REFORMA FISCALA – Ce se pregateste pentru buzunarele romanilor

Schimbari importante pe plan fiscal sunt in pregatire in aceasta perioada, oficialii ministerului de Finante anuntand ieri ce taxe vor scadea si ce taxe cresc (unele ingrijorator de mult). in Noul Cod Fiscal.

Proiectul care vizeaza reforma fiscala a fost lansat in dezbatere publica de Ministerul de Finante si prezentat ieri in sedinta de Guvern.
 
O veste buna este aceea ca din 2016 se preconizeaza o reducere a cotei TVAde la 24% la 20%, iar de la 1 ianuarie 2018, cota standard ar putea ajunge la 18%.
 
„In privinta TVA, propunerea noastra este de reducerea a cotei standard de la 24 la 20%, iar pentru carne, legume, peste si fructe la 9%. Incepand cu 1 ianuarie 2016“, a declarat ministrul de Finante, Darius Valcov. 
 
In 2016, impactul bugetar net al masurii ar urma sa fie de 5,2 miliarde lei. In ceea ce priveste beneficiile pentru buget, se estimeaza o recuperare a veniturilor in valoare de 6,4 miliarde lei, iar in economie se preconizeaza o crestere suplimentara de circa un punct procentual. In plus, numarul locurilor de munca ar putea creste cu aproximativ 145.000 in anul 2016, respectiv cu 75.000 in urmatorii ani, mai spun oficialii Ministerului Finantelor.
 
Sunt luate in calcul si modificari importante privind plata CAS si CASS
 
Astfel se pregateste introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri, dar si majorarea sumei neimpozabile lunare avute in vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii incepand cu 1 ianuarie 2016. De la inceputul anului 2017 se doreste reducerea contributiei de asigurari sociale la angajat de la 10,5% la 7,5%, dar si diminuarea ei la angajator de la 15,8% la 13,5%.
 
Pregatiri si pentru penalizarea micilor antreprenori
 
Din 2016, daca proiectul Noul Cod Fiscal se concretizeaza in act normativ, vor fi penalizate microintreprinderile fara angajati cu o suma forfetara de 5.120 de lei pe an,  care se va adauga la taxa de 3% pe cifra de afaceri a firmei. 
 
Din cele 278.000 de microantreprinderi fara niciun salariat, 100.000 sunt pe pierderi, 70.000 pe profit si celelalte 108.000 au rezultat zero. 
 
Guvernul mai propune, prin noul Cod Fiscal, mentinerea cotei de 3% din cifra de afaceri pentru microintreprinderile cu un salariat si reducerea acesteia la 1% pentru cele cu peste doi salariati. 
 
„Pentru 2016 se estimeaza ca 80.000 de microintreprinderi, care in 2013 nu inregistrau nici cifra de afaceri si nici numar de salariati, vor ramane inactive“, se arata in proiect in care se mai specifica faptul ca numarul de angajati ar putea creste cu aproape 120.000 „prin migrarea microintreprinderilor fara salariati sau cu un salariat catre categoria microintreprinderilor cu doi salariati care vor fi impozitate cu doar 1% din cifra de afaceri“.
 
Modificari si la IMPOZITAREA TERENURILOR
 
Se vor inlocui actualele valori fixe cu grile avand o limita minima si una maxima, cota maxima de impunere fiind dubla comparativ cu actualele taxe. 
 
Limita minima este usor sub cifra luata in calcul in prezent la stabilirea impozitului, in timp ce limita maxima este de doua ori mai mare decat actuala suma.
 
Calculul se face altfel. Impozitul pentru un teren intravilan aflat in zona A a localitatii si rang zero va fi cuprins intre 8.282 lei-20.706 lei/hectar (fata de 10.353 lei/hectar in prezent), impozitul pentru un teren din zona B a localitatii si rang I va fi intre 5.199 lei-12.998 lei/hectar (fata de 6.499 lei/hectar in prezent), impozitul pentru un teren din zona C a localitatii si rang II va fi intre 2.668 lei-6.670 lei/hectar (fata de 3.335 lei/hectar in prezent), iar impozitul pentru un teren din zona D a localitatii si rang III va fi intre 984 lei-2.460 lei/hectar (fata de 1.230 lei/hectar in prezent). Pentru un teren similar din zona D a localitatii si rangul V, impozitul va fi intre 142 lei-356 lei/hectar (fata de 178 lei/hectar in prezent).
 
Conform legii, localitatile sunt ierarhizate pe rang 0 – capitala, municipiu de importanta europeana, rang I – municipii de importanta nationala, cu influenta potentiala la nivel national european (Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Timisoara), rang II -municipiu de importanta judeteana sau cu rol de echilibru in reteaua de localitati, rang III – orase, rang IV – sate resedinte de comuna, rang V – sate componente ale comunelor. Zonele din cadrul localitatii sunt, de la centru spre periferie, de la „A“ la „D“.
 
 
 

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.