Home Economie BANCILE, la NEGOCIERI cu reprezentantii CLIENTILOR! Ce CLAUZE ABUZIVE se ascund prin...

BANCILE, la NEGOCIERI cu reprezentantii CLIENTILOR! Ce CLAUZE ABUZIVE se ascund prin CONTRACTE

Sute de contracte incheiate intre banci si clientii acestora au fost analizate la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilorilor si s-au identificat mai multe posibile clauze abuzive, referitoare la dobanzi, comisioane sau neinformarea clientului. La inceputul lunii viitoare, reprezentantii bancilor sunt chemati la intalnire cu reprezentantii clientilor, la ANPC.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilorilor si Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), reprezentantul Grupului Clientilor cu Credite in CHF, constituit pe Facebook dupa 15 ianuarie, se vor aseza la masa negocierilor cu reprezentantii bancilor, la inceputul lunii viitoare. Ce vor viza, de fapt, discutiile cu reprezentantii bancilor ?
 
Intr-un comunict al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) se arata ca bancile sunt invitate la negocieri pentru a se gasi solutii semnificative, pe termen lung, pentru clientii aflati in situatia de a nu-si mai putea plati ratele.
 
Intalnirile vor avea loc la sediul ANPC, care va avea rol de mediator si sunt programate intr-o prima etapa pentru 2-7 aprilie. Se estimeaza ca se vor derula pe parcursul unei luni de zile. Specialistii ANPC vor participa alaturi de reprezentanti ai bancilor si ai clientilor bancilor constituiti in grupuri si vor incerca sa gaseasca solutii benefice ambelor parti.
 
Presedintele ANPC, Marius Alexandru Dunca a facut un apel la dialog si transparenta din partea institutiilor bancare: „Luam rolul de mediator, facem invitatii tuturor bancilor si fac un apel ca sa fie mai deschise, sa colaboreze cu clientii, cu acei consumatori care nu-si mai pot plati ratele din cauza cresterii cursului, fie euro, franci elvetieni sau dolari”.
 

In ultima perioada, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor s-au inregistrat 240 de reclamatii de la consumatorii cu credite ipotecare si nevoi personale, care au imprumutat in franci elvetieni(CHF). 

 
Dintre acestea, 176  au fost analizate de ANPC, constatand posibilitatea existentei unor clauze abuzive referitoare la:
 
–  Ajustarea dobanzii de catre banca, „in cazul intervenirii unor schimbari semnificative pe piata monetara”;
–  Modificarea marjei fixe a dobanzii, bancile profitand de necunoasterea consumatorilor, sau de situatia restrictiva din punct de vedere financiar;
–  Comision de penalizare – procent, min… o suma…;
–  Comision de risc;
–  Comision de administrare, procent din suma intregului credit;
–  Comision de administrare , procent din soldul creditului, dar intr-un procent destul de mare, la acelasi nivel cu anuitatea (rata de credit) ceea ce nu justifica scopul acestuia;
–  Comisioane de rambursare in avans, cu procente mai mari decat cele prevazute in OG 50/2010;
–  Neinformarea asupra riscului valutar , chiar daca era inclusa clauza de avertizare , in Conditiile generale de acordare a creditelor;
–  Conditionarea conversiei de neincadrarea financiara a consumatorilor, pe noile conditii, bancile fiind deschise doar la restructurari, ceea ce inseamna o noua analiza a creditului si a posibilitatilor financiare ale consumatorilor;
–  Neincluderea in costurile DAE a costurilor suportate de cresterea cursului valutar.
 
ANPC a trimis Instantei pana acum 23 de procese verbale de sesizare a posibilelor clauze abuzive in contracte, care sunt pe rolul instantelor.
 
AURSF reprezinta Grupul Grupului Clientilor cu Credite in CHF, constituit pe Facebook dupa 15 ianuarie la care s-au inscris pentru participare pana la aceasta data peste 5.800 de persoane.
 

Exit mobile version