Home Actualitate Se DESFIINTEAZA CARTEA de IDENTITATE actuala si CARDUL de SANATATE… Vom avea...

Se DESFIINTEAZA CARTEA de IDENTITATE actuala si CARDUL de SANATATE… Vom avea CARTI noi de IDENTITATE!

Se vorbeste de multa vreme ca vom fi obligati sa ne schimbam actele de identitate cu altele noi. Se pare ca actualul guvern trece la treaba in acest sens. Dupa ce s-au introdus cardurile de sanatate, acestea vor deveni inutile odata cu aparitia noilor carti de indentitate, care vor fi electronice.

Asadar, actualele acte de identitate vor fi inlocuite cu unele electronice, potrivit unui proiect de lege pus in dezbatere publica de MAI. Prin proiect se propune eliminarea din cip a informatiilor referitoare la calitatea de asigurat in sistemul public al asigurarilor sociale de sanatate. Astfel, „functionalitatea” de card de sanatate va fi asigurata de certificatul digital emis de MAI, inscris in cip. Cardul national de sanatate isi inceteaza valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronica de identitate.

Ce informatii ne transmite MAI in legatura cu schimbarea cartilor de identitate? Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii privind evidenta persoanelor si actele de identitate ale cetatenilor romani.

Noul document, electronic, ar trebui sa asigure cetatenilor garantii suplimentare de securitate, iar institutiilor de drept public sau privat, certitudinea ca persoana care prezinta actul de identitate este titularul datelor de identificare inscrise pe respectivul document.

Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educatie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interactiunii cu autoritatile publice.

Pentru persoanele care, din motive religioase sau de constiinta, refuza obtinerea unei carti electronice de identitate, va exista posibilitatea obtinerii unei carti de identitate simple.

Optional, cartea de identitate simpla sau cartea electronica de identitate se poate elibera inainte de implinirea varstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre parinti.

De la data realizarii conditiilor tehnice pentru eliberarea cartii electronice de identitate, cartea de identitate simpla si cartea electronica de identitate se va elibera:

a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 0 si 14 ani;

b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani;

c) cu valabilitate de 10 ani, dupa implinirea varstei de 18 ani.

Cartea electronica de identitate contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnici speciale, date in format electronic, precum si elemente de particularizare si de siguranta.

In format electronic se inscriu:

a) datele din formatul tiparit (numele si prenumele titularului, sexul, cetatenia, data si locul nasterii titularului, semnatura olografa a titularului, imaginea faciala, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu exceptia semnaturii olografe a titularului;

b) prenumele parintilor titularului;

c) un certificat si, dupa caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001;

d) datele biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si, dupa caz, imaginile impresiunilor papilare a doua degete.

Producerea cartilor electronice de identitate, a cartilor de identitate simple, a cartilor electronice de rezidenta si a cartilor de rezidenta se va realiza, centralizat, de catre Imprimeria Nationala.

Personalizarea documentelor se va realiza, centralizat, in Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii de identitate simple se va realiza, in mod esalonat, in termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate sau a primei carti de identitate simple, pe masura asigurarii serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor cu suportul tehnic necesar.

Se estimeaza ca pana in 2020 s-ar finaliza distribuirea cartilor electronice. Deocamdata proiectul de lege este suspus dezbaterii publice.

Exit mobile version