Daca statul ii este dator contribuabilului, dupa ce acesta din urma i-a platit mai multi bani decat era necesar, pentru care nu exista obligatia de declarare, contribuabilul poate face demersuri pentru recuperarea acelor sume.
La ora actuala, orice suma platita sau incasata de catre organele fiscale fara a fi datorata trebuie sa fie restituita contribuabilului/platitorului.
Concret, regula generala in materie de restituiri de sume, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata, platite nedatorat la buget de catre contribuabil este reprezentanta de articolul 168 din Codul de procedura fiscala.
Potrivit acestui act normativ, prevederile sunt valabile si in cazul sumelor de restituit ca urmare a aplicarii scutirii indirecte sau a altor scutiri de acest gen.
De regula, restituirea sumelor platite sau incasate in plus se realizeaza la cererea contribuabilului, nefiind automata. Exista insa si anumite exceptii, in care sumele platite in plus se restituie din oficiu de catre organele fiscale. Mai precis, singurele sume de bani pe care contribuabilul le poate obtine din oficiu, fara depunerea unei cereri in prealabil, sunt:
– cele de restituit, reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice, care se restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere;
– cele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, care se restituie in termen de cel mult cinci zile lucratoare de la data incasarii.
Totodata, potrivit Codului de procedura fiscala valabil de la 1 ianuarie, diferentele de impozit pe venit si/sau contributii sociale mai mici de 10 lei nu se restituie, ci raman in evidenta fiscala, urmand sa fie compensate cu datorii viitoare sau restituite atunci cand suma cumulata a acestora depaseste limita mentionata. Cu toate acestea, la solicitarea contribuabilului/platitorului, se restutuie in numerar si diferentele mai mici de 10 lei, insa numai la solicitarea persoanelor in cauza.
Actul normativ citat mai stabileste ca, in cazul in care dupa decesul persoanei fizice sau incetarea persoanei juridice se stabilesc sume de restituit sau de rambursat prin hotarari judecatoresti definitive, aceste sume se restituie sau se ramburseaza numai daca exista succesori ori alti titulari care au dobandit drepturile de rambursare sau de restituire in conditiile legii.
Exista o serie de proceduri specifice pentru restituirea diferitelor sume de bani care pot fi platite nedatorat la buget, spre exemplu:
Procedura de restituire a sumelor reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit şi pentru care nu exista obligaţia de declarare (Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 528/2015), pe care o gasiti descrisa in detaliu mai jos;
Procedura generala de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal (Ordinul MFP nr. 1899/2004);
Procedura de restituire a sumelor aferente veniturilor incasate din activitatea desfasurata de autoritatile si institutiile publice reorganizate ca institutii publice finantate integral de la bugetul de stat (Ordinul MFP nr. 2465/2010).
Contribuabilul trebuie sa stie ca cererea de restituire trebuie depusa in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv in termen de cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Ce trebuie sa faci, mai exact, pentru recuperarea banilor
Procedura de restituire a sumelor reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit si pentru care nu exista obligatia de declarare se regaseste in Ordinul MFP nr. 528/2015. Actul normativ reglementeaza modul de restituire a sumelor platite la bugetul de stat in plus fata de obligatia legala ori a sumelor platite pentru realizarea unei prestatii care nu a mai fost efectuata si pentru care nu exista obligatia de declarare, incasate de autoritatile si institutiile publice.
Contribuabilii care vor sa isi primeasca banii inapoi trebuie sa depuna la autoritatea sau institutia publica care nu a realizat prestatia solicitata sau la care au efectuat o plata in plus fata de obligatia legala o cerere de restituire. La aceasta cerere, al carei model poate fi consultat in fisierul anexat acestui articol, trebuie sa fie adaugate si copii ale documentelor de plata ale solicitantilor, precum si urmatoarele elemente:
– denumirea solicitantului;
– codul de inregistrare fiscala;
– domiciliul fiscal al solicitantului;
– suma si natura creantei solicitate la restituire;
– codul IBAN aferent contului in care se solicita restituirea, in cazul in care nu se opteaza pentru restituirea sumei in numerar;
– banca la care este deschis contul in care se solicita restituirea sumei;
– datele de identificare ale organului fiscal in a carui administrare se afla acesta;
– motivul pentru care se solicita restituirea taxei, temeiul legal al solicitarii si documente justificative, daca este cazul.
Pasul urmator il reprezinta verificarea de catre autoritatea sau institutia publica in cauza a faptului ca prestatia nu s-a realizat ori daca plata a fost efectuata necuvenit sau in cuantum mai mare decat obligatia legala. Abia apoi, in termen de cel mult 15 zile, este emisa Dispozitia de restituire.
Daca persoana solicitanta nu este indreptatita la restituire, autoritatea sau institutia publica respinge cererea si instiinteaza solicitantul.
Apoi, autoritatea sau institutia publica inainteaza cererea, precum si dispozitia de restituire, in cel mult trei zile de la aprobare, unitatii Trezoreriei Statului la care sunt arondate. De cealalta parte, unitatea Trezoreriei Statului verifica urmatoarele informatii din aceste acte: numarul si data documentului prin care s-a platit suma la bugetul de stat, suma platita, organul fiscal competent in administrarea solicitantului.
In cazul in care dispozitia de restituire nu cuprinde toate informatiile solicitate, unitatea Trezoreriei Statului o restituie autoritatii sau institutiei publice, impreuna cu documentatia anexata, pentru corectare.
In alta ordine de idei, daca dupa verificari rezulta ca exista sume ce trebuie sa fie restituite contribuabilului, unitatea Trezoreriei Statului intocmeste, in cel mult trei zile de la primirea actelor, un ordin de plata. Prin acest ordin este dispus transferul in format electronic al sumelor respective din contul de venituri al bugetului de stat in care au fost virate initial in contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.36.21.00 „Venituri ale bugetului de stat – Sume restituite aferente veniturilor incasate”, codificat cu codul de identificare fiscala al solicitantului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent, la care acesta este arondat.
In etapa urmatoare, unitatea Trezoreriei Statului care a incasat suma trimite cererea si dispozitia de restituire la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul, iar aceasta, la randul sau, transmite actele la organul fiscal competent.
Potrivit dispozitiilor aflate in vigoare, organul fiscal competent verifica situatia obligatiilor fiscale inregistrate de catre contribuabil. In cazul in care se constata existenta unor obligatii fiscale restante, suma solicitata se restituie numai dupa constatarea compensarii cu obligatiile fiscale restante.
In situatia in care solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante, atunci unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul se ocupa de restituirea sumelor.
Firmele primesc banii numai prin banca
Potrivit Ordinului MFP nr. 528/2015, in ceea ce priveste persoanele juridice, restituirea sumelor cuvenite are loc numai prin decontare bancara, in contul indicat prin Cererea de restituire.
In schimb, in cazul persoanelor fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat prin aceeasi modalitate de acestia, fie in numerar, pentru sume mai mici de 500 de lei, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
Programarea pe zile a solicitantilor pentru care restituirea se face in numerar se va efectua de catre unitatea Trezoreriei Statului, cu incadrarea in termenul legal de solutionare. Data la care a fost programat solicitantul in vederea ridicarii in numerar a sumei va fi inscrisa de catre unitatea Trezoreriei Statului in instiintarea de restituire. In situatia in care solicitantul nu se prezinta la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului la data stabilita, unitatea de trezorerie efectueaza reprogramarea acestuia la o data ulterioara, la solicitarea sa.
Incepand din 2016, termenul de raspuns al autoritatii, in cazul unei contestatii, este de 45 de zile. Acesta se calculeaza incepand cu data depunerii documentatiei complete, scrie avocatnet.info.