Studiul efectuat in SUA a dus la constatarea ca elevii de liceu pot demonstra o functionare cognitiva a creierului mai buna dupa o jumatate de an de utilizare a birourilor la care se sta in picioare.
A fost elaborat un studiu de cercetare cu privire la beneficiile statului in picioare in decursul zilei, in raport cu pozitia sedentara. Inaintea acestui studiu, elevii au folosit in timpul lectiilor numai bancile conventionale, la care se sta asezat.
„A fost o multime de dovezi parvenite de la profesori precum ca elevii se concentreaza si se comporta mai bine in timpul utilizarii birourilor la care se sta in picioare. Aceasta este prima examinare a elevilor si raspunsurilor lor cognitive in raport cu birourile inovative”, a declarat Mark Benden, unul dintre cercetatori de la Universitatea din Texas A & M, potrivit descopera.ro.
Cercetatorii au recrutat 34 elevii de liceu pentru a evalua functiile lor executive in timpul anului scolar printr-o serie de teste computerizate. Functiile executive sunt tipurile de functii cognitive pe care le folosim pentru a analiza sarcinile, ele sunt direct legate de abilitatile academice, cum ar fi capacitatea noastra de a memora si intelege faptele, de a organiza gandurile si de a rezolva probleme.
Functiile executive sunt dirjate in mare parte de regiunile frontale ale creierului, iar cercetatorii au folosit spectroscopia cu infrarosu pentru a capta si analiza imaginii ale creierului elevilor. Au fost efectuate doua teste complexe la aproximativ o jumatate de an distanta, timp in care elevii implicati au folosit continuu birouri la care se sta in picioare.
Rezultatele, publicate in Jurnalul International de Cercetare a Mediului si Sanatate Publica, au aratat ca „utilizarea in continuare a birourilor la care se sta in picioare a fost asociata cu imbunatatiri semnificative in functiile executive si capacitatile de memorie de lucru”, a declarat unul dintre membrii echipei, Ranjana Mehta.
Elevii care au dat dovada de indictatori mai buni au relevat o imbunatatire de aproximativ 7-14 la suta in performantele lor cognitive numai dupa o jumatate de an de lectii in picioare. Mai mult, imagistica creierului a dezvaluit o activare semnificativa in regiunea lobului frontal pe stanga.
„Aceste rezultate sunt primele de aceasta natura, ele trebuiesc confirmate Numai doua sesiuni de testare a elevilor au fost inregistrate cu studentii si numarul de voluntari a fost mic, dar si asa este important sa se tina cont de faptul ca nu a existat nici grup de control cu care sa contrasteze rezultatele elevilor care au folosit birouri in picioare”, au declarat cercetatorii.
Schimbarea bancilor traditionale cu birourile la care se sta in picioare s-ar putea dovedi o idee buna, pentru ca aceasta ar fi o schimbare simpla si eficienta pentru scoli si una care ar putea imbunatati sanatatea elevilor si performantele academice, in acelasi timp.
„Interesant, cercetarea noastra a aratat ca utilizarea unor anumite tipuri de birouri stimuleaza functia neurocognitiva. Urmatorul pas ar fi sa comparam direct beneficiile neurocognitive ale birourilor la care se sta in picioare si programele de exercitii fizice de la scoala”, afirma Mehta.