Pe urma unei afaceri dubioase cu mii de vagoane de la caile ferate. Procurorii DIICOT au demarat 63 de perchezitii in mai multe judete

Pe urma unei afaceri dubioase cu mii de vagoane de la caile ferate. Procurorii DIICOT au demarat 63 de perchezitii in mai multe judete. La data de 03.05.2017 procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism – Serviciul Teritorial Timisoara impreuna cu ofiteri de politie judiciara din cadrul Brigazii de Combatere a Criminalitatii Organizate Timisoara au efectuat un numar de 63 de perchezitii pe raza municipiului Bucuresti si a judetelor Timis, Caras-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinti, Calarasi, Arad, Teleorman, Dambovita, in cadrul unei actiuni vizand destructurarea unui grup infractional organizat, format din 40 de suspecti, specializat in savarsirea infractiunilor de delapidare cu consecinte deosebit de grave,fals intelectual si uz de fals.

In cauza, exista suspiciunea rezonabila ca in cursul anului 2016, la nivelul unei societati de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport.

S-a retinut ca membrii grupului infractional au subevaluat bunurile din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul unei firme de colectare a deseurilor feroase din Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza unei proceduri de licitatie deschisa a 2.450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara.
Manopera frauduloasa a fost premeditata de catre factorii de decizie din cadrul societatii de transporturi feroviare in coniventa cu reprezentantii firmei de colectare a deseurilor. S-a constatat ca, desi oferta de vanzare initiata de catre reprezentantii societatii de transporturi feroviare pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul firmei de colectare a mentionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.

Pretul de achizitie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru “deseu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro/ tona. A rezultat ca prin aceasta manopera s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% in cazul “deseurilor fier vechi special” (otel) si cu 46,56% in cazul “deseurilor fier vechi greu”.

Primul nivel al grupului infractional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societatii de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de catre functionari din cadrul sucursalelor apartinand societatii de transport din Timisoara, Brasov, Iasi, Galati, Craiova, Cluj, Constanta, iar al al treilea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din reprezentantii firmei de colectare, beneficiara contractului.

In vederea preluarii deseurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecarei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societatii de transport, cate un reprezentant care conform ”Conventiei comune de lucru” au intocmit impreuna cu reprezentantii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de taiere, note de cantar etc, documente in care, cu stiinta, s-a omis mentionarea cantitatilor de deseuri de otel si de fier greu.

De asemenea, unii dintre reprezentatii firmei de colectare a deseurilor au exercitat, la nivel local, constrangeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenintand interventia pe langa conducerea unitatii in vederea destituirii din functie, in cazul in care nu se conformau planului infractional.

Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitatile de 35.002,12 tone de otel si 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantitati care au fost mentionate in documentele incheiate ca fier vechi.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infractionala este in suma de 6.313.748,52 euro.

Perchezitiile au fost efectuate cu sprijinul specialistilor din cadrul DGA, politistilor din cadrul I.P.J. Timis, SRP Transporturi Timisoara si Gruparii de Jandarmi Mobila „Glad Voievod” Timisoara.

Facem precizarea ca pe intreg parcursul procesului penal, suspectii si inculpatii beneficiaza de drepturile si garantiile procesuale prevazute de Codul de procedura penala, precum si de prezumtia de nevinovatie.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.