În lipsa implicării suficiente a statului, organizațiile non-guvernamentale din educație și-au propus realizarea unei hărți a serviciilor sociale în toate județele țării, în vederea soluționării problematicii reducerii și prevenirii fenomenelor absenteismului și abandonului școlar.
Parlamentarul botoșănean a abordat o problemă extrem de spinoasă, și, din păcate, nerezolvată, a României europene a anului 2017, anume, cea a situației copiilor neșcolarizați, atât la nivel național, cât și din județul Botoșani.
În lipsa implicării suficiente a statului, organizațiile non-guvernamentale din educație și-au propus realizarea unei hărți a serviciilor sociale în toate județele țării, în vederea soluționării problematicii reducerii și prevenirii fenomenelor absenteismului și abandonului școlar. Din păcate, România este țara cu cel mai mare număr de analfabeți din Europa, iar 6% dintre români nu știu carte!
Răspunzând demersului senatorului liberal Costel Șoptică, conducerea Ministerului Educației Naționale a prezentat cauzele cel mai des întâlnite pentru care abandonul școlar persistă în rândul elevilor: situația materială precară, divorțul, dezinteresul părinților, implicarea și responsabilizarea elevilor în treburile gospodărești în detrimentul activităților educative.
Potrivit Anuarului Statistic al României din 2016, realizat de Institutul Național de Statistică, în anul școlar 2014-2015, la nivel național, rata abandonului școlar în învățământul primar și gimnazial a fost de 2,0% (1,8% în învățământul primar și 2,1% în învățământul gimnazial). Cea mai mare valoare a ratei abandonului s-a înregistrat în învățământul postliceal și de maiștri, respectiv 10,7%, iar la nivelul învățământului liceal și profesional, a fost de 3,5%. Pentru anul 2016, conform datelor din Sistemul Informatic Integrat al învățământului din România (SIIIR), rata abandonului școlar, la nivel național, este de 0,13%. În județul Botoșani, conform evaluărilor posibile în această etapă a anului școlar, rata abandonului școlar este de 1,8%.
„Din nefericire, Guvernul și Ministerul de resort mai au mult de lucru în ceea ce privește o serie de măsuri destinate combaterii sărăciei în comunitățile marginalizate. Practic, copilul nu este așezat în centrul preocupărilor guvernamentale, îndeosebi în zonele sărace, nefiind înlăturate obstacolele care îl împiedică să meargă la școală, neexistând servicii destinate copilului și familiei, iar mediul școlar este departe de a fi unul prietenos, capabil să atragă și să mențină copilul în activități destinate școlii. Precum am mai spus și cu alte ocazii, oficialii guvernului PSD vorbesc mult, dar fac în continuare foarte puțin! Sper ca viitoarea guvernare liberală să pună cu adevărat preț pe viitorul tinerei generații, în așa fel încât tinerii noștri să aibă condițiile optime pentru a învăța și apoi să rămână în țară!”, a spus senatorul liberal Costel Șoptică.