Viata grea pentru BANCILE COMERCIALE!

Protectia Consumatorilor are, deocamdata, 10 procese cu bancile pentru clauzele abuzive din contractele de credit.

La 1 octombrie, anul trecut, Guvernul a dat „verde” consumatorilor sa reclame clauzele abuzive din contractele de prestari servicii, inclusiv contractele de credit, de leasing sau imprumuturile de la institutiile financiare nebancare.

Pana la acea data, orice client care avea un contract ce continea clauze abuzive putea actiona compania in instanta in nume propriu. In cazul in care acesta avea castig de cauza, clientii aceleiasi banci care se aflau intr-o situatie asemanatoare nu aveau nici un beneficiu.

Acum, insa, dupa noua lege, daca pentru eliminarea clauzelor abuzive din contracte va actiona Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorilor ori asociatiile de consumatori din care fac parte minimum 3.000 de persoane, si procesul are succes, toate contractele agentului economic respectiv se modifica.

Insa, dezavantajul la astfel de procese colective se pot intinde pe termen lung, astfel ca ramane valabila si varianta in care consumatorii se pot adresa justitiei pentru neregulile din creditele personale, scurtand astfel timpul de asteptare a unei solutii.

In prezent, ANPC are deja zece procese colective, toate demarate impotriva unor banci carora li se cere sa anuleze o serie de clauze abuzive din contractele de credit.

Oricare persoana care depisteaza clauze abuzive intr-un contract se poate adresa bancii, iar daca acestea nu sunt eliminate, solutia este sa faceti plangere la ANPC.

Oficiile de Protectie a Consumatorilor cee celor care vin cu reclamatii sa vina si cu dosarul complet care sa contina urmatoarele:

– copie dupa contract;

– dovada platilor pana in prezent;

– notificarile trimise de banca, in cazul in care au existat;

– plangerea.

Ce reprezinta clauzele abuzive:

– clientul nu este informat asupra modului de calcul a dobanzii;

– prezenta comisionului de administrare;

– impunerea unor costuri suplimentare fara notificare;

– anumite penalitati de intarziere;

– banca modifica rata dobanzii fara a avea legatura cu evolutia pietei.

Obligatiile bancii in cazul in care procesul este castigat:

– sa returneze toate sumele achitate cu titlu de comision de risc/de administrare/de acordare etc, platite in baza conventiei de credit si a actului aditional, de la data semnarii, pana la zi;

– sa perceapa pe intreaga perioada a derularii contractului dobanda fixa initiala, fara a se tine cont de actele aditionale ulterioare sau de alte modificari neprevazute din contract;

– sa nu mai aplice actul aditional semnat in baza OUG 50/2010 (asa cum i s-a cerut majoritatii consumatorilor cu credite vechi);

– sa plateasca daune morale pentru prejudiciile suferite.

O alta veste buna pentru clientii bancilor se refera la cei care au credite in valuta.

O directiva proaspat votata de Parlamentul European vine cu o serie de noutati importante in ceea ce priveste protectia clientilor bancari. Printre prevederile actului normativ, pe care si Romania va trebui sa il transpuna in legislatia locala in urmatoarea perioada, se numara si un articol care obliga bancile sa accepte cererile clientilor care vor sa-si converteasca imprumuturile din valuta in lei. Mai mult, bancile vor trebui sa negocieze cu clientii dobanda in asa fel incat costurile creditului „sa nu dezavantajeze debitorul”.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.