Home Politica CRISTIAN ROMAN: de cand PSD e la putere, destabilizeaza si decredibilizeaza invatamantul...

CRISTIAN ROMAN: de cand PSD e la putere, destabilizeaza si decredibilizeaza invatamantul romanesc!

cristian roman

Deputatul Cristian Roman a adresat ministrului Educatiei, Remus Pricopie, o interpelare referitoare la posibilitatea pe care un act legislativ semnat de ministru le deschide calea spre facultati absolventilor de liceu care nu au reusit sa obtina diploma de bacalaureat. Va redam in continuare continutul interpelarii, in intregime:

Stimate domnule Ministru,

In urmă cu putine zile, ministerul pe care il conduceti a publicat in Monitorul Oficial metodologia de organizare a colegiilor care pot primi de acum inainte absolventi de liceu fara diploma de bacalaureat, metodologie aprobata prin OMEN nr. 4542/08.09.2014.

Dincolo de semnificatia politica intrinseca a acestei metodologii, prin care PSD spera sa atraga voturile absolventilor de liceu care au picat examenul de bacalaureat, ramane crunta realitate: aceea ca metodologia la care, in urma cu putini ani, ”trudise” si doamna Ecaterina Andronescu, incurajeaza si finanteaza, cu banii statului, mediocritatea si chiar non-valoarea.

Avem unitati de invatamant liceal, profesional si tehnic pe cale de a-si inchide portile, din lipsa de elevi (numai in municipiul Botosani sunt patru asemenea licee, liceele tehnologice ”Petru Rares” si ”Elie Radu”, dar si liceele ”Dimitrie Negreanu” si ”Alexandru cel Bun”) si de ce sa nu folosim importanta resursa umana calificata de care acestea dispun (profesori, ingineri, maistri instructori), dar si componenta materiala in care s-au facut atatea investitii (spatii scolare, inclusiv un campus scolar in constructie, ateliere, internate si cantine) pentru organizarea acestui ”invatamant tertiar non-universitar”, cum cu pretiozitate l-ati numit? De ce colegii pentru invatamant tertiar non-universitar si nu unitati de invatamant preuniversitar sau postliceal?

Din studiile facute de MEN, inclusiv din recentul raport privind desfasurarea celor doua sesiuni ale examenului de bacalaureat din anul scolar 2013-2014, cunoasteti, probabil, faptul ca marea majoritate a celor care au picat examenul de bacalaureat, adica cei carora le este destinata metodologia in cauza, provin din medii defavorizate, cu precadere din mediul rural. Cum considerati ca vor putea ei urma cursurile acestor colegii universitare, sa nu ne mai ascundem dupa false definitii, cursuri care, conform cap. II, art. 4, alin. (1) din Metodologie, ”se organizeaza la forma cu frecventa ”? Ce vor face absolventii de liceu care nu au in localitatea de domiciliu unitati de invatamant superior? Ii vedeti cumva facand naveta, sau permitandu-si sa plateasca o chirie lunara la un camin? Plus ca, macar pentru anul scolar 2014-2015, cursurile sunt finantate ”integral de catre solicitanti” (Cap. II, art. 6, alin. 1). De unde credeti ca vor avea sumele necesare, de ordinul catorva mii de lei pe an universitar/cursant acesti absolventi de liceu?

Cum credeti ca vor fi structurate cursurile, sau ca se vor acorda calificarile profesionale, atata vreme cat nu exista un cadru unic de organizare a acestor colegii universitare ci, potrivit cap. I, art. 2, alin. (2), ”institutiile de invatamant superior acreditate care organizeaza invatamant tertiar non-universitar in cadrul colegiilor elaboreaza o metodologie proprie ce vizeaza organizarea si functionarea acestui invatamant”? Sa nu mai amintim si art. 8, alin. (1), din Cap. III, conform caruia ”fiecare institutie de invatamant superior acreditata care organizeaza invatamant tertiar non-universitar, prin intermediul colegiilor, elaboreaza o metodologie proprie de admitere”? Vom avea, parafrazand vorba hatra a romanului, ”cate Marii, atatea palarii”, adica haos, arbitrar si impredictibilitate! Cine garanteaza ca lectorii/cursantii nu vor fi exact cadrele didactice universitare aflate in deficit de studenti si care, cu acesti absolventi de liceu, vor primi o sinecura de care aveau nevoie? Cine garanteaza ca aceste cursuri vor fi onorate de prezenta universitarilor, unii dintre ei predand la mai multe unitati de invatamant superior, sau aflati in diferite programe de cercetare consumatoare de timp si energie?
    
Ati reactionat prompt la unele informatii din media legate de posibilitatea pe care ati oferit-o, prin OMEN 4542/08.09.2014, ca absolventii de liceu sa studieze in mediul universitar fara a avea diploma de bacalaureat. Citez din declaratia dumneavoastra: ”Nimeni nu se poate inscrie la facultate si nu poate dobandi statutul de student, nicaieri pe teritoriul Romaniei, fara diploma de Bacalaureat sau adeverinta care sa ateste sustinerea si absolvirea examenelor de Bacalaureat.” Acum voi cita si o declaratie a oficialilor Universitatii Hyperion: ”Absolventii care obtin atestatul si, ulterior, promoveaza examenul de Bacalaureat isi pot continua studiile la o facultate de profil, conform atestatului, chiar din anul II universitar”. Scurt si la obiect, domnule Ministru, se vede clar cum ati oferit, cu aceste colegii, accesul la o diploma universitara in absenta initiala a diplomei de bacalaureat. Ca Universitatea Hyperion vor proceda multe alte unitati de invatamant superior. Presedintele Universitatii de Vest ”Vasile Goldis”, din Arad, a explicat ca ”profilul colegiilor va fi dat de programele acreditate, din facultatile organizatoare, iar curricula colegiilor […] va contine cel putin 50% din disciplinele anului I de studii universitare de licenta”. Adica acesti absolventi de liceu fara diploma de bacalaureat vor studia cam jumatate din materia studiata de studentii propriu-zisi.
    
Care este nivelul de calificare pe care il primesc absolventii acestor colegii, fara diploma de Bacalaureat? In Cap. II, art. 4, alin. (2) din Metodologie, formularea este extrem de ambigua: „Calificarile profesionale/ocupatiile corespunzatoare nivelului de calificare sunt conforme celor mentionate in Registrul National al Calificarilor – RNC, care se aproba prin hotarare a Guvernului. Pana la aprobarea RNC se utilizeaza nomenclatoarele calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar”. Cu alte cuvinte, cum isi vor face universitatile metodologiile de admitere, de organizare si functionare a acestui gen de invatamant cand nu se cunoaste out-put-ul? Ca de in-put, ce sa mai vorbim!

Sper ca, peste ani, sa nu fie nevoie sa fiti tratat, avand probleme de sanatate, de un absolvent de invatamant superior pe filiera pe care ordinul dumneavoastra de Ministru a deschis-o, la fel cum sper ca aceasta masura pe care ati girat-o este ultima din seria celor care, de cand PSD e la putere, destabilizeaza si decredibilizeaza invatamantul romanesc.
    
Avand in vedere cele precizate mai sus si intrebarile si nelamuririle formulate, va rog sa-mi oferiti raspunsurile care sa ma convinga in legatura cu utilitatea publica a OMEN 4542/2014, care deriva, practic, din OUG 49/2014, publicata in MO 486/30.06.2014, ordonanta data de premierul Ponta prin care, va reamintesc, au fost modificate 97 de prevederi din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011!
    
Cu speranta ca voi primi raspunsurile dumneavoastra in termenul stabilit de art. 175, alin. (2), al Regulamentului Camerei Deputatilor, va multumesc pentru solicitudine.

Exit mobile version