Se da o lupta apriga intre sustinatorii si opozantii proiectului care ar urma sa schimbe regulile in evaluarea daunelor din accidente. Pe de o parte sunt reprezentantii service-urilor, iar de cealalta parte sunt reprezentantii firmelor de asigurari. Cu ce arme lupta acestia ?
Mai exact, este vorba de controversatul proiect care se afla inca in dezbatere la Comisia pentru Transporturi din Camera Deputatilor si care prevede infiintarea CEETAR, a unui corp separat de specialisti care sa faca evaluarea daunelor din accidente auto.
Referitor la acest proiect, contestatarii, reprezentantii firmelor de asigurari, sustin ca ar incalca importante acte normative care guverneaza piata europeana a serviciilor fnanciare. Au facut si un studiu pe aceasta linie. Astfel Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurarea si Reasigurare din Romania sustine ca standardele Solvency II, care urmeaza sa intre in vigoare si in Romania de la inceputul anului viitor, prevad in mod expres ca asiguratorul este cel care are dreptul de a alege sa exercite anumite servicii cu personal intern sau cu ajutorul unei entitati externe.
Asadar, asiguratorul ar avea dreptul sa aleaga daca externalizeaza sau nu serviciul de evaluare a daunelor in cazul accidente.
In opinia UNSAR, Directiva este contrazisa de propunerea legislativa aflata pe masa deputatilor care prevede infiintarea Corpului de Experti si Evaluatori Tehnici din Romania si al carui membri ar urma sa preia in totalitate activitatea de evaluare a daunelor. Potrivit studiul UNSAR, adoptarea unei asemenea legi ar face din Romania singura tara europeana unde evaluarea daunelor va fi monopol. In Europa, doar doua tari au specialisti in in evaluarea daunelor certificati de un organism dedicat.
De partea cealalta sunt reprezentantii proprietarilor de service-uri auto. Acestia sustin cu tarie ca nu este corect ca firmele de asigurari, care au toro interesul sa nu plateasca daunele de accidente la valoarea reala, sa vina cu proprii evaluatori ai daunelor respective. Sustinatorii proiectului vorbesc asadar de un conflict de interese, potrivit declaratiilor lui Cristian Muntean, seful ASSAI, organizatia reprezentantiva a service-urilor.
La miloc este conducatorul auto. Cum este mai bine pentru el? Pe de o parte nu de putine ori au existat nemultumiri la evaluarea daunelor din accidente. Pe de alta parte, asiguratorii ameninta ca daca vor pierde dreptul de a evalua daunele cu proprii experti sau cu experti independenti pe care sa-i aleaga ei, vor creste pretul asigurarii.
UNSAR a facut un studiu pe piata europeana si a venit cu niste concluzii. In cea mai mare parte a acestei piete, firma de asigurare este cea care decide daca externalizeaza sau nu evaluarea daunelor.
Astfel, in Germania, firmele de asigurare sau chiar pagubitul au posibilitatea de a apela la serviciile unor specialisti indepedenti in evaluarea daunelor, nu exista insa o obligatie in acest sens. „In cazul unui litigiu, pagubitul este obligat sa demonstreze natura şi dimensiunea daunei conform Codului de Procedura Civila din Germania – pagubitul ar putea opta pentru un expert independent. De asemenea, instanţa poate desemna un expert independent, in funcţie de caz, care nu aparţine insa unui organism specializat, reglementat printr-o legislaţie specifica.”, arata studiul citat.
Belgia este una dintre cele doua tari unde expertii in evaluare trebuie certificati de un organism de sine statator(Institutul Expertilor Auto). Firmele de asigurarea nu sunt obligate sa lucreze cu experti externi insa acestia din urma pot fi contractati de catre pagubit. Asiguratoruii au proprii experti care au inclusiv rolul de a verifica activitatea evaluatorilor independenti. In Marea Britanie nu exista o reglemntare certa in acest sens insa uneori firmele de asigurarea apeleaza la experti externi. In Polonia, firmele de asigurarea au propriii experti care nu trebuie certificati de organisme independente. In Turcia, firmele de asigurarea lucreaza inclusiv cu experti independenti iar acestia din urma trebuie sa fie autorizati de Camera de Comert.
Sunt de parere ca ar trebui ca serviciul de evaluare a daunelor sa fie independent fata de asigurator, nu mai intereseaza ca e acest proiect sau altul cu un alt nume! Inspectorii de daune de la asigurari chiar ne fura pe fata, dar ce, noi suntem fraieri? Cum sa iti bonusezi un angajat daca iti pacaleste clientul, ce inseamna asta? Si noi, soferii ce sa facem, nu putem decat sa ii dam in judecata si asta dureaza! M-am saturat de ei! Deci, da, sustin noul proiect, chiar mi se pare o initiativa benefica pentru mine!