Miercuri, in Monitorul Oficial, a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr.82/2012 prin care, din 2013, ne vom face carte electronica de identitate. Aceasta este un document distinct de cartea de identitate si va contine, printre altele, date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete.
Ordonanta de urgenta nr. 82/2012, publicata in Monitorul Oficial, miercuri, 12 decembrie 2012, se refera la modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor, actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European rezidenti in Romania. Ordonanta de Urgenta e aplicabila din 12 ianuarie 2012 (ziua in care a fost publicata in M. Of.).
Cartea electronica de identitate este de tip smart card si va contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser si in format electronic, precum si elemente de particularizare si de siguranta.
Cartea electronica de identitate va contine datele cu caracter personal din cartea din identitate, adica: numele si prenumele titularului, sexul, cetatenia titularului, data si locul nasterii titularului, fotografia titularului, CNP, adresa de domiciliu a titularului.
Pe langa acestea, cartea electronica de identitate va contine informatii noi despre titular.
Punctual, cartea electronica de identitate va mai contine prenumele parintilor titularului, certificate digitale, date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete.
Imaginile impresiunilor papilare se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului cartii electronice de identitate sau, in cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al parintilor sau, dupa caz, al parintelui care exercita autoritatea parinteasca ori al reprezentantului legal, se arata in alineatul 1 al articolului 17 (2) din Ordonanta de Urgenta.
Imaginile impresiunilor papilare colectate la momentul depunerii cererii de eliberare a cartii electronice de identitate se sterg prin procedura automata imediat dupa personalizarea acestui document.
Datele biometrice se inscriu in cartea electronica de identitate pentru verificarea autenticitatii acesteia si identitatii titularului, potrivit alineatului 2 din articolul 17 (2) din Ordonanta.
Verificarea identitatii titularului cartii electronice de identitate se stabileste prin compararea directa a datelor biometrice preluate de la titularul acesteia, cu ocazia verificarii, cu datele inscrise in cartea electronica de identitate, confom alineatului 3 din acelasi articol al Ordonantei.
Procedurile de preluare a datelor biometrice pentru emiterea cartii electronice de identitate se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
Dupa personalizarea cartii electronice de identitate, respectiv a cartii de identitate si transmiterea acestora la autoritatea competenta sa le elibereze, toate datele stocate in bazele de date de productie se sterg prin procedura automata.
Cartea electronica de identitate permite titularului utilizarea semnaturii electronice calificate.
Certificatele digitale se emit si se inscriu de catre Ministerul Administratiei si Internelor iar certificatul digital calificat va fi emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat.
Certificatul digital calificat se inscrie in cartea electronica de identitate dupa ce a fost produs cardul, la solicitarea titularului.
Certificatul digital calificat se poate elibera doar persoanelor avand capacitate deplina de exercitiu, potrivit alineatului 3 din articolul 17(1) din Ordonanta de Urgenta.