Vezi si sfaturile comisarilor de la protectia consumatorilor pentru cei care achizitioneaza produse cu pret redus.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat in prima parte a lunii februarie o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc).
Date sintetice
– au fost controlati 929 operatori economici care desfasurau vanzari cu pret redus de produse nealimentare;
– la 663 operatori economici din cei 929 controlati s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Masuri dispuse si sanctiuni aplicate
– s-au aplicat 712 sanctiuni, dintre care 437 amenzi contraventionale in valoare de 1.365.000 lei si 275 avertismente.
Deficiente constatate:
1. Reguli de fixare si publicitate a preturilor
Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile.
Fiecare produs sau grupa de produse identice trebuie sa aiba mentionat noul pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi”.
Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand publicitatile comparative de pret.
S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 77 operatori economici (jud.: Alba, Arad, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Caras-Severin, Cluj, Constanta, Dambovita, Hunedoara, Iasi, Neamt, Prahova, Satu Mare, Teleorman, Vaslui, Vrancea si Bucuresti).
Bucuresti: reducerea de pret se raporta la pretul de achizitie si nu la pretul de referinta (cel mai mic din ultimele 30 de zile), produsele vandute la pret redus facand parte din promotii anterioare. Pretul nou rezultat in urma reducerii promotionale nu era inscris pe eticheta, reducerea facandu-se direct la casa de marcat. Un alt operator economic inscria pe eticheta de pret trei preturi, primele doua fiind barate, iar reducerea se aplica la pretul initial si nu la cel mai mic prêt din ultimele 30 de zile.
Judetul Cluj: existau produse pe a caror etichete existau doua preturi, fara ca pretul vechi sa fie barat, ceea ce crea confuzie. Un alt magazin facea reducerile de preturi la casa de marcat fara a mentiona pe eticheta pretul final redus, ci doar pe cel din care se facea reducerea, consumatorii luand la cunostinta despre pretul efectiv in momentul achizitionarii produselor. Alti operatori economici faceau reduceri succesive de preturi, fara ca pretul final inscris pe etichete sa fie redus din cel mai mic pret practicat pentru aceleasi produse in ultimele 30 de zile. In alte magazine existau produse cu pret integral la standurile cu produse comercializate la pret redus.
Judetul Neamt: nu se respectau regulile de publicitate a preturilor pentru vanzarile cu pret redus practicate.
2. Respectarea prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii
S-au constatat practici incorecte in relatia cu consumatorii la 5 operatori economici (din jud. Cluj si Vaslui).
judetul Cluj: modalitatea de prezentare a preturilor produselor inducea in eroare consumatorii sugerand o reducere de pret mult mai mare decat cea existenta in fapt. Pretul redus nu era raportat la cel mai scazut pret practicat in magazine in perioada ultimelor 30 de zile inainte de data aplicarii reducerii, ci era raportat la pretul initial al produselor, ceea ce este illegal, desi mai existasera reduceri de pret (confirmat si de existenta etichetelor de lipite unele peste altele).
– se afisa in incinta magazinului oferta promotionala: „Totul la 50% pret”. Din verificarile efectuate la produsele aflate pe standurile semnalizate s-a constatat ca pentru majoritatea dintre acestea, informatia privind reducerea de 50% din pret care era prezentata ca un avantaj pentru consumatori nu era reala, reducerea reprezentand doar un procent de 20-30%.
Judetul Vaslui: in fata magazinului si la intrarea in unitate exista un panou publicitar de dimensiuni foarte mari, care anunta o reducere de pret, prin care consumatorii erau „invitati” sa cumpere „articole de sezon si nu numai” cu „REDUCERE de pana la 70%”, termenul „REDUCERE” si procentul „70%” fiind inscriptionate cu caractere ingrosate, de aproximativ 25 ori mai mari, fata de mentiunea „de pana la”. Pe afisul de pret amplasat in dreptul fiecarui produs existau trei preturi, dintre care doua preturi anterioare barate si pretul nou, pretul de vanzare la data controlului. Din verificarile documentelor puse la dispozitie s-a constatat ca reducerea efectiva era sub procentul de 50% si nu de 70%, cat era inscriptionat pe afisul publicitar. Procentul de reducere era aplicat la primul pret barat si nu la ultimul pret practicat in ultimele 30 de zile.
3. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de soldare
„soldare/soldari/solduri” este insotita sau precedata de publicitate care are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere.
Soldarile se pot face numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare:
a) perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna-iarna;
b) perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara-vara.
S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 14 operatori economici (din judetele: Arad, Arges, Bacau, Bistrita-Nasaud, Constanta, Giurgiu, Hunedoara, Ialomita, Mehedinti si Bucuresti).
Judetul Arges: nu era afisata durata de desfasurare a vanzarii de soldare.
Judetul Bistrita-Nasaud: nu exista niciun anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea, in care sa fie specificate data de debut si durata acesteia sau faptul ca aceasta se desfasoara in limita stocului disponibil.
Judetul Ialomita: vanzari de soldare, fara a exista afise sau orice alta forma de publicitate privind durata acestora.
4. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de lichidare
– orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de „lichidare” si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant.
S-au constatat abateri la 9 operatori economici (jud.: Arges, Braila, Constanta, Dolj, Galati, Iasi si Maramures).
Judetul Braila: vanzari de lichidare pentru intregul stoc de produse, fara sa fi facut, in prealabil, notificarea la primarie si fara sa informeze despre durata acestora, conform prevederilor legale.
Judetul Dolj: nu exista lista de inventar cu mentiunea „pentru marfurile de lichidat”.
Judetul Maramures: vanzari de lichidare care nu au fost supuse notificarii, in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant.
5. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile promotionale
Vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;
c) produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 228 operatori economici (jud.: Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Brasov, Braila, Cluj, Constanta, Galati, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si Bucuresti).
Judetul Arad: produsele existente la comercializare la promotie in limita stocului disponibil, iar consumatorii nu erau informati asupra acestui aspect.
Judetul Neamt: vanzarile promotionale practicate se desfasurau fara afisarea conditiilor promotiilor respective (produsele sau categoria de produse la care se refera oferta, perioada pentru care produsele sunt oferite la pret redus sau data aplicarii pretului redus si sintagma „pana la epuizarea stocului” sau „in limita stocului disponibil”).
Judetul Satu Mare: primii doi operatori economici nu aveau mentionata data debutului pentru promotia afisata, iar ultimii patru aveau afisate promotii cu diferite procente de reducere (-20%, -30%, …pana la -50%), fara a mentiona data debutului si perioada acestor reduceri.
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:
– sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
– sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identifica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
– la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
– sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
– sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
a. fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
b. fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
c. fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (de soldare, de lichidare, promotionale etc).