Visul cel frumos s-a spulberat: Ridicarea masinilor parcate ilegal in principalele orase ale tarii: Unde se aplica si ce tarife se practica!

Teoretic, ridicarea masinilor parcate neregulamentar este posibila inca din 21 ianuarie. In urma Hotararii Guvernului nr. 965/2016 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, masinile pot fi ridicate fie de catre administratorul drumului public, fie de catre autoritatile locale.

Insa acest act normativ nu este decat un cadru general pentru ridicari, pentru ca trebuie sa existe spatii de depozitare speciale, in primul rand, iar pentru asta este necesar ca autoritatile locale sa intervina cu gasirea spatiului. In plus, hotararea Guvernului nu stabileste si tarifele care se vor aplica pentru recuperarea masinilor, asta fiind tot o problema ce trebuie rezolvata la nivel local.

Dupa ce am vazut ca, in Bucuresti, doar intr-un singur sector se ridica masinile parcate ilegal, respectiv in sectorul 4, am cautat sa vedem care este situatia si in cele mai populate zece orase ale Romaniei si am vazut ca autoritatile locale din unele orase s-au mobilizat ceva mai repede decat cele de la Bucuresti (cel putin pe hartie).

Cadrul legal al ridicarii masinilor in Cluj este reprezentat de Hotararea Consiliului Local nr. 72/2017, care prevede ca pentru simpla ridicare a masinii se platesc 294 de lei. Daca masina este si dusa la depozit, atunci soferul trebuie sa scoata din buzunar 547 de lei, iar pentru fiecare zi de depozitare mai trebuie sa plateasca 49 de lei. Actul nu prevede alte informatii suplimentare si trimite la cadrul general al ridicarilor stabilit anul trecut de Executiv.

Autoritatile locale de la Sibiu au aprobat deja un act normativ care rezolva problema ridicarii masinilor, respectiv Hotararea nr. 26/2017 a Consiliului Local al municipiului Sibiu. Ridicarile au inceput inca de la 1 aprilie, iar tarifele percepute sunt urmatoarele: doar pentru ridicarea vehiculului se platesc 350 de lei, iar transportul mai costa inca 100 de lei. Numai ca aici tariful de depozitare zilnic este unul dintre cele mai mari stabilite pana acum, respectiv 150 de lei.

La Timisoara, primaria a adus o serie de completari la un cadru normativ mai vechi, prin Hotararea Consiliului Local nr. 50/2017. Daca soferul se intoarce la masina atunci cand aceasta este ridicata, el plateste doar tariful de 150 de lei, insa costul total al ridicarii si transportului ajunge la 500 de lei. In plus, pentru fiecare zi de depozitare se percepe o taxa de 5 lei/zi. O masura exceptionala, potrivit noilor modificari, este relocarea masinilor care blocheaza executarea unor lucrari de reabilitare, modernizare sau interventie la infrastructura tehnico-edilitara si/sau carosabil, trotuare etc. Aici vorbim de o taxa totala de 300 de lei, pe care nu o plateste insa soferul, ci operatorul economic ce solicita relocarea.

In alte orase, spre exemplu, in Buzau, autoritatile au inceput de luna trecuta operatiunile de ridicare a masinilor parcate ilegal. Tarifele pe care le platesc soferii aici sunt urmatoarele: 300 de lei doar pentru ridicare, 200 de lei pentru transportul la depozit al masinii, iar pentru fiecare zi de depozitare se platesc cate 100 de lei.

Orase unde ridicarile vor incepe in curand

In Iasi, lucrurile sunt pe cale sa se puna in miscare la acest capitol, intrucat pe 17 mai a fost pus in dezbatere Proiectul de Hotarare al Consiliului Local al municipiului Iasi privind desfasurarea activitatii de ridicare, transport, depozitare si eliberarea autovehiculelor/vehiculelor stationate, parcate neregulamentar si care ar putea fi aprobat cat de curand. Dupa ce va intra in vigoare proiectul, masinile vor putea fi ridicate la dispozitia politistului, iar soferii vor trebui sa plateasca 330 de lei doar pentru ridicarea vehiculului. Daca masina va fi transportata la depozit, costul total al ridicarii si transportului va fi de 450 de lei, iar depozitarea vehiculului va costa 60 de lei (tariful acesta fiind stabilit pentru intreaga perioada a depozitarii, iar nu pe ora).

Si in Ploiesti lucrurile se afla la stadiul de proiect, asa cum ne-au informat cei de la primarie, iar odata ce actul va trece de votul consilierilor locali, masinile parcate ilegal vor putea fi ridicate sau blocate. Tarifele ce vor fi platite de soferi sunt urmatoarele: 110 lei pentru masinile blocate care sunt eliberate pe loc, 200 de lei pentru cele parcate pe loc de handicap, 450 de lei pentru cele ridicate si transportate la depozitul special si 220 de lei va fi tariful in curs de eliberare. in plus, pentru masinile ridicate si transportate la depozit se vor plati 80 lei/zi de depozitare, dupa 24 de ore de la momentul ridicarii.

Autoritatile locale de la Craiova au adoptat dispozitiile legale necesare (Hotararea Consiliul Local nr. 130/2017), dar nu exista la acest moment stabilite tarife pentru ridicarea, transportul si depozitarea masinilor parcate neregulamentar. Acestea vor fi stabilite si aprobate in viitorul apropiat, insa stim ca cei care se vor ocupa de ridicari sunt cei de la RAT Craiova. Conform autoritatilor locale, acestia ar fi in plin proces de achizitie a masinilor speciale pentru ridicarea si transportul vehiculelor parcate neregulamentar.

In ceea ce priveste orasul Galati, autoritatile au pus in dezbatere publica momentan doar un proiect de hotarare cu privire la tarifele aplicabile pentru ridicarea masinilor fara stapan sau abandonate pe terenurile publice sau private.

Nici in Brasov nu avem inca un act normativ adoptat, insa reprezentanti ai primariei ne-au transmis ca exista un proiect la acest capitol, doar ca e in faza de discutii cu reprezentantii Politiei Rutiere Brasov si cu Politia Locala Brasov. Dupa ce va fi finalizat, proiectul va fi supus dezbaterii publice si va fi votat apoi de consilieri.

De asemenea, in Constanta, nu exista momentan dispozitii legale adoptate la nivel local. Autoritatile constantene sunt preocupate insa, potrivit informatiilor oferite, de ridicarea masinilor fara stapan, conform Dispozitiei primarului municipiului Constanta nr. 922/2017.

In Pitesti, in schimb, ridicarea masinilor va fi posibila abia dupa ce administratia locala va cumpara o autoutilitara pentru ridicarea masinilor. Iar la Suceava, autoritatile se preocupa momentan de ridicarea masinilor abandonate pe strazile publice.

Marius Coltuc

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.