Chiar dacă statul nu a restituit niciun leu din timbrul de mediu, declarat ilegal de Uniunea Europeană, guvernanții deja iau în calcul o nouă taxă auto.
Noua taxă auto va fi aplicată tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent dacă au plătit sau nu timbrul de mediu sau orice altă taxă auto, ea urmând să fie calculată în funcție de gradul de poluare al mașinii.
Autovehiculele foarte poluante, cum sunt cele non euro sau euro 1 vor plăti anual un impozit de aproximativ 200 de euro, iar cele cu clasa de poluare euro 5 sau euro 6, în jur de 50 de euro.
Cu toate că statul încă nu a început să restituie timbrul de mediu, taxă declarată ilegală de autoritățile europene, deja guvernanții se gândesc la una pe care toți proprietarii de mașini ar trebui să o achite anual. Prin această măsură autoritățile vor să descurajeze importurile masive de autovehicule second hand.
„Va fi o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei si care poluează, deci au o normă inferioară de poluare, euro 2, euro 3 sau euro 4, să fie taxate în funcție de emisiile pe care le dau. Noi trebuie să facem și o informare la Comisie și ea să fie dezbătută așa cum trebuie”, a explicat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.
Dacă anul trecut vechimea medie a mașinilor importate depășea cu puțin 8 ani, anul acesta depășește 12 ani. Din 4 mașini care sunt verificate la Registrul Auto Român, una este respinsă din cauza stării tehnice
Cele mai multe dintre neconformitățile constatate au vizat instalația electrică, cea de iluminat-semnalizare și a fost o proporție de 23%. Următoarea pondere, a fost de 13% și vizează sistemul de frânare. Un procent de 12% dintre neconformitate s-au referit la probleme de identificare a vehiculelor, adică neconformități la seria de șasiu, și/sau de motor.
Potrivit RAR, peste 600.000 de mașini second hand au intrat anul acesta în România, dublu față de anul trecut. 52% dintre ele sunt mai vechi de 11 ani.
Guvernanții promit că, prin această taxă, vor să impulsioneze vânzările de autovehicule ecologice. În 2017 au acordat, prin intermediul programului Rabla, vouchere de 10.000 euro pentru achiziția de mașini electrice și de 4.400 euro pentru cele cu propulsie hibridă. Au fost cumpărate astfel peste 100 de vehicule electrice și 1.400 de mașini hibride.
Din 2018, programul guvernamental va fi extins și se va aplica și cvadriciclurilor electrice, care sunt cele mai accesibile vehicule „verzi”. Spre deosebire de celelalte mașini electrice, ecobonusul acordat de stat va reprezenta jumătate din prețul de achiziție.
Prima dată când a fost introdusă taxa auto a fost la 1 ianuarie 2007, când a apărut taxa de primă înmatriculare. Pe 19 februarie 2009, taxa a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea ei cu o treime. Din 30 ianuarie 2012 și până la 31 decembrie 2012, taxa a fost suspendată iar cei care apucaseră să o plătească urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013, intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor poluante. Timbrul de mediu, împreună cu alte 102 taxe nefiscale au fost eliminate la 1 februarie 2017, amintește sursa citată.