Reprezentantii producatorilor si importatorilor de automobile din Romania au afirmat ca sustin introducerea unui sistem cumulativ de taxe, ca alternativa la eliminarea Timbrului de mediu, sistem care sa cuprinda atat taxarea la inmatricularea unui autovehicul, cat si un impozit aplicat diferentiat pentru masinile noi si cele rulate.
„Exista deja de ceva vreme pe agenda APIA o initiativa care presupune, in egala masura, legiferarea intrarii in tara a vehiculelor si, de asemenea, a posesiei. Asta inseamna o taxare la inmatriculare si, in acelasi timp, un impozit care sa catalizeze interesul consumatorului pentru masinile mai noi, mai putin poluante. Asta este propunerea pe care o veti regasi in mai toate statele din Europa, unde parcul auto national are niste indicatori civilizati. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru masinile noi si un impozit mai mare pentru masinile vechi. APIA recomanda, deci, nu de acum, ci de cativa ani, folosirea unui sistem cumulativ de taxe care sa legifereze in egala masura intrarea vehiculelor in tara si, totodata, posesia lor”, a declarat Cristian Milea, membru in Consiliul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), potrivit Agerpres.
Presedintele APIA, Ernest Popovici, a mentionat ca piata auto din Romania ar putea consemna o scadere a vanzarilor de masini noi, ca urmare a disparitiei Timbrului de mediu.
„Eliminarea Timbrului de Mediu, fara ca acesta sa fie inlocuit de masuri echivalente, putem considera ca avem, la inceputul anului 2017, o conjunctura nefavorabila pe piata auto, ceea ce face ca acest an sa fie unul de scadere, poate chiar consistenta, a vanzarilor de autoturisme. Un calcul estimativ arata ca, odata cu disparitia Timbrului de mediu, vom avea un raport al vanzarilor ce 1 la 5, fata de 1 la 3 (masina noua vanduta vs masini rulate vandute, n.r.)„, a explicat Ernest Popovici.
Taxa auto pentru autovehicule la prima inmatriculare a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, imediat dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. La acea vreme, taxa de prima inmatriculare se calcula in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificata, iar Guvernul a scazut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atat la reinmatricularea masinilor inregistrate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, cat si pentru cei care aduceau masini din Vest. Incepand cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendata pana la 31 decembrie 2012, iar persoanele care platisera deja urmau sa primeasca banii inapoi.