Proiectul a fost adoptat de senatori, urmeaza dezbaterea parlamentarilor si apoi promulgarea, la Cotroceni.
Romanii cu domiciliul sau resedinta in strainatate ar putea vota la alegerile parlamentare, cat si la cele pentru stabilirea Presedintelui Romaniei prin corespondenta, potrivit unui proiect de lege.
Propunerea legislativa privind votul prin corespondenta, precum si modificarea si completarea unor acte normative in domeniul electoral a fost adoptata de Plenul Senatului, cu 117 voturi „pentru” si zece „impotriva”.
Astfel, daca deputatii vor oferi votul final, saptamana viitoare, proiectul de act normativ va fi trimis spre promulgare Presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis.
Potrivit propunerii legislative, toti cetatenii romani cu drept de vot, care au domiciliul sau resedinta in strainatate, isi vor putea exercita acest drept prin corespondenta, in urmatoarele situatii:
– la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor;
– la alegerile pentru Presedintele Romaniei;
– la alegerile pentru membrii din Romania in Parlamentul European.
Initiatorii proiectului de lege arata ca romanii de peste granite trebuie sa isi poata exercita dreptul de vot in conformitate cu standardele internationale si europene in materie, dupa modelul celor 54 de state care folosesc deja acest sistem.
„La elaborarea prezentei propuneri au fost avute in vedere legislatia, experienta si jurisprudenta constitutionala a unor state precum Republica Federala Germana, Irlanda, Regatul Belgiei, Republica Slovenia, Ungaria, Regatul Danemarcei, precum si Republica Polona”, scrie in expunerea de motive a propunerii legislative.
Votul prin corespondenta s-ar putea aplica prima data in 2016, cand sunt programate alegerile parlamentare. Totusi, pentru ca masurile sa intre in vigoare, e nevoie ca proiectul de lege sa fie adoptat pana la inceputul lunii noiembrie, anul curent.
Cum se va vota prin corespondenta
Potrivit proiectului de lege, alegatorul roman cu domiciliul sau resedinta in strainatate isi va putea exercita dreptul de vot prin corespondenta o singura data la fiecare tur de scrutin, avand la dispozitie doua variante pentru a se inscrie in Registrul Electoral:
– prin cerere scrisa, datata si semnata, depusa personal sau transmisa prin posta catre misiunea diplomatica sau oficiul consular din statul de domiciliu sau resedinta, la care anexeaza o copie a pasaportului cu mentionarea statului de domiciliu, in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, respectiv o copie a actului de identitate si o copie a documentului care dovedeste resedinta, eliberat de autoritatile straine, conform art. 83 alin (4) din Legea nr. 208/2015, in cazul cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
sau
– prin intermediul formularului electronic pus la dispozitie online de catre AEP, la care anexeaza cate o copie, in format electronic, o fotografie sau imagine a pasaportului cu mentionarea statului de domiciliu, in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, respectiv o copie a actului de identitate si o copie a documentului care dovedeste resedinta, eliberat de autoritatile straine, conform art. 83 alin (4) din Legea nr. 208/2015, in cazul cetatenilor romani cu resedinta in strainatate.
Dupa cum este stabilit in propunerea legislativa, perioadele de inscriere in Registrul electoral cu optiunea pentru votul prin corespondenta vor fi urmatoarele:
– la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor – intre 1 martie si 30 iunie a anului in care au loc alegerile;
– la alegerile pentru presedinte – intre 1 martie si 30 iunie a anului in care au loc alegeriles
– la alegerile europarlamentare – intre 30 noiembrie a anului anterior alegerilor si 1 februarie a anului in care au loc alegerile.
Pentru exercitarea votului prin corespondenta, alegatorii vor avea nevoie de urmatoarele documente:
– un plic exterior prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, in care vor fi introduse plicul interior si certificatul de alegator;
– un plic interior prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, in care vor fi introduse optiunea sau optiunile de vot, dupa caz;
– certificatul de alegator;
– instructiunile privind exercitarea dreptului de vot.
Compania Nationala „Posta Romana” va trebui sa asigure trimiterea plicurilor exterioare catre alegatori pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei alegerilor. Plicurile exterioare vor trebui expediate cu suficient timp inaintea datei votarii, pentru a asigura livrarea acestora cu trei zile inaintea votului, cand vor fi desigilate.
AEP doreste extinderea votului prin corespondenta si pentru romanii cu drept de vot din tara, scrie avocatnet.ro
Elementele de siguranta la plicul cu votul mi-as dorii sa fie cu regim-special, ma refer chiar la plicul cu votul…adica sa inceapa de exemplu cu numarul1 st tot asa pana la 100000 de mii de alegatorii sau cati or fi ei. Asa se putea trimite prin e-mail, imprima , completa, si retrimis la o adresa de email sigura. Asa ramasi in sistem nu se putea frauda si se putea verifica de organele competente putându-se elimina frauda.