Home Economie RECUPERATORII de DATORII, disciplinati de un nou COD! Nu mai au voie...

RECUPERATORII de DATORII, disciplinati de un nou COD! Nu mai au voie sa te sune oricand si de cate ori vor

Recuperatorii de datorii trebuie sa se supuna unui nou Cod de conduita in relatia cu debitorii. Se va pune astfel capat abuzurilor din partea acestora? Ce poti sa faci, daca recuperaorii nu respecta Codul si TE HARTUIESC?

Recuperatorii au voie sa sune sau sa viziteze debitorii doar intre anumite ore. Asa se precizeaza in Codul de conduita pe care trebuie sa-l respecte companiile de colectare a creantelor. 
 
Mai exact, ce prevede acest Cod ? Recuperatorii trebuie sa fie politicosi, sa nu recurga la folosirea fortei, sa nu ameninte si sa nu hartuiasca datornicii. Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC) a anuntat, printr-un comunicat de presa publicat miercuri, ca a actualizat de curand Codul de conduita pe care trebuie sa-l respecte companiile membre de colectare a creantelor. 
 
„Codul de conduita a fost revizuit recent si contine prevederi stricte privind activitatea de colectare, atat in ceea ce priveste frecventa apelurilor catre persoanele cu datorii, cat si in ceea ce priveste corespondenta scrisa catre acestia. Acesta este conceput pentru a oferi o intelegere amanuntita si clara a comportamentului de baza asteptat din partea fiecarei companii de colectare a creantelor membra AMCC si a angajatilor acesteia”, se arata in  comunicat. 
 
Recuperatorii pot suna de doua ori pe saptamana, doar intre anumite ore.
 
„Apelurile telefonice pot fi efectuate in orice moment si in orice loc, atat timp cat nu ii vor aduce neplaceri debitorului, respectiv in zilele de lucru, intre 8:00 si 21:00 si sambata intre 9:00 si 14:00, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar”, se arata in Codul de conduita AMCC. 
 
In acelasi document se mai subliniaza : 
 
„Convorbirile trebuie desfasurate intr-un mod politicos, care sa asigure protejarea si nedivulgarea catre terti a informatiilor privind obligatiile de plata ale debitorului si datele personale ale acestuia/acesteia. Atunci cand incepe o convorbire, agentul de colectare trebuie sa se prezinte, sa comunice numele companiei pe care acesta/aceasta o reprezinta, precum si numele creditorului pentru care actioneaza”.
 
La telefon, recuperatorii trebuie sa explice motivul convorbirii si sa clarifice orice nelamuriri pe care le au debitorii. 
 
Iar numarul de apeluri pe saptamana poate fi de maximum doua (exceptand negocierile active si situatiile in care datornicul cere sa fie cautat in alt interval orar), astfel incat frecventa convorbirilor telefonice sa nu deranjeze sau sa ia forma unei hartuiri. 
 
„Agentii de colectare pe teren ii pot vizita pe debitori la o ora potrivita, respectiv in zilele de lucru intre orele 8:00 si 21:00 si sambata intre orele 9:00 si 14:00, la adresa indicata, astfel incat sa nu-i provoace neplaceri acestuia, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar. Agentii de colectare pe teren trebuie sa fie imbracati corespunzator activitatii prestate”, prevede Codul de conduita. 
 
In cadrul vizitelor, recuperatorii trebuie sa fie politicosi si sa prezinte mereu actul de identitate si imputernicirea pe care o au de la compania de colectare a creantelor. 
 
De asemenea, acestia trebuie sa explice scopul vizitei si sa clarifice orice nelamuriri ale debitorului. 
 
„In timpul unei vizite de colectare, agentii de colectare pe teren pot actiona in limita scopului autorizatiilor pe care le detin. Daca se recupereaza numerar, recuperatorul trebuie sa emita o chitanta pentru ridicare de numerar, care sa poarte stampila companiei de colectare a debitelor”, mai scrie in documentul amintit. 
 
In document se mai arata ca prima scrisoare prin care debitorul este somat sa achite trebuie sa contina o descriere cat mai detaliata a debitului (indicandu-se oricare dintre urmatoarele informatii, in masura in care sunt disponibile: contractul din care provine debitul; creditorul – initial si cesionar, dupa caz; data scadentei obligatiei de plata, accesoriile creantei, numarul de factura, data de facturare – dupa caz, perioada acoperita de factura etc.); scrisorile de somatie ulterioare trebuie sa cuprinda doar informatiile necesare pentru identificarea dosarului si a stadiului acestuia, precum si suma actualizata a debitului. 
 
Daca datornicii nu pot fi contactati prin posta sau nu raspund la scrisorile de plata, Codul prevede ca se poate trimite si un alt tip de corespondenta, insa nu este explicat exact despre ce este vorba. 
 
Reclamatiile debitorilor trebuie rezolvate in maximum 30 de zile 
 
Companiile de recuperare pot propune o alta data pentru solutionare numai daca cele 30 de zile sunt insuficiente, dar noul termen nu poate fi mai mare de 60 de zile de la primirea reclamatiei. 
 
„Daca se considera ca acuzatiile facute de catre debitor sunt reale si bine intemeiate, abaterile sau neregulile trebuie rectificate, iar acolo unde este cazul, activitatile ulterioare de colectare trebuie sa inceteze”, este punctat in Cod.
 
Daca reclamatiile sunt respinse, compania de colectare a creantelor trebuie sa informeze in scris debitorul, specificand motivele deciziei luate. 
 
Folosirea fortei si a amenintarilor sunt practici interzise Codul de conduita AMCC include si o sectiune speciala dedicata practicilor interzise in activitatea de colectare a creantelor. 
 
Astfel, companiile de colectare si recuperatorii acestora n-au voie, printre altele: -sa foloseasta forta, amenintarile cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor/faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului; -sa foloseasca un limbaj vulgar sau oricare alti termeni care atenteaza la demnitatea debitorului; -sa foloseasca un ton nepoliticos; -sa foloseasca oricare alte metode menite sa hartuiasca debitorul; -sa trimita sau sa foloseasca documente/scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt facute de o instanta judecatoreasca sau o institutie de stat; -sa dea informatii false referitoare la consecintele nerambursarii debitului, printre care arestul sau detentia; -sa primeasca bani de la datornici fara a emite o chitanta aferenta. 
 
In cazul incalcarii acestui Cod, debitorii, daca sunt nemultumiti de raspunsul la reclamatie, se pot adresa justitiei, iar sansele lor de a castiga procesul cresc, daca se considera ca au fost hartuiti de recuperatori, prin nerespectarea regulilor de conduita. 
 

1 COMMENT

  1. Stai 2-3 ore zilnic pe net? N-ai vrea ca în tot acest timp s? acumulezi ?i ceva bani postând reclame? Ai posibilitatea s? câ?tigi 100-285 de euro chiar din prima lun?! Nu este necesar? experien?a. Instruirea se face gratuit prin mail. Plata câ?tigurilor realizate este garantat? prin contract legal de comision. Pentru detalii trimite?i textul INFO la adresa de email: nicufarcas@gmail.com

Comments are closed.

Exit mobile version