Legea RCA vine cu NOUTATI importante pentru soferi. Noutati care se refera la cum vor fi despagubiti proprietarii masinilor, la cum se vor stabili categoriile de clienti cu risc ridicat, la cum se vor stabili tarifele. Camera Deputatilor a adoptat marti, 16 mai 2017, Legea privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie (Legea RCA).
Legea vine cu o serie de noutati in ce priveste despagubirea proprietarilor de masini care fac reparatii in service, dar este si mai este mai aspra cu service-urile in cazul in care acestea folosesc piese contrafacute sau neomologate, fapta devenind infractiune sanctionata cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Plafonarea tarifelor la asigurarile de raspundere civila obligatorii, stabilita de Guvern in urma cu 6 luni, expira joi. Autoritatea de supraveghere financiara (ASF) ar putea prezenta miercuri noile tarife de referinta pentru asigurarile de raspundere civila obligatorii. Dar va mai dura cel putin doua luni pana ce tarifele de referinta vor putea fi aplicate efectiv, deoarece legea care va reglementa piata asigurarilor auto obligatorii RCA este inca in Parlament.
Asadar, prin noul act normativ preturile asigurarii obligatorii nu vor mai fi fixate prin lege, ci se vor baza pe un tarif de referinta calculat de ASF. Tariful de referinta va cuprinde prima de risc care sa asigure acoperirea cheltuielilor cu daunele, factorul de incarcare aferent rezervei de daune intamplate, rata anuala de modificare a inflatiei daunelor, incarcarea aferenta sistemului bonus/malus si cheltuielile administrative ale asiguratorului, plafonat la maximum 25% din valoarea unei polite.
De asemenea, decontarea pentru lucrarile de reparatie dupa un accident nu se mai face prin polita soferului vinovat, ci prin propria asigurare, urmand ca ulterior asiguratorul sa faca regres catre asiguratorul soferului vinovat.
Proprietarii de masini vor fi despagubiti indiferent de service-ul in care isi vor repara masina, dar politele nu au cum sa creasca din cauza costurilor cu reparatiile.
Se mai prevede ca proprietarii nu vor putea obtine numerele de inmatriculare daca nu au asigurare RCA. Insa, asigurarea RCA poate fi suspendata doar daca vehiculul este tinut intr-un spatiu privat, in afara spatiului public.
Legea urmeaza sa ajunga la presedinte pentru promulgare. Presedintele are un termen de maximum 20 de zile pentru a promulga legea, insa are si posibilitatea de a decide sa o retrimita la Parlament pentru reexaminare.
Dupa promulgare, urmatorul pas este publicarea in Monitorul Oficial, dupa care intra in vigoare in termen de 45 de zile.
„Avem noi reguli, pornim pe un nou drum in ceea ce priveste piata RCA. Implementarea masurilor prevazute in legea recent adoptata de Parlament, la conturarea careia au participat si specialiști din cadrul ASF, va elimina fara indoiala dezechilibrele din trecut. Vom urmari cu strictete evolutia tarifelor primelor RCA in perioada urmatoare”, a declarat Prim-vicepresedintele ASF, domnul Cornel Coca Constantinescu.
Reprezentantii ASF mai informeaza ca:
„Printre cele mai importante modificari aduse de aceasta lege cadrului general de functionare a pietei asigurarilor obligatorii auto se numara si:
– Introducerea conceptului de tarif de referinta si formula de calcul a acestuia;
– Definirea categoriei clientilor cu risc ridicat, precum si modalitatile prin care acestia pot fi asigurati;
– Explicitarea mecanismului decontarii directe si principiile de aplicare”.
Dupa promulgarea legii, ASF va emite reglementarile necesare, prin intermediul legislatiei secundare, pentru aplicarea prevederilor acestui act normativ.