Home Actualitate IMPORTANT pentru PRIMARIILE din mediul RURAL: Criterii de prioritizare pentru lucrarile de...

IMPORTANT pentru PRIMARIILE din mediul RURAL: Criterii de prioritizare pentru lucrarile de inregistrare sistematica din mediul rural, finantate prin POR 2014-2020

Unitatile administrativ-teritoriale din mediul rural ce vor beneficia de finantarea lucrarilor de inregistrare sistematica din fonduri europene structurale și de investitii vor fi nominalizate de catre o comisie interministeriala ce se constituie in conditiile legii si ai carei membri se desemneaza prin decizie a prim-ministrului, prevede o hotarâre aprobata astazi de Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene (MDRAPFE). Actul normativ modifica si completeaza HG nr. 294/2015 privind aprobarea Programului naţional de cadastru şi carte funciara 2015 – 2023 (PNCCF).

Finantarea lucrarilor de inregistrare sistematica din unitatile administrativ teritoriale nominalizate de aceasta comisie este asigurata prin Axa 11 a Programului Operational Regional 2014-2020, denumita Extinderea geografica a sistemului de inregistrare a proprietatilor in cadastru si cartea funciara. Beneficiarul finantarii este Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

Din fondurile europene structurale si de investitii aprobate prin POR 2014-2020 se vor finanta lucrarile de inregistrare sistematica pentru de unitatile administrativ-teritoriale din mediul rural, nominalizate de comisie.

Comisia va realiza nominalizarea unitatilor administrativ teritoriale prin aplicarea unor criterii de prioritizare, prevede actul normativ.

Principalele criterii de prioritizare utilizate de comisie constau in urmatoarele:
a) unitati administrativ-teritoriale care fac obiectul dezvoltarii proiectelor de infrastructura prevazute in Master Planul General de Transport al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666/2016;
b) unitati administrativ-teritoriale care implementeaza ori sunt incluse in proiecte de dezvoltare a infrastructurii in cadrul altor programe, potrivit legii;
c) unitati administrativ-teritoriale in care sunt identificate zone cu vulnerabilitati sociale particulare privind accesul informal la proprietate. Criteriul va avea in vedere zone cu comunitati rome, precum si zonele defavorizate.

Membrii comisiei interministeriale sunt reprezentanti, la nivel de decizie, ai Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Transporturilor si ai Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, propusi prin ordin al ministrului, respectiv al directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Comisia isi va desfasura activitatea in baza unui Regulament aprobat prin hotarare a guvernului.

* * *
Programul National de Cadastru si Carte Funciara este finantat din trei surse, care vor asigura inregistrarea sistematica a tuturor imobilelor din Romania, conform aceleiasi proceduri legale, respectiv:
1. Veniturile proprii ale ANCPI, care asigura derularea lucrarilor:
· la nivelul intregului UAT, pentru lucrarile astfel contractate de ANCPI;
· la nivelul sectorului cadastral din extravilan, si pe cale de exceptie din intravilan, prin finantarea de catre ANCPI a primariilor care contracteaza astfel de lucrari de inregistrare sistematica.
2. Bugetul local al primariilor care au contractat de lucrari de inregistrare sistematica la nivelul intregului UAT, cu posibilitatea cofinantarii de catre ANCPI, la finalizarea sectorului cadastral.
3. Fonduri externe nerambursabile
Implementarea PNCCF aduce o serie de beneficii majore pentru cetateni si statul roman:
· accelerarea inscrierii gratuite a terenurilor, cu precadere in extravilan, ceea ce va contribui la stabilirea amplasamentului, limitelor si suprafetei acestora si la sprijinirea implementarii schemelor de plati in agricultura;
· atragerea investitorilor in agricultura, ca urmare a clarificarii situatiei juridice si tehnice a tuturor terenurilor agricole si forestiere;
· realizarea unei evidente actualizate a domeniului public si privat al unitatilor administrativ – teritoriale si al statului roman;
· actualizarea situatiei juridice a imobilelor ce au facut obiectul inregistrarii sistematice, in privinta carora nu au fost dezbatute mostenirile, prin plata certificatelor de mostenitor pentru aceste imobile de catre ANCPI;
· consemnarea situatiei reale in registrele de evidenta ale primariilor cu privire la terenuri, constructii si proprietari, ca urmare a masuratorilor cadastrale efectuate pentru toate terenurile si constructiile;
· realizarea unei baze reale de impozitare a imobilelor.

Exit mobile version