Home Actualitate Scrisoare deschisa catre Ministrul Invatamantului: „Nu orice om e capabil sa urmeze...

Scrisoare deschisa catre Ministrul Invatamantului: „Nu orice om e capabil sa urmeze „studii inalte”, dar orice om e bun la ceva”

Un cadru didactic i-a raspuns ministrului Adrian Curaj, dupa ce oficialul de la conducerea Ministerului Educatiei a postat pe pagina lui de facebook cateva cuvinte adresate profesorilor. Cuvinte ca: emotie, dialog, participare, forta…

Iata opinia profesoarei Ana-Maria Gavril, vizavi de postarea ministrului Curaj.
 
Stimate domnule Ministru Adrian Curaj, Am citit mesajul de pe coperta paginii https://www.facebook.com/adrian.curaj/?fref=ts (Nu e suficient sa ai o viziune, este important sa ai in spate acea emotie fantastica ce vine din dialog, din participare si apoi sa ai forta de a o face realitate.) Interesant! 
 
Viziune… da, nu e suficienta! Dialog… exista in realitate? Am completat si chestionarul online, citind in prealabil variantele, trei la numar, de plan-cadru. Dar… Am ramas cu sentimentul neputintei! Problemele sistemului nostru de invatamant deriva din multe lucruri pe care am sa le trec in lista de mai jos, invitandu-va, cu tot respectul, la un dialog punctual: 
-Numarul prea mare de elevi intr-o clasa; 
-Integrarea copiilor cu deficiente de invatare in invatamantul de masa, fara a avea profesor de sprijin; 
-Lipsa psihologului scolar in fiecare unitate; 
-O dotare mult ramasa in urma cerintelor unui invatamant european; 
-Lipsa spatiului, caci putine scoli isi pot permite luxul de a avea spatii pentru laboratoare si ateliere; 
-Programele scolare nu doar ca sunt prea stufoase; ele ar trebui schimbate, astfel incat sa formeze elevul absolvent de fiecare ciclu in parte sa-si descopere initial abilitatile, urmand progresiv sa aprofundeze competente pe baza posibilitatilor individuale; 
-Nu orice om e capabil sa urmeze „studii inalte”, dar orice om e bun la ceva. Scoala va raspunde nevoilor societatii actuale abia atunci cand a fi capabila sa descopere in fiecare individ in parte abilitatile. Nu se poate si nu se va putea nicicand realiza acest lucru, daca unui cadru didactic ii revine pe ora sarcina de a lucra cu un efectiv ingrozitor de mare. Legea invatamantului ar trebui, in primul rand, sa apere elevul prin dreptul lui de a i se acorda atentie. Se va putea face acest lucru abia atunci cand, preluand idei occidentale, un cadru didactic va avea in grija un numar mult redus de elevi pe ora/ clasa, dupa caz, asa cum in sistemul sanitar se vorbeste de numar de paturi. Eficienta actului didactic, dar si calitatea va creste prin acordarea unui mai mare numar de minute per elev si nu unei clase de 35 de copilasi. O clasa din 35 de elevi alcatuita din elevi cu potential atat de diferit de invatare nu va da niciodata aceleasi roade cu clase de 10 -15 elevi, elevul fiind tratat cu adevarat diferentiat, tinandu-se cont de puterea reala de invatare; 
– Invatamantul de masa trebuie sa dea sanse egale elevilor. Atunci trebuie pasi mici. Programe mai aerisite. Manuale moderne, elaborate tinand cont de metode activ-participative. Baterii de teste nationale pe discipline, gratuite, la final de unitate de invatare, la teze, la final de an. Examen pentru a intra la liceu. TREBUIE sa renuntam la Evaluarea Nationala. Performanta va creste daca elevii se vor pregati pentru un anume liceu, deoarece fiecare unitate liceala va dori sa aiba elevi buni si foarte buni. Investitii masive in Școli Profesionale, unde accentul sa cada pe fiecare elev in parte, practica fiind elementul de baza. 
– Includerea in catedra, in cazul disciplinelor (Limba si literatura romana si matematica) a cate doua ore de pregatire suplimentara pentru clasa a VIII-a. Adica la o norma de 16 ore, doua sa fie, pana la 18, de pregatire pentru examenul, fie el de Evaluare Nationala (daca se va mentine aceasta forma de evaluare) sau pentru examenul de admitere la liceu (daca se va tine, in sfarsit cont de propunerile profesorilor, sa se dea examen de admitere la liceu); Existenta unei norme de bibliotecar in ORICE scoala din Romania; – Istoria, traditia, limba materna ca limba de studiu (romana, in cazul nostru) sa fie la loc de cinste, nu doar prin ore alocate, ci si prin nereducerea numarului de ore la disciplinele Limba si literatura romana (5 ore pe saptamana la clasele a V-a si a VI-a ar fi un pas inainte), dar si prin repartizarea unui numar mai mare de ore studiului istoriei nationale. 
In cazul meu, nu e viziune, ci, cu voia dumneavoastra, e un punct de vedere in urma a mai mult de 14 ani la catedra, in invatamantul preuniversitar. Continuand citirea mesajului de pe pagina dumneavoastra oficiala de Facebook… participare… Asta fac, scriindu-va public! Ma implic, deoarece este necesara o schimbare, dar nu doar de dragul schimbarii! Decat sa facem mai rau, mai bine sa lasam lucrurile cum sunt! Schimbarea planurilor-cadru implica si dotare si spatiu si corp profesoral format sau chiar supus unei reconversii profesionale, dar si fonduri. „… forta de a o face realitate!”… ultima parte a mesajului care, ce-i drept, m-a cucerit! 
 
Forta nu este la un profesor de mediu rural ca mine, dar realitatea, da! Succes! 
 
Cu stima, Ana-Maria Gavril, profesoara in invatamantul preuniversitar 
 
Text aparut in Literatura de azi 
 

Exit mobile version