Un act normativ publicat deja in Monitorul Oficial aduce noi reglementari in programul „Casa Verde”. Acesta prevede ca persoanele fizice care isi schimba sistemul de incalzire al locuintei si trec pe energie regenerabila vor putea solicita statului un ajutor financiar de pana la 8.000 de lei.
Inscrierea in program se va face dupa anuntul autoritatilor, desi Ordinul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP) nr. 1817/2016 pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului privind instalarea sistemelor de incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire, beneficiari persoane fizice a fost publicat a intrat in vigoare pe 26 septembrie 2016, data aparitiei in Monitorul Oficial.
„Scopul programului il reprezinta imbunatatirea calitatii aerului, apei si solului prin reducerea gradului de poluare cauzata de arderea lemnului si a combustibililor fosili utilizati pentru producerea energiei termice folosite pentru incalzire si obtinerea de apa calda menajera, precum si stimularea utilizarii sistemelor care folosesc in acest sens sursele de energie regenerabila, nepoluante, prin finantarea din Fondul pentru mediu a proiectelor privind instalarea sistemelor de incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire”, se precizeaza in actul normativ publicat luni.
Asadar, persoanele fizice vor putea cere pana la 3.000 de lei pentru a-si instala acasa panouri solare nepresurizate, pana la 6.000 de lei pentru a-si instala panouri solare presurizate sau pana la 8.000 de lei pentru instalarea unor pompe de caldura (exclusiv pompele de caldura aer-aer). Vor fi eligibile pentru finantare cheltuielile de achizitie a sistemelor de incalzire ce folosesc energie regenerabila si cele cu montajul si punerea in functiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, in masura in care vor fi facute doar dupa semnarea contractului de finantare nerambursabila.
In ce CONDITII te poti inscrie in program
Trebuie sa ai domiciliul in Romania si sa fii proprietar sau coproprietar al terenului si al casei pentru care soliciti ajutorul ca sa instalezi sistemul de incalzire nepoluant. Apoi, imobilul nu trebuie sa faca obiectul unui litigiu in instanta, unei revendicari legale ori unei proceduri de expropriere pentru utilitate publica.
Alte conditii: solicitantii sa nu aiba datorii la bugetul de stat sau la bugetele locale, sa nu fi fost condamnati in trecut pentru infractiuni contra mediului si sa nu fi primit, in sesiunile din anii anteriori ale programului, pentru aceeasi casa, finantare pentru sistemul de incalzire.
„Nu este eligibil solicitantul care detine in proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe constructii, dintre care unele parti sunt comune, iar restul sunt proprietati individuale, pentru care se intocmesc o carte funciara colectiva si cate o carte funciara individuala pentru mai mult de doua unitati individuale, apartamente – locuinte, aflate in proprietate exclusiva, care poate fi reprezentata de locuinte si spatii cu alta destinatie, dupa caz”, se specifica in Ordinul MMAP nr. 1817/2016.
La dosarul de finantare pe care trebuie sa il depui la Agentia pentru Protectia Mediului (din zona domiciliului solicitantului) trebuie sa existe urmatoarele documente:
– cererea de finantare nerambursabila, tehnoredactata si semnata (original);
– o declaratie pe propria raspundere a solicitantului (in original);
actul de identitate al solicitantului (copie);
– extrasul de carte funciara pentru informare (emis de maximum 30 de zile) ce atesta dreptul de proprietate/coproprietate al solicitantului asupra terenului si casei unde se implementeaza sistemul de incalzire, pentru cei care detin individual un imobil (original);
– documentul eliberat de autoritatea publica locala, care atesta adresa imobilului, in situatia in care adresa de implementare din cererea de finantare difera de cea din extrasul de carte funciara (original);
– copia cartii funciare si extrasul de carte funciara individuala; pentru proprietatile comune, pot fi trecute pe aceeasi carte funciara cel mult doua unitati individuale care sa formeze un intreg;
– pentru imobilele detinute in coproprietate se va depune o declaratie notariala, semnata de toti coproprietarii, din care sa reiasa ca pentru imobilul respectiv se va depune o singura cerere de finantare, precum si persoana solicitanta (original);
– certificatul de atestare fiscala privind plata obligatiilor la bugetul local, emis pe numele solicitantului (original) de organele competente teritorial;
– in cazul in care domiciliul solicitantului este diferit de locul de implementare, se va depune si certificatul de atestare fiscala privind plata obligatiilor la bugetul local, emis pe numele solicitantului (original), eliberat de catre organele competente din zona implementarii proiectului;
– certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de catre unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor (original);
– certificatul de cazier judiciar emis pe numele solicitantului, eliberat de catre organul teritorial al Ministerului Afacerilor Interne (original sau copie legalizata);
– o adeverinta privind existenta contului bancar al solicitantului finantarii, emisa de o banca comerciala, sau extrasul de cont.
„Un solicitant poate depune in cadrul sesiunii de finantare doar o cerere de finantare pentru un singur tip de proiect aferent unui singur imobil, respectiv constructie si teren; nu se pot cumula cele doua tipuri de proiecte. In cazul imobilelor cu doi sau mai multi coproprietari se poate depune o singura cerere de finantare pentru acel imobil, pe sesiune”, se arata in ordinul de ministru.
Daca se accepta intrarea in program, urmeaza semnarea contractul de finantare nerambursabila, la APM, act cu valabilitate de 12 luni de la data semnarii.
Schimbarea sistemului de incalzire trebuie finalizat in zece luni de la semnare.