Noul Cod de Procedura Fiscala vine cu noutati in 2016, privind
inspectia fiscala. Mai exact, Codul nou introduce, printre altele, noi metode de control, modificarea perioadei supuse inspectiei fiscale, in timp ce inspectorii fiscali pot emite incepand din acest an un nou tip de decizie: decizia de impunere provizorie.
Fiscul a modificat si Decizia de impunere si a introdus un nou formular, care va fi emis numai daca se va constata o modificare a bazei de impozitare, scrie Avocatnet.ro.
Din prima zi a lui 2016, inspectiile fiscale au loc potrivit reglementarilor cuprinse in noul Cod fiscal si noul Cod de procedura fiscala. Acesta din urma cuprinde un capitol separat dedicat inspectiei fiscale, care poate fi regasit in Titlul VI – Controlul fiscal. Spre deosebire de noua forma a actului normativ, vechiul Cod de procedura fiscala continea un titlu dedicat exclusiv inspectiei fiscale.
Potrivit legislatiei aflata in vigoare, inspectia fiscala este activitatea care are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre contribuabil/platitor, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente, stabilirea diferentelor de obligatii fiscale principale.
De la 1 ianuarie, regulile de desfasurare a unei inspectii fiscale au suferit modificari
Inspectia fiscala se poate exercita asupra persoanelor si entitatilor, indiferent de forma de organizare, care au obligatia sa stabileasca, sa retina sau sa plateasca obligatiile fiscale prevazute de lege.
Noul Cod de procedura fiscala, care tocmai a intrat in vigoare, prevede extinderea aplicabilitatii inspectiei fiscale. Cu alte cuvinte, masura poate fi aplicata, din 2016, atat contribuabilului, la fel ca pana acum, cat si platitorului, adica acelei persoane care, in numele contribuabilului, are obligatia de a plati sau de a retine si de a plati ori de a colecta si plati, dupa caz, impozite, taxe si contributii sociale. De asemenea, platitor este considerat si sediul secundar obligat sa se inregistreze fiscal ca platitor de salarii si de venituri asimilate salariilor, fapt care nu a fost specificat pana acum in Codul de procedura fiscala.
Ca si pana acum, inspectia fiscala poate fi de doua feluri: generala si partiala.
Inspectia fiscala generala – reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a tuturor obligatiilor fiscale si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila ce revin unui contribuabil/platitor, pentru o perioada de timp determinata.
Inspectia fiscala partiala – reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a uneia sau mai multor obligatii fiscale, precum si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila, ce revin unui contribuabil/platitor pentru o perioada de timp determinata.
Organul de inspectie fiscala poate decide sa efectueze o inspectie generala sau partiala numai dupa realizarea unei analize de risc.
A aparut o noua metoda de control
De la 1 ianuarie 2016, pentru efectuarea inspectiei fiscale vor fi folosite trei metode de control, dintre care doar ultima este noua, si anume:
– verificarea prin sondaj, care consta in activitatea de verificare selectiva a documentelor si operatiunilor semnificative, care stau la baza modului de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale;
– controlul electronic, care consta in activitatea de verificare a contabilitatii si a surselor acesteia, prelucrate in mediu electronic, utilizand metode de analiza, evaluare si testare asistate de instrumente informatice specializate;
– verificarea exhaustiva, care consta in activitatea de verificare a tuturor documentelor si operatiunilor, care stau la baza modului de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale.
Ce perioada poate fi supusa inspectiei fiscale
Noul Cod de procedura fiscala prevede faptul ca perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior. De asemenea, inspectia fiscala are loc in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.
Anterior intrarii in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, legislatia stipula ca, in functie de categoriile de contribuabili, puteau fi stabilite perioade diferite supuse inspectiei fiscale. Mai exact, la contribuabilii mari, perioada supusa inspectiei fiscale incepea de la sfarsitul perioadei controlate anterior, iar la celelalte categorii de contribuabili inspectia fiscala se efectua asupra creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali pentru care exista obligatia depunerii declaratiilor fiscale. In Noul Cod de procedura fiscala, in vigoare de la 1 ianuarie, nu se mai regasesc aceste mentiuni.
De asemenea, noul Cod de procedura fiscala prevede ca activitatea de inspectie fiscala se desfasoara in baza unor programe anuale, trimestriale si lunare, iar selectarea contribuabililor/platitorilor care urmeaza sa fie supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului, stabilit la randul sau pe baza analizei de risc.
Mai multe documente folosite in cadrul inspectiei fiscale au fost modificate
La finalul anului trecut, Fiscul a publicat doua Ordine prin care a adus modificari formularelor folosite in activitatea de inspectie fiscala, respectiv raportului de inspectie fiscala intocmit la persoane juridice.
Astfel, Ordinul ANAF nr. 3711/2015 privind modelul si continutul formularelor si documentelor utilizate in activitatea de inspectie fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 965 din 28 decembrie 2015 si a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016.
Mai precis, Ordinul Fiscului cuprinde o serie de modificari aduse unui numar de noua documente, in timp ce al zecelea reprezinta o noutate in domeniu. Cu alte cuvinte, au fost modificate formularele „aviz de inspectie fiscala”, „ordin de serviciu nr.”, „nota explicativa”, „invitatie”, „proces-verbal”, „proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri”, „proces-verbal de sigilare/desigilare”, „declaratie”, „proces-verbal de prelevare probe” si a fost introdus formularul „Somatie”.
Cel din urma este documentul prin care un contribuabil poate fi somat, de la 1 ianuarie, sa se prezinte la sediul organului de inspectie fiscala.
Acesta este intocmit de catre echipa desemnata pentru efectuarea inspectiei fiscale/ controlul inopinat/incrucisat/constatarea la fata locului, in cazurile cand contribuabilul/platitorul nu a dat curs invitatiei organului de inspectie fiscala/control pentru efectuarea inspectiei fiscale/ controlul inopinat/incrucisat/constatarea la fata locului sau refuza sa puna la dispozitia organelor de inspectie fiscala documentele si inscrisurile necesare efectuarii/ continuarii actiunii de inspectiei fiscale/ controlul inopinat/incrucisat/constatarea la fata locului si exista indicii rezonabile conform carora contribuabilul/platitorul refuza nejustificat sa prezinte documentele legale si bunurile din patrimoniu necesare pentru stabilirea situatiei fiscale de fapt, in scopul impiedicarii verificarilor fiscale.
Ce s-a schimbat la Avizul de inspectie fiscala si la Procesul-verbal
Avizul de inspectie fiscala este, potrivit noului Cod de procedura fiscala, documentul prin care organele de inspectie fiscala instiinteaza contribuabilul/platitorul in legatura cu inspectia fiscala care urmeaza sa se efectueze la acesta.
Pana acum, avizul de inspectie fiscala se comunica in momentul inceperii inspectiei fiscale in trei situatii, si anume:
– in cazul efectuarii unei inspectii fiscale la un contribuabil aflat in procedura de insolventa;
– in cazul in care, ca urmare a unui control inopinat sau incrucisat, se impune inceperea imediata a inspectiei fiscale;
– pentru extinderea inspectiei fiscale la perioade, impozite, taxe si contributii, altele decat cele cuprinse in avizul de inspectie fiscala.
In schimb, de la 1 ianuarie 2016, acest aviz poate fi intocmit pentru toate tipurile de actiuni de control, fara exceptii. Mai precis, avizul de inspectie fiscala va fi emis in cinci situatii, dupa cum urmeaza:
– in cazul unei inspectii fiscale generale sau partiale, in cazul inspectiei fiscale la un contribuabil/platitor aflat in procedura de insolventa;
– in cazul in care, ca urmare a unui control inopinat, se impune inceperea imediata a inspectiei fiscale;
– pentru extinderea inspectiei fiscale la perioade sau creante fiscale, altele decat cele cuprinse in avizul de inspectie fiscala initial;
in cazul refacerii inspectiei fiscale ca urmare a unei decizii de solutionare a contestatiei;
– in cazul unor cereri ale contribuabilului/platitorului pentru a caror solutionare, ca urmare a analizei de risc, este necesara efectuarea inspectiei fiscale.
Procesul-verbal este, potrivit noului Cod de procedura fiscala, actul de control care se intocmeste de catre organele de inspectie fiscala in cazul efectuarii unei constatari la fata locului, precum si in cazul controlului inopinat/incrucisat, sau pentru consemnarea unor fapte, in timpul inspectiei fiscale, care pot intruni elementele constitutive ale unei infractiuni. De asemenea, acesta poate fi incheiat inclusiv pe durata efectuarii unei inspectii fiscale, precum si in alte situatii prevazute de lege, si nu are ca rezultat intocmirea unui act administrativ fiscal.
Procesul-verbal se intocmeste, de la 1 ianuarie, si in cazul in care contribuabilul/platitorul nu tine sau nu prezinta organului de inspectie fiscala registrul unic de control, pentru consemnarea datei de incepere a inspectiei fiscale.
Fiscul a modificat modelul Raportului de inspectie fiscala
Tot de la 1 ianuarie au intrat in vigoare si prevederile cuprinse in Ordinul ANAF nr. 3710/2015 privind modelul si continutul Raportului de inspectie fiscala intocmit la persoane juridice, care a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 967 din 28 decembrie 2015.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 3710/2015, rezultatul inspectiei fiscale se consemneaza, in scris, intr-un raport de inspectie fiscala, in care sunt prezentate constatarile organului de inspectie fiscala din punctul de vedere faptic si legal, precum si consecintele fiscale ale acestora, indiferent daca se modifica sau nu baza de impozitare si/sau se stabilesc sau nu diferente de obligatii fiscale principale in cadrul unei inspectii fiscale generale sau partiale la persoane juridice.
Noul Cod de procedura fiscala a adus o serie de modificari in ceea ce priveste acest raport. Mai precis, exista patru astfel de schimbari care au intrat in vigoare in prima zi a anului, dupa cum urmeaza:
Noul Cod de procedura fiscala prevede ca inspectia fiscala are ca obiect stabilirea diferentelor de obligatii fiscale principale. In consecinta, pentru fiecare obligatie fiscala la care organele de inspectie fiscala constata diferente suplimentare, se anexeaza o situatie referitoare la termenele scadente, pentru a calcula si comunica, ulterior, obligatiile fiscale accesorii datorate.
In timpul unei inspectii fiscale, pot fi emise decizii de impunere provizorii pentru obligatiile fiscale principale suplimentare aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificata. In acest caz, nu va fi intocmit un alt raport de inspectie fiscala.
Aplicarea sau neaplicarea penalitatii de nedeclarare se stabileste de organele de inspectie fiscala pentru fiecare obligatie fiscala care a facut obiectul inspectiei.
In plus fata de aceste prevederi, in raportul de inspectie fiscala a fost introdus un capitol nou, referitor la Dosarul preturilor de transfer, care se completeaza in cazul in care societatea verificata are relatii de afiliere (directe sau indirecte) cu alte persoane fizice si/sau juridice si deruleaza tranzactii cu persoanele afiliate.
Avizul de inspectie, obligatoriu si in 2016
De la 1 ianuarie, la fel ca si pana acum, la inceputul inspectiei fiscale, contribuabilului trebuie sa i se comunice avizul de inspectie. De asemenea, avizul trebuie sa fie comunicat si in cazul refacerii inspectiei fiscale ca urmare a unei decizii de solutionare a contestatiei, dar si in cazul unor cereri ale contribuabilului sau a platitorului pentru a caror solutionare, ca urmare a analizei de risc, este necesara efectuarea unei inspectii fiscale.
De asemenea, avizul de inspectie poate fi comunicat si in aceste situatii, potrivit Noului Cod de procedura fiscala:
– In cazul efectuarii unei inspectii fiscale la un contribuabil/platitor aflat in procedura de insolventa;
– In cazul in care, ca urmare a unui control inopinat, se impune inceperea imediata a inspectiei fiscale;
– Pentru extinderea inspectiei fiscale la perioade, impozite, taxe si contributii, altele decat cele cuprinse in avizul de inspectie fiscala initial.
Noul Cod de procedura fiscala prevede ca avizul se comunica inainte de inceperea inspectiei fiscale cu 30 de zile pentru marii contribuabili si cu 15 zile pentru ceilalti contribuabili/platitori.
Dupa primirea avizului de inspectie fiscala, contribuabilul sau platitorul poate solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale. Amanarea poate avea loc o singura data si numai pentru motive justificate, se arata in Noul Cod de procedura fiscala.
Avizul de inspectie fiscala cuprinde in mod obligatoriu temeiul juridic al inspectiei fiscale, data de incepere a inspectiei fiscale, obligatiile fiscale, alte obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila, precum si perioadele ce urmeaza sa fie supuse inspectiei fiscale, precum si posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale.
Contribuabilii au mai mult timp sa-si redacteze punctul de vedere referitor la constatarile inspectiei
De la 1 ianuarie 2016, perioada de timp in care contribuabilii isi pot prezenta punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale a fost marita. Astfel, in loc de trei zile lucratoare de la data incheierii fiscale, perioada care a fost valabila pana anul acesta pentru toti contribuabilii, acestia vor putea sa isi prezinte, incepand din acest an, in scris, punctul de vedere in termen de cel mult 5 zile lucratoare. In cazul marilor contribuabili, perioada va fi de cel mult 7 zile lucratoare.
Noile prevederi stabilesc ca termenul poate fi prelungit pentru „motive justificate cu acordul conducatorului organului de inspectie fiscala”. Acest termen nu putea fi prelungit potrivit vechiului Cod de procedura fiscala.
Proiectul de raport de inspectie fiscala, in format electronic sau pe hartie
Reglementarile Noului Cod de procedura fiscala prevad ca inspectorii trebuie sa transmita contribuabilului, la finalul inspectiei fiscale, un proiect de raport de inspectie fiscala. Acesta va putea fi comunicat in format electronic sau pe suport hartie. De asemenea, in acel moment, contribuabilul afla data, ora si locul la care va avea loc discutia finala cu inspectorii.
Incepand din acest an, contribuabilul/platitorul are posibilitatea sa renunte la discutia finala, notificand acest fapt organului de inspectie fiscala.
Vechiul Cod de procedura fiscala nu mentiona in ce format trebuia sa fie transmis proiectul de raport, iar referirile la comunicarea coordonatelor pentru discutia finala nu erau precise. Cu alte cuvinte, pana acum, era mentionat doar faptul ca data, ora si locul prezentarii concluziilor vor fi comunicate in timp util.
De la 1 ianuarie, pe baza raportului de inspectie fiscala pot fi emise urmatoarele documente fiscale:
– Decizia de impunere, pentru diferente in plus sau in minus de obligatii fiscale principale aferente diferentelor de baze de impozitare;
– Decizia de nemodificare a bazelor de impozitare, daca nu se constata diferente ale bazelor de impozitare si respectiv de obligatii fiscale principale;
– Decizia de modificare a bazelor de impozitare daca se constata diferente ale bazelor de impozitare, dar fara stabilirea de diferente de obligatii fiscale principale.
Vechea legislatie prevedea ca raportul de inspectie fiscala statea la baza emiterii deciziei de impunere, pentru diferentele de obligatii fiscale aferente perioadelor verificate si deciziei de nemodificare a bazei de impunere, daca nu se constatau diferente de obligatii fiscale.
In ceea ce priveste termenul de comunicare a deciziilor mentionate mai sus, acesta a fost redus, din 2016, la 25 de zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale, cu cinci zile mai putin fata de termenul prevazut de vechiul Cod de procedura fiscala.
Inspectorii vor emite decizii de impunere provizorii
Dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, la 1 ianuarie, pe intreaga durata a desfasurarii inspectiei fiscale, organele de inspectie vor putea emite decizii de impunere provizorii. Acestea vor fi emise pentru obligatiile fiscale suplimentare principale aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificata.
In acest sens, Fiscul a introdus un nou formular, numit „Decizia de impunere provizorie privind obligatiile fiscale principale”. Documentul se regaseste in Ordinul ANAF nr. 3708/2015, care a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 968 din 28 decembrie 2015 si care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie.
Deciziile de impunere provizorii vor fi emise la cererea contribuabilului/platitorului, in scopul platii obligatiilor fiscale suplimentare aferente unei perioade, pentru unul sau mai multe tipuri de obligatii fiscale verificate, stabilite de organele de inspectie, anterior intocmirii raportului de inspectie fiscala si emiterii in baza constatarilor inscrise in acesta a actului administrativ fiscal.
Aceasta decizie de impunere provizorie privind obligatiile fiscale principale se completeaza la cererea scrisa a contribuabilului/platitorului, dupa ce acesta a fost informat cu privire la valoarea obligatiei fiscale suplimentare datorate, ca urmare a verificarii unui tip de obligatie fiscala pe o perioada fiscala, se arata in Ordinul ANAF nr. 3708/2015.
Formularul „Decizia de impunere provizorie privind obligatiile fiscale principale” se intocmeste in trei exemplare de organul fiscal de inspectie fiscala, dintre care un exemplare ramane la contribuabil, un exemplar la organul fiscal care a efectuat inspectia fiscala, iar un exemplar la organul fiscal de administrare competent. Se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
Fiscul a modificat si Decizia de impunere
Ordinul ANAF nr. 3709/2015 prin care a fost aprobat modelul si continutul formularului „Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiie fiscale la persoane juridice” a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 968 din 28 decembrie 2015 si a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016.
Ca urmare a intrarii in vigoare a Noului Cod de procedura fiscala, continutul „Deciziei de impunere” a fost modificat si cuprinde, mai nou, printre elementele obligatorii, si mentiuni privind audierea contribuabilului/platitorului si respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate si consecintele fiscale. Aici sunt inscrise mentiunile care se regasesc la capitolul „Discutia finala” din raportul de inspectie fiscala.
Important! Obiectul inspectiei fiscale il reprezinta, potrivit Noului Cod de procedura fiscala, stabilirea diferentelor de obligatii fiscale principale. De aceea, decizia de impunere provizorie cuprinde numai constatari privind diferentele de obligatii fiscale principale.
Incepand din acest an, obligatiile fiscale principale stabilite prin decizii de impunere provizorii vor fi incluse si regularizate in „Decizia de impunere privind diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridice”.
Potrivit instructiunilor de completare descrise de Fisc, acest act administrativ poate fi emis pentru stabilirea obligatiilor fiscale suplimentare principale, precum si pentru comunicarea modului de solutionare cu inspectie fiscala anticipata a decontului de taxa pe valoarea adaugata cu sume negative cu optiune de rambursare, in situatia in care vor fi stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare.
Atentie! Formularul „Decizia de impunere privind diferentele de obligatii fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite de inspectia fiscala la persoane juridice” va fi completat la incheierea unei inspectii fiscale generale sau partiale, atunci cand vor fi constatate obligatii fiscale suplimentare principale, inscrise in „Raportul de inspectie fiscala”, intocmit la incheierea acesteia, se arata in instructiunile de completare a Deciziei de impunere incluse in Ordinul ANAF nr. 3709/2015.
Formularul „Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiei fiscale la persoane juridice” se intocmeste in 3 exemplare de organul de inspectie fiscala, dintre care un exemplar la contribuabil, un exemplar la organul fiscal care a efectuat inspectia fiscala, iar un exemplar la organul fiscal de administrare competent.
Fiscul va emite o noua decizie daca se va constata o modificare a bazei de impozitare
Ordinul ANAF nr. 3706/2015 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Decizie privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale” a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 968 din 28 decembrie 2015 si a intrat deja in vigoare.
Incepand din acest an, in urma unei inspectii fiscale vor fi emise, dupa caz, ca si pana acum, decizii privind nemodificarea bazei de impozitare, iar, ca o noutate, vor fi emise si decizii ce privesc modificarea acestor date.
Astfel, prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3706/2015, Fiscul a creat formularul „Decizie privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale”, care poate fi emis in cazul in care, in urma unei inspectii fiscale, se constata diferente ale bazelor de impozitare, dar fara stabilirea de diferente de obligatii fiscale principale.
In aceeasi zi, tot pe 28 decembrie 2015, a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 968 si Ordinul ANAF nr. 3707/2015 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale”. Acest formular este emis, ca si pana acum, in cazul in care nu se constata diferente ale bazelor de impozitare si respectiv de obligatii fiscale principale.
Varianta din 2016 a Deciziei de nemodificare a bazei de impozitare cuprinde o mentiune referitoare la audierea contribuabilului si informarea acestuia cu privire la aspectele constatate de inspectia fiscala si consecintele fiscale. Aceste mentiuni se regasesc la capitolul Discutia finala din raportul de inspectie fiscala, se arata in instructiunile de completare cuprinse in Ordinul ANAF nr. 3707/2015.
Printre noutati se afla si cresterea perioadei de timp in care un contribuabil poate contesta deciziile primite. Astfel, impotriva acestui act fiscal poate fi formulata o contestatie in termen de 45 de zile de la comunicare, in loc de 30 de zile de la comunicare, ca pana acum.
5 documente folosite de inspectorii antifrauda, actualizate de Fisc
Tot la finalul lui 2015, prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3838/2015, care a intrat in vigoare la inceputul acestui an, Fiscul a aprobat noi modele pentru formularele folosite in activitatea de control a Directiei generale antifrauda fiscala, si anume:
– Proces-verbal;
– Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri;
– Proces-verbal de sigilare/desigilare;
– Invitatie;
– Nota explicativa.
Procesul-verbal este actul de control bilateral care este intocmit de catre inspectorii antifrauda cu ocazia controlului operativ si inopinat, pentru constatarea unor situatii faptice si documentare existente la un moment dat, pentru stabilirea starii de fapt fiscale, precum si pentru constatarea unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in domeniul financiar-fiscal si vamal.
Procesul-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri este completat de catre inspectorii antifrauda cu ocazia ridicarii/restituirii de inscrisuri, indiferent de mediul in care sunt stocate, in conditiile legii.
Procesul-verbal de sigilare/desigilare este documentul intocmit de catre inspectorii antifrauda, in urmatoarele patru situatii:
– cand exista indicii conform carora in locurile de productie, depozitare, comercializare sau pe timpul transportului se gasesc bunuri sau produse a caror provenienta nu este legala sau a caror fabricatie este interzisa de lege sau se produc fara autorizatie, iar actiunea de control nu poate fi finalizata, urmand a fi continuata ulterior;
– cand exista posibilitatea ca documentele, inscrisurile, bunurile necesare efectuarii controlului sa fie sustrase, distruse ori nu se poate face un inventar al acestora in vederea ridicarii/retinerii acestora;
– in activitatile de monitorizare a transporturilor de bunuri;
in alte cazuri in care se impune sigilarea, in conditiile legii.
Invitatia este documentul prin care un contribuabil este invitat si ii sunt solicitate lamuriri/inscrisuri de catre inspectorii antifrauda, la sediul acestora, in situatiile in care se impune efectuarea/continuarea controlului ori controlul nu a putut fi efectuat la sediul social, domiciliul fiscal sau un sediu secundar al contribuabilului si nici intr-un loc stabilit de comun acord cu contribuabilul.
Nota explicativa este documentul prin care inspectorii antifrauda solicita explicatii in scris reprezentantului contribuabilului, oricarui angajat al acestuia sau oricarei persoane implicate in savarsirea faptelor constatate, care sa contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenta constatarile sau pentru clarificarea unor cauze si/sau imprejurari.
O noua varianta a formularului „Dispozitie privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala”
Tot de la 1 ianuarie a intrat in vigoare si modelul valabil in 2016 al formularului „Dispozitie privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala”, inclus in Ordinul ANAF nr. 3833/2015, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 983 din 30 decembrie 2015.
Acest document reprezinta actul administrativ emis de organele de organele de inspectie fiscala, in aplicarea prevederilor legale, privind obligativitatea contribuabililor de a indeplini masurile stabilite si se aplica pentru consemnarea masurilor dispuse de organele de inspectie fiscala in cadrul actiunile de inspectie fiscala/control incepute dupa data de 1 ianuarie.
In cadrul acestui formular nu apar masuri referitoare la sumele pe care contribuabilii/platitorii le datoreaza bugetului consolidat al statului. Formularul poate fi intocmit atat in timpul, cat si dupa finalizarea unei inspectii fiscale generale sau partiale, a unui control inopinat sau a unei constatari la fata locului, in cazul in care organele de inspectie fiscala stabilesc masuri in sarcina contribuabilului/platitorului.
Prevederile Ordinului ANAF nr. 3833/2015 arata ca, pentru ducerea la indeplinire a masurilor dispuse, conducatorul organului de inspectie fiscala competent poate sa decida suspendarea inspectiei fiscale, numai in cazul in care aparitia acestei situatii impiedica finalizarea inspectiei fiscale.
Prin Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala sunt aduse modificari care au fost preluate in continutul „Dispozitiei privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala”, dupa cum urmeaza:
– potrivit art. 46 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, „Dispozitia privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala” cuprinde mentiuni privind audierea contribuabilului/platitorului;
– au fost aduse clarificari privind data comunicarii, potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
– s-a actualizat baza legala din cadrul Dispozitiei privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala.
Sursa: avocatnet.ro