in restul anului, de sfaturile pe care le-au primit din partea medicilor lor”, explica medicul Corneliu Saradan, din cadrul Directiei de Sanatate Publica Botosani.

 

Sfaturi pentru a trece bine peste sarbatori

Pentru a evita unele neplaceri sau tulburari digestive care va pot strica cele cateva zile de sarbatoare, dar si zilele de dupa marea sarbatoare crestina, este bine sa  evitati mesele copioase, care suprasolicita tubul digestiv si pot produce disconfort gastric sau abdominal, respiratie modificata, greata, somnolenta. In caz de abuz, digerarea alimentelor poate fi ajutata prin medicamente (Triferment, Digestal, etc) luate imediat dupa masa. Ridicati-va de la masa cand nu sunteti inca satul, lasand pentru mai tarziu ceea ce mai aveti in farfurie. Gustati rational din toate alimentele. Nu mancati mai mult decat puteti din politete sau pentru ca doriti sa gustati toate preparatele. Sanatatea este mult mai importanta.

Medicii va sfatuiesc sa evitati alimentele prea grase, in special daca sunt de origine animala, deoarece colesterolul este un dusman al arterelor noastre (producand ateroscleroza). Grasimile aduc un aport caloric dublu fata de glucide (dulciuri) sau proteine, asa ca cei supraponderali sau obezi au un motiv suplimentar sa evite excesul de grasimi. Grasimile pot produce si unele boli acute (pentru care puteti ajunge in spital), precum colica biliara sau pancreatita (prin suprasolicitarea vezicii biliare sau a pancreasului). Reduceti cat mai mult sosurile grase si pe cele tip maioneza.

De asemenea, este indicat sa evitati excesul de glucide (dulciuri), in special produsele din zahar, care suprasolicita pancreasul. Inlocuiti produsele zaharoase (bomboanele, prajiturile, cozonacul) cu alimente naturale dulci (stafide, curmale, smochine, struguri dulci etc.), acestea continand zaharuri complexe (cu molecula mare), care se absorb lent in tubul digestiv si nu suprasolicita pancreasul, iar suplimentar, prin aportul de fibre alimentare, previn constipatia si chiar cancerul de intestin gros.

In perioada marilor sarbatori din an creste si consumul bauturilor care abunda in E-uri. Medicii va sfatuiesc sa ocoliti, pe cat posibil bauturile racoritoare artificiale (de sinteza), care contin frecvent zahar, cafeina si aditivi alimentari (unii dintre ei fiind periculosi pentru organism). De asemenea, evitati bauturile carbo-gazoase (acidulate), care pot irita mucoasa gastro-duodenala si pot favoriza demineralizarea osoasa (osteoporoza). Inlocuiti aceste bauturi cu sucuri naturale de fructe sau legume, preparate de dumneavoastra acasa si consumate imediat (proaspete).

Si, nu in ultimul rand, evitati excesul de bauturi alcoolice care va pot afecta ficatul, pancreasul si sistemul nervos. Orice e mult dauneaza si, multi dintre cei care nu tin cont de aceste sfaturi ale medicilor ajung de sarbatori sau dupa acestea sa aglomereze Unitatea de Primiri a Urgentelor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.