Unul dintre cele 300 de dosare investigate de Parchetul European Anticorupție în toată Europa, instituție condusă de fosta șefă a DNA, Laura Codruța Kovesi, care a devenit operațional la 1 iunie, are legătură cu modul cum este realizată varianta de ocolire a Bârladului.
Investiția este în valoare de aproape 50 de milioane de euro, bani de la Uniunea Europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.
Procurorul European delegat Florin Bogdan Munteanu a solicitat în luna august Inspectoratului de Stat în Construcții Vaslui efectuarea unui control minuțios cu privire la respectarea normelor legale și tehnice și a „Standardelor de Stat”, în ce privește modul cum s-au realizat terasamentele șoselei de centură a Municipiului Bârlad.
„În mod concret, vă solicităm să verificați, în mod detaliat, dacă materialele folosite de către executantul lucrării pentru realizarea terasamentelor drumului respectă Standardele de Stat în ceea ce privește calitatea acestora (de exemplu, dacă acestea reprezintă argila prăfoasă/nisipoasă, care nu poate susține eficient structura drumului), procedurile de punere în operă, existența documentelor de achiziție și de certificare a calității acestora, precum și existența unor eventuale declarații ori rapoarte privind calitatea acestora, depuse de către constructor”, se arată în solicitarea procurorului Parchetului european Anticorupție.
Adică, se verifică calitatea materialelor de construcții folosite la această investiției, fiindcă sunt indicii precum acestea sunt de proastă calitate. De aceea se verifică de unde au fost cumpărate precum și certificarea lor.
Parchetul European a cerut și ajutorul DNA în acest caz.
Potrivit unor surse, în ancheta europeană este vizat constructorul, dar și mai mulți decidenți de la nivelul județului Vaslui.
Contractul de finanțare pentru cel mai mare obiectiv al municipiului Bîrlad a fost încheiat intre Compania Națională de Administrare A Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate de beneficiar și Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport.
Licitația a fost câștigată de Asocierea SC Tehnic Asist SRL – SC Concept Infrastrade Logistic SRL Botoșani, iar proiectant este Search Corporation SRL București.
Varianta de ocolire a Bârladului va avea o lungime de 11, 3 km, cu o lățime de 10 m și va implica construirea a patru poduri, trei pasaje, două intersecții la nivel și două parcări.
Până în prezent, stadiul lucrărilor a ajuns la 35% iar termenul de execuție final pentru centura orașului este sfârșitul anului 2022.