Veste proasta: TAXA AUTO nu se mai restituie

Prin abrogarea integrala a OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule se elimina inclusiv posibilitatea restituirii pe cale administrativa a sumelor prevazute de art. 12, au anuntat reprezentantii Ministerului Mediului. In schimb, aceasta abrogare nu este valabila pentru persoanele care au obtinut dreptul la returnare in baza unei hotarari judecatoresti.

Astfel, toti cei care au platit timbrul de mediu pentru autovehicule, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule nu-si pot primi inapoi banii prin procedura administrativa, avand in vedere ca procedura efectiva de returnare a banilor este inclusa intr-un ordin comun al Ministerului Mediului si al Fiscului, care a fost emis tocmai in baza prevederilor din ordonanta abrogata.

Restituirea pe cale administrativa a acestor sume poate fi realizata doar in baza unui nou act normativ ce ar trebui emis in perioada urmatoare. Ar putea exista doua variante pentru a rezolva problema: fie emiterea unei ordonante, fie a unei legi exclusiv pentru a stabili noi reguli de baza pentru restituirea vechilor taxe auto.

Pana la 31 ianuarie 2017, potrivit OUG nr. 9/2013, cei care au platit una dintre vechile taxe auto (taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule) puteau cere restituirea, pe cale administrativa, la organul fiscal competent.

Contribuabilii isi primeau banii inapoi (cu tot cu dobanzile pentru perioada dintre plata taxei si restituirea ei) in decurs de cinci ani calendaristici, prin cinci transe a cate 20% din suma datorata.

Trebuie mentionat ca, in prezent, exista o alta procedura de restituire a vechilor taxe auto, insa aceasta vizeaza exclusiv persoanele care au obtinut dreptul la returnare in baza unei hotarari judecatoresti.

„In doar doua luni, statul roman a pierdut 30 milioane euro din procesele de restituire timbru de mediu”, a declarat in noiembrie avocatul Marius Coltuc. In urma calculelor facute de acesta, bazate pe evidentele publicate pe site-ul instantelor de judecata – portal just.ro -, exista peste 500.000 de procese de restituire a timbrului de mediu.

„Numai din luna septembrie pana acum au fost redeschise circa 130.000 – 140.000 astfel de litigii. Media restituirilor este de circa 8.500 lei”, a precizat avocatul Marius Coltuc.

La 9 iunie 2016, timbrul de mediu a fost declarat ilegal de Curtea Europeana de Justitie, iar la 6 iulie, CJUE a decis ca statul ar trebui sa ramburseze taxa auto integral, nu in 5 ani.

Concret, judecatorii CJUE s-au opus termenului de cinci ani pentru rambursarea vechii taxe auto (denumita, in perioada 2007 – martie 2013, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule), dupa ce, in ultima perioada, au pus la zid atat taxa pe poluare, cat si taxa pentru emisiile poluante – declarate de catre CJUE incompatibile cu dreptul Uniunii Europene.

In ultima decizie luata in privinta taxei auto, Curtea a constatat ca o restituire esalonata a banilor este mai putin favorabila decat una integrala.

„Principiul echivalentei trebuie sa fie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa prevada modalitati procedurale mai putin favorabile pentru cererile de rambursare a unei taxe care sunt intemeiate pe o incalcare a dreptului Uniunii decat cele aplicabile actiunilor similare intemeiate pe o incalcare a dreptului intern. Un asemenea sistem de rambursare a sumelor (…) il plaseaza pe justitiabil intr-o situatie de incertitudine prelungita cu privire la data la care va obtine rambursarea integrala a cuantumului taxei platite fara a fi datorate”, scrie in hotararea recenta a judecatorilor europeni.

Nu in ultimul rand, judecatorii europeni arata ca autoritatile romane nu pot invoca insuficienta fondurilor atunci cand decid rambursarea esalonata a taxelor auto.

„Nu se poate admite ca un stat membru, in calitatea sa de debitor intr-un litigiu precum litigiul principal, sa se poata prevala de o insuficienta a fondurilor pentru a justifica imposibilitatea executarii unei decizii judecatoresti care ii recunoaste justitiabilului un drept conferit de ordinea juridica a Uniunii”, se precizeaza in hotararea CJUE, care stipuleaza, practic, ca taxa auto trebuie restituita integral.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.