Home Economie Procedura de inregistrare in scopuri de TVA a fost modificata din nou....

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA a fost modificata din nou. Ce se schimba?

Noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA, care se aplica de la inceputul lunii februarie tuturor firmelor nou-infiintate in Romania, va suferi cateva modificari. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat trei acte normative prin care opereaza schimbari la reglementarile actuale.

Fiscul a modificat Ordinul ANAF nr. 17/2015, ce a intrat in vigoare la 1 februarie, prin care sunt reglementate conditiile ce conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor romanesti.
 
Astfel, prin Ordinul ANAF nr. 1964/2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 566 din 29 iulie, Fiscul modifica cateva schimbari procedurale care sa permita functionarilor sai sa respinga cererile de inregistrare in scopuri de TVA.
 
Mai exact, daca reprezentantul legal al firmei care solicita inregistrarea ca platitor de TVA nu furnizeaza corect si complet datele solicitate in cadrul acestei proceduri si nu clarifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, inspectorii Fiscului vor putea sa respinga cererea de inregistrare in scopuri de TVA.
 
Acest lucru va fi posibil in cazul in care contribuabilul se afla la prima cerere de inregistrare in scopuri de TVA sau daca reprezentantul sau fiscal nu a fost/nu este este subiect al unui raport juridic fiscal – direct sau prin intermediul socitatilor la care detine calitatea de asociat si/sau administrator.
 
O alta modificare introdusa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin ordinul mentionat vizeaza extinderea termenului de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA, de la o zi lucratoare, cat era pana acum, la 3 zile lucratoare, calculate de la data depunerii documentatiei complete.
 
Declaratia care se completeaza obligatoriu pentru obtinerea codului de TVA va trebui insotita de documente justificative
 
Procedura actuala de inregistrare in scopuri de TVA presupune, printre altele, completarea formularelor fiscale 098 – Cererea de inregistrare in scopuri de TVA si 088 – Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA prin care contribuabilii sunt evaluati de catre organele fiscale. Cele doua formulare trebuie depuse in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
 
In declaratia 088, contribuabilii trebuie sa completeze datele lor de identificare si, de asemenea, sa raspunda la 18 intrebari sub forma de chestionar privind mai multe situatii posibile, pe baza carora va putea fi evaluata intentia si capacitatea lor de a desfasura activitati economice.
 
Prin Ordinul ANAF nr. 1966/2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 580 din 3 august, Fiscul inlocuieste actualul formular 088 cu unul nou, care contine, in plus fata de varianta de acum, doua intrebari. 
 
Una dintre noile intrebari introduse in chestionar face referire la sumele de bani cu care asociatii si administratorii firmei care solicita inregistrarea in scopuri de TVA au creditat alte societati in care au avut calitatea de asociati/administratori.
 
Ultima dintre intrebari verifica daca firma in discutie a mai depus alte declaratii 088 pentru evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.
 
Mai mult, prin noul model de formular aprobat de Fisc, care intra in vigoare la data publicarii (3 august) se solicita contribuabililor si documente justificative ale informatiilor inscrise in declaratie. Spre exemplu, firmele vor depune, alaturi de formular, actele de studii ale administratorilor, documente care sa ateste natura si cuantumul veniturilor brute realizate de administratori sau asociati in ultimul an, copii dupa contractele de munca incheiate de firma (daca acestea exista) si chiar copii dupa extrase de cont sau alte documente bancare sa ateste existenta conturilor bancare deschise de societatea care solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
 
Se schimba actul normativ care reglementeaza formularul 098
 
O alta noutate pe care o propune Fiscul este , mai degraba, una ce tine de tehnica legislativa si nu afecteaza contribuabilii.
 
Cererea de inregistrare in scopuri de TVA (formularul 098) este aprobata acum prin Ordinul ANAF nr. 112/2015, scrie avocatnet.ro.
 
ANAF abroga acest ordin, urmand ca reglementarea continutului si modelului declaratiei 098 sa se faca prin Ordinul ANAF nr.7/2010, un act normativ mai vechi care aproba mai multe formulare de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
 
In acest sens, Fiscul a publicat in Monitorul Oficial nr. 579, din 3 august, Ordinul ANAF nr. 1965/2015, prin care sunt introduse in Ordinul ANAF nr.7/2010 si reglementarile ce vizeaza declaratia 098.
 

Exit mobile version