Inca din primele zile de la revenirea sa in functia de primar la municipiului Botosani, Catalin Flutur a incercat sa gaseasca solutii de rezolvare a problemelor urgente ale orasului ramase „mostenire” de la fostul edil Ovidiu Portariuc.
Una dintre ele a rezolvat-o cu mult succes, reusind sa reduca cheltuielile cu plata ratelor si, chiar mai mult, sa obtina ceva fonduri pe care le va folosi la dezvoltarea orasului.
Unul din proiectele care asteapta sa primeasca OK-ul pentru finantarea cu fonduri europene este cel de reabilitare si modernizare a transportului public local. Primarul Catalin Flutur a acesta va una dintre cele mai mari investitii pe care si-a propus-o. Una dintre cele mai importante probleme care trebuie rezolvata este calea de rulare a tramvaiului, care se afla intr-o avansata stare de degradare.
In schimb, de cateva zile, au aparut mai multe discutii atunci cand edilul a anuntat ca cea mai buna varianta este reconditionarea actualelor tramvaie pentru ca presupun costuri mult mai mici decat daca s-ar fi achizitionat altele noi.
„Cred ca vom opta pentru partea de reconditionare a tramvaielor, adica sa facem tramvaie noi pe scheletul celor vechi, pentru ca pretul ar fi undeva la 600 de mii de euro fiecare tramvai. In schimb, daca ar fi sa cumparam, ne-ar costa vreo doua milioane de euro fiecare tramvai nou. Asta s-ar putea sa fie optiunea noastra. La aceeasi varianta au apelat municipiul Timisoara si Bucurestiul. Cele vechi vor fi reconditionate in totalitate, vor fi ca si noi. Si poate nu va mai trebui sa avem cheltuieli in plus”, a spus primarul Catalin Flutur.
In aceste sens, o persoana din Botosani a demarat o petitie online legat de modernizarea liniilor de tramvai din municipiul Botosani pe platforma petitieonline.com.
In acea petitie, persoana respectiva spune ca cea mai buna varianta pentru municipiul Botosani este aducerea de troleibuze fiindca sunt mult mai ieftine si au dotari de ultima ora.
„Troleibuzul fabricat in Romania costa 475 de mii de euro si este dotat cu aer conditionat, camere de luat vederi si Wi-Fi. Noul troleibuz are dotari de ultima generatie pentru a spori gradul de confort al calatorilor si pentru a-i determina pe cat mai multi dintre ei sa foloseasca mijloacele de transport in comun, in locul masinilor personale”, a scris respectiva persoana in petitie.
Inregistrat cu numele Zadobrischi Eduard, acesta a prezentat si cateva caracteristici importante ale modelului de troleibuz:
– capacitate de transport: 164 de calatori, din care 42 de scaune;
– podea complet coborata;
– rampa de acces pentru persoanele cu dizabilitati si functia de kneeling;
– loc rezervat pentru utilizatori de scaune rulante pentru persoane cu dizabilitati;
– spatiu destinat pentru carucior pentru copii mici;
– sistem de incalzire cu aeroterme electrice pentru sezonul rece;
– sistem de ventilatie si aer conditionat pentru sezonul cald;
– sistem de supraveghere video interior si exterior;
– consum de energie mai mic cu aproximativ 40% fata de troleibuzele vechi;
– sistem electronic de control al franarii ABS/EBS/ASR.
„In concluzie, prin achizitionarea de troleibuze noi la un pret de 475 de mii de euro per bucata, avem un pret de achizitiemai mic cu 125 de mii de euro fata de propunerea de recoditionare a tramvaielor. Trebuie sa tinem cont ca in acest pret de achizitie avem un mijloc de transport in comun nou si nu aceleasi tramvaie vechi putin vopsite”, a mai scris cel care a initiat aceasta petitie la care au semnat, pana in prezent, peste 300 de persoane si a fost distribuita pe retelele de socializare de cel putin 120 ori.
Semnatarul acestei petitii spune ca astfel de troleibuze sunt folosite, in prezent, pe strazile din municipiul Cluj.
Cei mai multi dintre semnatari sunt de acord cu inlocuirea tramvaielor cu troleibuzele, insa trebuie vazut daca acest proiect de reabilitare si modernizare a transportului public local, care se va face cu bani europeni, va avea si acceptul Uniunii Europene pentru astfel de masuri.
Se stie ca Uniunea Europeana aloca fonduri consistente infrastructurii de transport public, avand in vedere trei parametri esentiali, respectiv economic, ecologic si ergonomic. Astfel ca cel mai fiabil mijloc de transport in comun, care sa respecte acesti parametri, este cel electric. In aceste conditii, se poate combina transportul cu tramvaie pe vechile trasee, pe de o parte, si cu troleibuze pe trasee noi, pe de alta parte.
In schimb, infiintarea unui traseu nou de troleibuz, care sa devina si rentabil intr-un oras ca al nostru, trebuie sa se tina cont de anumite elemente, a explicat o persoana specializata in transportul public local.
Astfel, unu parc de troleibuz destul de consistent pentru a se justifica existenta specialistilor in intretinerea si conducerea vehiculelor, precum si construirea de ateliere proprii. Plus infiintarea unei retele care sa aiba cel putin 10-20 km, astfel incat sa se justifice existenta pe plan local a specialistilor de intretinere a ei.
Apoi, trebuie sa se infiinteze un traseu stabil in timp care sa aiba cel putin un trunchi principal de flux relativ constant de calatori, care sa conduca la o frecventa de cel putin 6-12 pe ora. La acesta se adauga posibilitatea dezvoltarii unei retele ramificate, care sa grupeze cat mai multe linii pe anumite trunchiuri comune, dar sa pastreze, in acelasi timp, un indice de ramificare mic. Totodata trebuie sa se tina cont sa nu se dubleze aceste trasee, doar in cazuri exceptionale.
Apoi, arterele de circulatie trebuie prevazute cu cel putin doua benzi in total, optim fiind doua benzi pe sens, cu carosabil decalitate si pante de pana la 4-5%. Traseele sa fie configurat in asa fel incat sa nu fie frecvent necesara schimbarea benzii de circulatie si virajul la stanga din drumuri cu trafic intens.
Asadar, utilizarea troleibuzului la frecvente scazute sau numai la anumite ore sau in anumite, precum si o retea slab dezvoltata, sunt factori care conduc la ineficienta economica. Troleibuzul nu inseamna numai investitie initiala, care, sa zicem, ca poate fi accesata la un moment dat, dar si cheltuielile in timp, de mentenanta a retelei si de asigurare a personalului specializat. Acestea nu scad proportional cu numarul vehiculelor.
Dupa cum ne-a mai precizat specialistul in transportul public local, introducerea de troleibuze in trasee este conditionata, in mod normal, de fluxurile cat mai consistente si stabile de calatori in viitorul previzibil.
Multe comentarii sunt legate si de calea de rulare a tramvaiului care a provocat o multime de pagube proprietarilor de autovechicule. Si asta din cauza ca, din 1990, de cand s-a dat drumul la transportul cu tramvaie, sinele nu au mai fost reabilitate sau inlocuite niciodata, ci doar carpite sau sudate in anumite zone din oras.
In schimb, la transportul cu tramvaie ai deja traseele stabilite, e drept, putine si limitate. In plus, deja exista si infrastructura care tine de mentenanta. Apoi, statiile de tramvai construite ar trebui desfiintate, in cazul ca se renunta la acest tip de transport, ceea ce inseamna alte cheltuieli in plus. Asa ca, desfiintarea lor totala nu este o varianta chiar asa de ieftina.
Poate varianta unei combinatii de tramvaie si troleibuze ar fi una mult mai eficienta. Adica troleibuzele sa fie introduse pe noi trasee, care sa completeze acolo unde tramvaiul nu poate ajunge. Cam ceea ce face in prezent max-taxi.
Probabil, discutiile vor continua pe acest subiect de acum inainte, dar primarul Catalin Flutur are o mare provocare in fata, la care sigur va sti sa-i faca fata.
Concluzia este ca, indiferent de decizia care se va lua, rezultatul sa fie un transport public local civilizat, la standarde europene.
Adrian DIMITRIU
uneori apar niste specialisti care bat campii. este clar ca un trolebus ar fi mai confortabil pentru orasul nostru. in primul rand vom scapa de infrastructura tramvaielor apoi de zgomotul pe care il produc, ca sa nu mai vorbim de acele statii care mai mult incurca traficul. as sugera totusi ca specilistul cu aceste viziuni mediocre sa se apuce de vandut covrigi. cred ca acolo ar putea sa deosebeasca diferentele intre colaci si covrigi. sincer, e jenant sa debilezi asa ceva.