Un spot publicitar pentru un sampon, in care apare Adolf Hitler, a suscitat furia comunitatilor evreiesti din Turcia si din strainatate, provocand reactii acerbe impotriva creatorului acestuia, relateaza AFP.
„Este total inacceptabil ca Hitler, exemplul cel mai izbitor de cruzime si salbaticie (…), sa fie utilizat intr-o reclama, cu scopul de a iesi in evidenta sau de a suscita interesul”, a declarat sambata comunitatea evreiasca din Turcia, criticand sever acest spot difuzat incepand de saptamana trecuta.
Clipul de 12 secunde, dublat in turca si cu subtitrare in germana, il infatiseaza pe Hitler sustinand un discurs entuziast si indemnand clientii barbati sa cumpere un produs care este „un sampon 100% masculin”.
„Daca nu purtati rochia unei femei, nu ar trebui sa ii utilizati nici samponul”, spune un Hitler dublat in turca, buzele din imagine fiind aproape sincronizate cu vocea care il dubleaza.
Evreii din Turcia au anuntat ca au contactat agentia de publicitate cerandu-i sa retraga spotul, lucru pe care, potrivit acestora, inca nu l-a facut, si ca asteapta sa fie prezentate scuze in mod public.
In afara Turciei, Liga impotriva defaimarii (ADL) cu sediul in Statele Unite a declarat ca este „revoltata” de utilizarea lui Hitler intr-un spot publicitar.
Utilizarea imaginii lui Hitler, „care este responsabil de masacrarea in masa a sase milioane de evrei si a milioane alte (persoane) in cursul Holocaustului, cu scopul de a vinde sampon este o strategie de marketing dezgustatoare si deplorabila”, a declarat Abraham H. Foxman, directorul la nivel national al ADL si un supravietuitor al Holocaustului.
Foxman a adaugat ca este deosebit de tulburator faptul ca aceasta reclama a fost creata in Turcia, o tara „atat de mandra, pe drept cuvant, de trecutul sau, (cand a servit) de refugiu pentru evrei”.
Creatorul spotului controversat, Hulusi Derici, si-a aparat clipul intr-un interviu pentru revista Marketing Turkiye. „Daca oamenii vorbesc despre publicitatea unui produs, acest lucru face produsul sa existe”, a declarat el.
„Daca nu inteleg gluma, este problema lor”, a adaugat Hulusi Derici.
Spotul a suscitat, de asemenea, furia utilizatorilor de retele sociale, majoritatea denuntandu-l pe Twitter din cauza unui limbaj „nepotrivit la foarte numeroase niveluri”.