Este o realitate. Noi, romanii, platim benzina si motorina mai scump ca multe alte state europene, unele care nu au nici pe departe resursele si bogatiile noastre naturale. Platim benzina si motorina mai scump decat austriecii, maghiarii, bulgarii sau polonezii, de exemplu. Pana cand?
Este un aspect care ne afecteaza intr-o oarecare masura nivelul de trai. Asupra acestui aspect atrage atentia deputatul Andreea Paul. Iata ce aduce in discutie deputatul:
In tara noastra pretul unui litru de benzina este de 1,139 €, iar cel de motorina este de 1,119 €, potrivit ultimelor date disponibile furnizate de Europe`s Energy Portal.
11 state membre ale UE au pretul mai mic la benzina decat in Romania. E vorba de Cipru, Slovacia, Luxemburg, Estonia, Ungaria, Cehia, Lituania, Austria, Letonia, Bulgaria si Polonia.
15 tari au un pret mai mic la motorina in Uniunea Europeana decat in Romania. E vorba de Cipru, Germania, Croatia, Slovenia, Estonia, Ungaria, Spania, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Letonia, Polonia, Luxemburg, Lituania si Austria.
Sa ne uitam mai atenti la tarile din jurul nostru care nu au nici pe departe resursele si bogatiile noastre naturale. Ungurii platesc un pret la benzina cu 6% mai mic decat romanii, bulgarii cu 12%, iar polonezii cu 14% mai putin pentru un litru de benzina.
In ceea ce priveste motorina, pretul este mai mic pentru consumatorii din Ungaria cu 5%, pentru cei din Bulgaria cu 12% si pentru cei din Polonia cu 15% decat in Romania.
Daca ne uitam si la nivelul veniturilor salariale si le comparam, lucrurile capata disproportii mai accentuate si aiuritoare fata de austriecii care platesc benzina cu 7% mai putin, iar motorina cu 13% mai putin decat romanii.
Asadar, noi, cei cu resursele, suntem mai saraci, dar mai buni de plata la combustibili – un element de cost care este suportat direct din buzunarele romanilor, dar care intra si in preturile tuturor celorlalte bunuri si servicii platite tot mai scump de catre romani comparativ cu vecinii.
Unde apar diferentele?
Unii se grabesc sa acuze taxele si impozitele. Nimic mai fals. Daca din pretul la combustibilii platiti de consumatorul roman elimini taxele impuse de stat obtii un cost al benzinei si motorinei, paradoxal, tot mai mare in Romania fata de Austria, Ungaria, Bulgaria si Polonia, atat la benzina, cat si la motorina.
– In Romania, 42,7% din pretul unui litru de benzina reprezinta valoarea de baza fara taxe, o pondere de 40,6% este detinuta de accize, iar restul este TVA.
– In Ungaria valoarea de baza fara taxe reprezinta 41,6% si accize – 37,1%.
– In Bulgaria valoarea de baza fara taxe reprezinta 47,2% si accize – 36,2%.
– In Polonia valoarea de baza fara taxe reprezinta 31,4% si accize – 49,9%.
– In Austria valoarea de baza fara taxe reprezinta 37,8% si accize – 45,6%.
In ceea ce priveste componenta pretului la motorina in Romania, 44,9% reprezinta valoarea de baza fara taxe, 38,4% – accize, iar restul este TVA.
– In Ungaria valoarea de baza fara taxe reprezinta 44,2% si accize – 34,5%.
– In Bulgaria valoarea de baza fara taxe reprezinta 49,8% si accize – 33,5%.
– In Polonia valoarea de baza fara taxe reprezinta 44,4% si accize – 36,9%.
– In Austria valoarea de baza fara taxe reprezinta 39,9% si accize – 43,4%.
Spre comparatie, pretul mediu al unui litru de benzina in Uniunea Europeana este de 1,22 €, peste pretul platit in medie de romani. Cele mai mari preturi pentru benzina in UE se inregistreaza in Olanda – 1,552€/litru, Italia -1,480 €/litru, Danemarca – 1,473€/litru si Portugalia – 1,442€/litru. La polul opus se situeaza Polonia – 0,975€/litru, Bulgaria – 1,004€/litru, Letonia – 1,056€/litru si Austria – 1,058€/litru.
Pretul mediu al unui litru de motorina in Uniunea Europeana este de 1,11 €, din nou paradoxal, sub pretul platit de romanii care au al doilea cel mai mic salariu mediu din UE.
Cele mai mari preturi pentru motorina se inregistreaza in Italia – 1,323€/litru, Marea Britanie – 1,317€/litru si Suedia– 1,272€/litru. La polul opus se situeaza Lituania – 0,875 €/litru, Luxemburg – 0,940€/litru si Polonia – 0,947€/litru.