Romanii care au achitat taxa de poluare in 2013 pot sa isi recupereze banii. Cei care au platit pana in data de 4 martie 2013 pot cere banii in justitie.
Un barbat din Baia Mare a castigat la Curtea de Apel Cluj in urma unei solicitari de restituire a taxei de poluare platita in anul 2013, pana la intrarea in vigoare a Legii privind timbrul de mediu, scrie stiridecluj.ro.
Pana in prezent mai multe instante judecatoresti din Romania au dispus respingerea actiunilor proprietarilor de autoturisme care au achitat vechea taxa de poluare sau de emisii poluante, dupa data de 1 ianuarie 2013, pe motiv ca discriminarea existenta in Ordonanta 50/2005 si Legea 9/2012 nu mai exista. Aceasta discriminare se refera la faptul ca cei care au cumparat masini din tari ale UE erau obligati sa plateasca taxa de poluare in timp ce altii, care au cumparat masini noi sau second hand din Romania, nu.
Decizia Curtii de Apel Cluj poate sta la baza altor procese pentru restituirea taxei de poluare.
Gheorghe Pasca este din Baia Mare si a achitat in data de 28 ianuarie 2013 suma de 2.564 lei, pentru a-si putea inmatricula masina.
Doi senatori PNL propun desfiintarea taxei de mediu. Potrivit acestora, taxa de poluare nu incurajeaza cumparatorul sa cumpere o masina care polueaza mai putin, daca nu are bani pentru ea, ci ii refuza dreptul la cumpararea unui autovehicul in functie de bugetul propriu.
„Taxa de poluare este profund inechitabila si discriminatorie pentru un posesor de autovehicul inmatriculat dupa anul 2007 obligatia la plata timbrului de mediu / taxa de prima inmatriculare / taxa pentru emisiile poluante, in comparatie cu cei care au inmatriculat autovehicule in Romania inainte de 2007”, se arata in proiectul de lege propus de senatorii PNL Valeriu Victor Boeriu si Cristian Petru Bodea.
Taxa de poluare datorata de posesorii de autovehicule din Romania a cunoscut mai multe variante in ultimii ani, dar niciuna bazata pe un principiu echitabil: poluezi mediul in functie de cat circuli – platesti in functie de cat poluezi.
Astfel s-a ajuns la situatii aberante din punct de vedere fiscal si al protectiei mediului, deoarece nici vechimea autovehiculului, nici tipul motorului (EURO 2, 3, 4 sau 5), nici capacitatea cilindrica nu indica in mod corespunzator cat polueaza un autovehicul intr-un an, consumul de combustibil fiind cel mai bun indicator.
In acelasi timp, este profund inechitabila si discriminatorie pentru un posesor de autovehicul inmatriculat dupa anul 2007 obligatia la plata timbrului de mediu/taxa de prima inmatriculare/taxa pentru emisiile poluante, in comparatie cu cei care au inmatriculat autovehicule in Romania inainte de 2007.
Taxarea pe baza kilometrilor parcursi, respectiv a consumului de carburant rezolva, implicit, problema calcularii unei taxe in functie de capacitatea cilindrica, stiut fiind faptul ca aceasta influenteaza consumul de combustibil. In acelasi timp elimina o procedura greoaie de aplicare a timbrului de mediu si un sistem complicat de calcul, care implica resurse financiare si umane considerabile.
In ceea ce priveste temerea ca lipsa unei taxe de poluare platite la prima inmatriculare ar transforma Romania in cimitir de masini vechi sau ca existenta acesteia se justifica prin prisma innoirii parcului auto, argumentele nu stau in picioare. O astfel de taxa nu incurajeaza cumparatorul sa cumpere o masina care polueaza mai putin, daca nu are bani pentru ea, ci ii refuza dreptul la cumpararea unui autovehicul in functie de bugetul propriu.
In acelasi timp, Ministerul Mediului, care colecteaza banii din timbrul de mediu, nu are nicio responsabilitate fata de industria auto si nu ar trebui sa aiba nicio datorie in ceea ce priveste stimularea cumpararii de masini noi. Exista programul „Rabla” pentru acest lucru.
Pentru a raspunde in mod corect si eficient necesitatii de protejare a mediului, posesorii de autovehicule trebuie sa plateasca, proportional cu folosirea acestora, o taxa de poluare care sa se regaseasca in pretul carburantului. Prezentul proiect de lege stabileste aceasta taxa la valoarea de 1 ban/litrul de combustibil, ceea ce ar insemna o influenta de doar 0,16% in pretul final. Taxa aceasta, platita proportional cu consumul, va fi usor de suportat de cetateni, in comparatie cu cateva sute sau mii de euro platite la prima inmatriculare. Destinatia acesteia va fi precisa – Fondul de ameliorare pentru Impadurire, gestionat de Ministerul Padurilor, Apelor si Pisciculturii, adevarata solutie pentru poluarea excesiva pe care o fac autovehiculele fiind plantarea de arbori. Pentru un control strict si transparenta asupra gestionarii sumelor colectate in acest fond, va fi prezentat, anual, un raport detaliat de catre ministrul care raspunde de Directiile silvice.
De altfel, modelul acestei taxe este aplicat cu succes in alte state europene, Germania fiind recunoscuta pentru aceasta practica generatoare de fonduri consistente la bugetul de stat.
Impactul socio-economic este, de asemenea, in limitele acceptate, taxarea unui ban pe litrul de carburant fiind suportabila de populatie si fara risc de a declansa scumpiri in lant, data fiind valoarea infima adaugata pretului initial.