Valoarea noii taxe auto, negociata cu industria
Noua taxa de mediu, ce va purta numele de „Timbru de mediu”, va lua in calcul in intregime emisia de CO2, nu va mai taxa si capacitatea cilindrica a masinii si se va aplica numai autovehiculelor cu pana la opt locuri, a declarat pentru Agerpres, Rovana Plumb, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice.
„Incepand din zilele urmatoare, vom avea consultari cu toate asociatiile de profil. O sa intre (timbrul de mediu, n.r.) in dezbatere publica dupa ce vom finaliza aceste consultari tehnice. Miercuri am prezentat in sedinta de Guvern conceptul pe care mergem, acela de a institui acel timbru de mediu care sa fie un instrument clar de reducere a poluarii. Fata de vechea taxa, noutatea consta in faptul ca, in calculul sau, se ia in intregime emisia de CO2 si nu se mai taxeaza cilindreea.
Actuala formula de calcul are in proportie de 30% emisia de CO2 si taxeaza si cilindreea, iar cea noua are in intregime emisia. Nu ma intrebati de nivele de taxa pentru ca acestea fac obiectul consultarilor tehnice cu asociatiile de profil. Masinile putin poluante vor plati mai putin, masinile mai poluante vor plati mai mult in urmatorul fel: Euro 6, hibridul si electricele sunt scutite de plata acestui timbru de mediu. Timbrul de mediu se aplica numai categoriilor de autovehicule M1 (cele pana cu pana la opt locuri, n.r.), iar celelalte categorii raman sa plateasca in conformitate cu prevederile Legii nr. 9/2012 care este in vigoare. O alta noutate este faptul ca se va plati o singura data pe toata perioada de viata a masinii si urmeaza sa se stabileasca cine va plati, dar teoretic trebuie sa o plateasca cel care cumpara pentru ca el va folosi acest autovehicul care polueaza”, a afirmat ministrul Mediului.
Oficialul a precizat, totodata, ca in cazul masinilor non-euro, Euro 1 sau Euro 2 taxa ce urmeaza sa fie achitata va fi mult mai mica decat in prezent.
„Pentru categoriile de masini cu tehnologii mai vechi, unde acum se aplica o taxa aberanta, categoriile de autovehicule cu norma de poluare 2, 1 sau non-euro, va fi o taxa mult mai mica decat aberanta taxa care se plateste in momentul de fata. Si asta din doua motive: din punct de vedere al mediului, avem o data faptul ca aplicandu-se timbrul de mediu doar pe durata de functionare a automobilului, cu cat masina este mai veche, durata de viata se scurteaza si atunci el se apropie de deseu. In al doilea rand, daca apoi reducem acest cuantum al taxarii acestei grupe de masini, evitam un blocaj pe piata in vederea achizitionarii masinilor mai putin poluante. Vrem sa innoim parcul auto pentru ca mergem pe trendul Uniunii Europene de a reduce emisiile poluante”, a explicat Rovana Plumb.