Prin această măsură se permite și transportatorilor de mărfuri să treacă prin vama de la Racovăț, redeschisă recent, reducând astfel cozile de camioane de la Siret.
Ministerul Transporturilor preia de la Consiliul Județean Botoșani două drumuri județene care converg către vama Racovăț, punct de trecere a frontierei dintre România și Ucraina redeschis pe 10 februarie 2023, însă doar pentru trafic ușor, de până la 3,5 tone.
Transferul Drumurilor Județene 298 și 291 C de la CJ Botoșani la Compania de Drumuri (CNAIR) se face pentru a permite și transportatorilor de mărfuri să utilizeze vama Racovăț care trebuie să preia o parte a camioanelor de la Siret-Porubne, vama din județul Suceava fiind principalul punct de trecere a frontierei dintre România și Ucraina, o vamă unde cozile de camioane s-au întins și pe 20 de kilometri.
După preluare, CNAIR va face investiții pentru a crește portanța celor două șosele până la limita maximă permisă de 40 de tone. Vama Racovăț fusese închisă în 2010 pentru că nu mai corespundea cerințelor unui punct de frontieră.
Transferul drumurilor județene se face prin Hotărâre de Guvern, iar Proiectul actului normativ a fost publicat de Ministerul Transporturilor.
„Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește trecerea în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a sectoarelor de drum județen DJ 298 și DJ 291C, aflate în domeniul public al județului Botoșani și în administrarea Consiliului Județean Botoșani, încadrarea acestora în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional, precum și darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a unui imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Autorității Vamale Române, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Finanțelor, situat în județul Botoșani în suprafață de 12.217 mp, în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor”, scrie în nota de fundamentare a proiectului.
Pe 10 februarie, la redeschiderea vămii Racovăț (redeschisă după 12 ani) secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu anunța că obiectivul principal este reducerea aglomerației la vama Siret.
„În urma colaborării între partea română și partea ucraineană, PTF Racovăț (RO) – Diakivți (UA) a fost redeschis traficului internațional la granița cu Ucraina, după următorul regim: trafic pietonal și rutier, cu program de funcționare permanent.
Au fost executate următoarele lucrări la:
- două artere rutiere de control pentru fiecare sens (intrare și ieșire din țară) prevăzute cu sistem antipneu
- o zonă de întoarcere pentru vehicule în situația refuzului intrării;
- o zonă separată pentru controlul amănunțit al vehiculelor
- cabine de control
- împrejmuire și supraveghere perimetrală
- presemnalizare și semnalizare
- spații interioare
- echipamente IT&C.
„Acest punct vamal funcționează în subordinea Inspectoratul Teritorial al Poliția de Frontieră Iași, iar personalul necesar desfășurării activității de supraveghere și controlul trecerii frontierei este asigurat de la structurile Poliției de Frontieră. Prin deschiderea acestui punct vamal, pe lângă creșterea fluenței traficului de călători între România și Ucraina, se urmărește și reducerea presiunii din PTF Siret – Porubne”, a precizat Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor.