CODUL RUTIER: Ce patesti daca nu platesti amenda?

Ministerul de Interne pregateste, pentru aceasta toamna, noi modificari ale legislatiei privind regimul circulatiei rutiere in Romania.

Modificarile legislative se refera la regimul circulatiei rutiere in tara noastra, acestea vizand cateva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numarului de morti si raniti de pe soselele Romaniei.

„Dupa cum am constatat cu totii, accidentele rutiere au loc tot mai frecvent si, din pacate, cu consecinte dramatice. Ca ministru, sunt informat zilnic despre accidentele grave in care mor sau sunt raniti oameni, insa, in spatele cifrelor statistice ale Politiei Rutiere, fiecare accident grav inseamna o tragedie – tineri morti sau care raman cu sechele pe viata, familii distruse, parinti indurerati. Anuntam, inca din primavara, ca fata de ceea ce se intampla pe sosele, actualul regim sanctionator nu isi atinge scopul de a preveni si limita incalcarea legii. Prea multi conducatori auto incalca legea, considerand fie ca amenzile sunt simbolice, fie ca pot scapa de ele fara sa le plateasca. Vom introduce in lege suspendarea dreptului de a conduce daca cel care este amendat nu isi plateste amenda intr-un termen de o luna”, a declarat Radu Stroe.

Ministrul de interne a mai precizat ca, daca cineva primeste o amenda si nu a platit-o in 30 de zile, i se va suspenda permisul pana cand va face dovada ca a dat banii.

Procentul celor care isi platesc amenzile rutiere este mai mic de jumatate, ceea ce inseamna ca, pentru cei care nu platesc, rolul preventiv al amenzii nu se produce.

„Pe noi, decidentii politici, tocmai rolul preventiv al unei amenzi ne intereseaza, nu cuantumul. Ca sunt mari sau mici, important este ca atunci cand s-a aplicat o amenda, cel care a primit-o sa fie mai atent data viitoare si sa respecte regula. Pe de alta parte, lipsa oricarei sanctiuni pentru neplata amenzilor a determinat o erodare treptata a autoritatii statului in acest domeniu”, a explicat Radu Stroe.

O alta modificare importanta este introducerea unei alte forme de sanctionare a unor abateri rutiere care reprezinta principalele cauze ale accidentelor grave, soldate cu morti si raniti, respectiv cresterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce.

„Solutia nu este doar cresterea amenzilor. Ceea ce pregatim noi este un pachet mai complex de masuri, in care aspectul coercitiv reprezinta numai o mica parte. In fond, ne intereseaza sa reglam un mecanism care nu isi produce efectele. Asa cum stiti, in urma cu cateva luni, am avut o prima discutie in Guvern si am decis atunci ca numai cresterea amenzilor nu poate fi o solutie, asa ca am avut, in aceasta vara, mai multe analize cu Politia Rutiera si cu Departamentul Juridic si intentionam sa crestem perioada de suspendare a permisului de conducere pana la trei sau patru ani pentru cei care accidenteaza sau omoara oameni conducand sub influenta alcoolului sau trecand pe culoarea rosie a semaforului”, a mai spus Radu Stroe.

El a explicat ca principiul pe care MAI il are in vedere este de a-i scoate din trafic pe soferii care reprezinta adevarate pericole pentru siguranta celorlalti conducatori auto si a pietonilor.

„Si speram ca acest principiu va avea efect inclusiv fata de acei smecheri ai soselelor care isi permit sa faca orice, fara a avea nicio problema. Asadar, regimul sanctionator se inaspreste, in principal, pentru cateva situatii punctuale care reprezinta principalele cauze ale accidentelor grave de circulatie: alcool la volan, nerespectarea culorii rosii a semaforului, neacordarea prioritatii pietonilor pe trecerea de pietoni, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata sau conducerea pe contrasens pe autostrada”, a mai spus Radu Stroe.

Ministrul de Interne a adaugat ca este constient de faptul ca soferii nu il vor aplauda pentru aceste modificari ale legislatiei, el fiind insa sigur ca, in acest fel, vor putea fi salvate mai multe vieti.

„Poate de aceea acest gen de masuri au fost mereu tergiversate de catre decidenti, chiar daca numarul de accidente si de morti pe sosele a reprezentat o problema din ce in ce mai grava in ultimii ani. Cand ajungi sa ai mii de oameni care mor anual in accidente rutiere, inseamna ca ai o problema si trebuie sa faci ceva. Pana acum doar s-a vorbit. S-a vorbit de strategii rutiere, s-a vorbit de amenzi, de starea drumurilor ori de neprofesionalismul politistilor rutieri. In ceea ce-i priveste pe acestia din urma, vreau insa sa va asigur ca daca situatia nu a escaladat in ultimii ani este datorita Politiei Rutiere, iar acestor oameni, pentru cat de mult muncesc, nu le pot reprosa nimic”, a mai spus Radu Stroe.

Chiar daca modificarile pe care le propune nu vor satisface pe toata lumea, mai multa disciplina in trafic este necesara. Ministrul a precizat, in acest context, ca soferii romani, odata iesiti din tara, au ca prima grija respectarea regulilor, inclusiv a celor legate de centura, viteza si alcool, iar la intoarcerea in tara uita orice regula.

Intrebat daca masurile de suspendare a permisului auto pe perioade mai mari vor rezolva problema accidentelor rutiere, ministrul Radu Stroe a precizat ca siguranta rutiera nu este numai o problema a Politiei.

„Aici vorbim si de infrastructura si, mai ales, de educatie. Iar cand vorbim de educatie, stim ca exista metode de convingere si metode de coercitie. Pe componenta noastra, avem in vedere reglementarile pe care MAI le poate implementa: un examen serios pentru obtinerea permisului de conducere, si vreau sa va anunt ca in curand vom avea si o reglementare noua privind modul cum se va desfasura examenul pentru permis, o procedura care sa asigure rolul preventiv al amenzilor si o aplicare ferma si corecta a acestora de catre politistii rutieri. Acestea sunt cele trei componente pe care noi le putem implementa si o vom face cat de curand”, a mai spus Radu Stroe.

Demnitarul nu exclude faptul ca noile masuri ar putea creste presiunea pe politisti din partea celor care risca sa stea mult timp fara sa conduca, insa sustine ca realitatile demonstreaza ca din ce in ce mai putini politisti sunt dispusi sa isi riste serviciul si libertatea pentru spaga.

Mai mult, potrivit lui Radu Stroe, la nivelul ministerului se lucreaza, in paralel, la identificarea unor solutii legislative care sa asigure politistului o protectie si o incredere mai mare in exercitarea atributiilor profesionale.

4 COMENTARII

  1. nu cred ca poate fi eficienta aceasta lege !
    deci cu privire la amenzile care nu se platesc in maxim 15 zile,ele pot creste iar daca persoana in cauza este oprit pentru alta greseala in trafic,el trebuie sa faca inchisoare,
    raportata la suma amenzilor.
    iar puctele trebuie sa stea in carnet cel putin 3 ani!
    atunci sa vedeti ce cuminti sunt toti soferi!

  2. sa-i spuna cineva lu dom` ministru ca ar trebui sa schibe 80% din efectivul politiei romane daca vrea ca legea sa fie pusa in aplicare..nu cioflingarii care stau la agatat…ca probabil domnu ministru nu a mai fost amendat de mult politician fiind si nu cred ca stie de amenzile la norma pe care le au de dat agentii nostri bravi

  3. Domnule Stroe,controlati mai bine pe acei politisti care cer spaga la examenele auto incepand cu comandantii lor si apoi mai vorbim de educatia conducatorilor auto.

  4. Casa putem plati amenzile in termen de 15 zile si acele sume aberante sa ne dea mai intai locuri de munca si salari sa ne permitem.
    Cu astfel de legi face sa se dea mai multa spaga gaborilor.
    A ajuns la moda bacnota de 1 sau 2 de 1 milion pusa/e in acte cand sunt inmanate domnilor politisti pentru a nu ne da amenzi pentru viteza, centura, folie sau sa ne ea certificatul.

    A da tre sa dam spagi pentru ITP ca nu ne permitem alte masini ca ne sechestrati cu TAXA DE TIMBRU.

LĂSAȚI UN MESAJ

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.