Home Economie Noi MODIFICARI la NORMELE CODULUI FISCAL! A doua schimbare in 2016

Noi MODIFICARI la NORMELE CODULUI FISCAL! A doua schimbare in 2016

Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind CODUL FISCAL urmeaza sa se modifice din nou, Ministerul Finantelor lansand in dezbatere publica un proiect de hotarare in acest sens.

Pe scurt, acestea sunt NOUTATILE cele mai importante, sintetizate de avocatnet.ro din proiectul supus dezbaterii publice:
 
1. Capitolul „Taxa pe valoarea adaugata”
 
– sunt aduse clarificari cu privire la momentul la care intervine faptul generator de taxa in cazul unor servicii de inchiriere, leasing, concesionare, arendare de bunuri, acordare cu plata pe o anumita perioada a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct si superficie, asupra unui bun imobil, in situația in care nici contractul, nici factura nu prevad un termen-limita pentru efectuarea platii;
– cartelele preplatite care pot fi utilizate pentru mai multe scopuri si pentru care nu se poate determina momentul utilizarii creditului si destinatia acestuia sunt tratate similar cartelelor preplatite care pot fi utilizate numai pentru servicii de telecomunicatii;
– o persoana care vinde un voucher cu scop multiplu, fara sa efectueze si livrarea de bunuri/ prestarea de servicii in schimbul acestuia, se considera ca realizeaza tranzactii cu mijloace de plata, iar sumele incasate din vanzarea voucherului nu reprezinta contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA;
– sunt clarificate conditiile in care se aplica taxarea inversa in cazul bunurilor prevazute la art. 331 alin. (2) lit. i) – k) din Codul fiscal, avand in vedere conditia suplimentara, introdusa prin Legea nr. 358/2015, respectiv ca valoarea pe factura sa fie egala sau mai mare de 22.500 de lei, fiind inclus si un exemplu in acest sens;
 
2. Capitolul „Accize si alte taxe speciale”
 
– este eliminata obligatia prin care destinatarii inregistrati trebuie sa depuna cerere de modificare a autorizatiei si in cazul modificarii cantitatii de produse accizabile, precum si a obligatiei de a depune situatia lunara centralizatoare a livrarilor de produse accizabile;
– se clarifica situatiile in care un antrepozit fiscal poate livra in vrac alcool etilic denaturat in regim de scutire directa si indirecta de la plata accizelor;
– sunt stabilite documentele pe care operatorii economici trebuie sa le depuna pentru a putea beneficia de restituirea accizelor in cazul scutirii indirecte;
– sunt specificate in mod expres documentele care insotesc cererea de autorizare a expeditorului inregistrat si importatorului autorizat;
– se precizeaza expres faptul ca nedepunerea in termen a cererii de restituire si a documentelor insotitoare nu conduce la pierderea dreptului de restituire, cu conditia ca acestea sa fie depuse in cadrul termenului de prescriptie prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala;
– sunt introduse prevederi potrivit carora si producatorii nationali de lichid cu continut de nicotina si de tutun destinat utilizarii in dispozitive cu tutun incalzit au obligatia de a se autoriza la autoritatea vamala teritoriala;
 
3. Capitolul ”Impozite si taxe locale”
 
– sunt completate prevederile referitoare la depunerea declaratiilor de catre persoanele fizice care au in proprietate cladiri cu destinatie mixta;
– sunt aduse clarificari in cazul cladirilor/terenurilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ teritoriale care fac obiectul unor contracte de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta, care se refera la perioade mai mici de o luna, caz in care obligatia declararii si platii taxei pe cladiri/teren ii revine persoanei de drept public care transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta;
– sunt exemplificate cazuri in care un contribuabil detine mai multe terenuri situate in intravilan, inregistrate in registrul agricol la alte categorii de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, evidentiate in ordine descrescatoare si pentru care suprafata de cel mult 400 mp se determina o singura data;
– in ceea ce priveste impozitul pe cladiri, este clarificata ”ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele fiscale”, in sensul ca nu mai este necesara depunerea rapoartelor de evaluare in cazul rapoartelor de reevaluare intocmite in intervalul 2013-2014 si inregistrate in situatiile financiare in aceeasi perioada, precum si in cazul persoanelor juridice pentru cladirile dobandite prin construire in ultimii trei ani ai anului de referinta, valoarea cladirii fiind cea prevazuta  in procesul verbal de receptie finala;
 
4. Capitolul „Impozitul pe venit”
 
– sunt aduse clarificari cu privire la excluderea de la evaluare a avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile in cota de 50% conform prevederilor din Codul fiscal, Titlul II si Titlul IV – acestea reprezinta avantaje neimpozabile, la nivelul persoanei fizice beneficiare;
– sunt corelate denumirile tipurilor de venituri neimpozabile, reprezentand contravaloarea alimentatiei de protectie si a materialelor igienico-sanitare, cu Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
– este clarificat tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de profesorii si cercetatorii nerezidenti care desfasoara activitati in Romania si dupa expirarea perioadei pentru care conventia de evitare a dublei impuneri prevede scutire de impozit. Astfel, in functie de natura venitului obtinut din Romania de profesorii si cercetatorii nerezidenti se va aplica impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti sau impozitul pe salarii, dupa caz.
 

Exit mobile version