ZIARUL FINANCIAR: Guvernul Ponta face exact ceea ce critica in motiunea care a dus la caderea guvernului Ungureanu

La exact un an de la depunerea juramantului de catre primul guvern Ponta (7 mai 2012), guvernarea merge pe urmele lasate de Cabinetul Ungureanu, demis prin motiune de cenzura. Si ia masuri identice cu cele pe care le critica si pentru care fostul guvern si fosta putere au fost trimise in opozitie.

Astazi, 7 mai se implineste un an de cand guvernul Ponta 1 a depus juramantul in urma demiterii prin motiune de cenzura pe 27 aprilie a guvernului Ungureanu.

O lectura a motiunii de cenzura a carei adoptare a facut posibila prima schimbare din istoria recenta a unui regim politic fara sa fi existat alegeri arata ca guvernele Ponta 1 si 2 au imbracat hainele pe care le purtau si guvernele Ungureanu si Boc.

A criticat demersul de privatizare la Cupru Min, dar a repetat greseala la Oltchim. A criticat pretul de vanzare al actiunilor la Transelectrica, dar a procedat identic cu actiunile Transgaz. Formuland critici precise in motiune, ar fi fost de presupus ca stie exact ce vrea sa schimbe.

„Tot ce a criticat ar fi trebuit sa schimbe. Dar daca unele dintre critici erau indreptatite, ele nu au avut decat potential de justificare a unei actiuni politice. Nu este vorba despre o neputinta de a pune ceva in practica, ci despre faptul ca ceea ce este clamat la nivel politic nu este pus in practica mai niciodata”, opineaza analistul fiscal Emilian Duca, doctor in economie.

Textul motiunii de cenzura este de fapt momentul T 0 al actualei majoritati a USL, de la el a plecat totul. El reprezenta la acel punct mesajul politic al USL. Criticand ceea ce era de criticat, transmitea mesajul schimbarii – acesta este si rostul si intentia unei motiuni de cenzura, sa schimbe Guvernul, practicile si politicile sale strambe.

 

Ce s-a ales din declaratiile de intentii pe care guvernul Ponta 1 instalat exact acum un an urma sa le puna in executie?

Motiunea USL ataca dur privatizarile guvernului Ungureanu sau, mai precis, ceea ce considera a fi rau in ele. Dar guvernele Ponta au repetat cu Oltchim greseala pe care o facuse Ungureanu cand a incercat sa privatizeze Cupru Min (cu un investior care nu si-a dovedit capacitatea financiara) – unul dintre punctele forte ale motiunii. A criticat vanzarea pe bursa a unui pachet din Transelectrica la un pret mai mic decat cel incasat la listarea companiei in 2006, dar in aprilie 2013 guvernul Ponta a facut acelasi lucru, vanzand pe bursa 15% din actiunile Transgaz Medias la un pret mai mic decat cel de la listare, din decembrie 2007. Critica demersurile pentru explorarea gazelor de sist, dar Cabinetul Ponta a dat el insusi unda verde pentru acestea.

„Cand vorbim de privatizari, marja de manevra este redusa, din cauza conditiilor de piata, iar un guvern nu poate determina un pret bun al actiunilor. Pe de alta parte, trebuie sa privatizeze, pentru ca unele companii produc mari pierderi. Marja este redusa in acest caz. Pe de alta parte, este deplorabil ca in unele aspecte lucrurile au regresat. Totusi, cred ca Guvernul are vointa, cel putin la nivel declarativ”, spune analistul economic Laurian Lungu.

Motiunea care a dus la caderea guvernului Ungureanu nu era prima adoptata de Parlament (guvernul Boc 1 a fost demis si el astfel), dar ea a facut posibila schimbarea unui guvern pe care USL, in opozitie, il califica drept impotent in atragerea fondurilor UE, santajabil si expert in hotii.

Asa se face ca, arata USL la acea vreme, un astfel de guvern nu este in masura sa stapaneasca criza, interesul investitorilor straini pentru Romania ramane scazut, si pentru ca banii sunt risipiti sau furati, CAS nu scade, IMM-urile nu sunt sprijinite.

Dupa trecerea motiunii opacitatea pe care o critica USL este cvasiprezenta la nivelul guvernului – legile nu sunt puse, de pilda, in dezbatere publica. CAS nu a scazut, asa cum cerea sa se intample fosta opozitie si cum a promis, de altminteri, in campania electorala. Nici nu va scadea curand, arata recent Liviu Dragnea, numarul doi in Guvern, pentru ca, spune el, am ajuns la un echilibru intre venituri si cheltuieli si nu ne permitem sa-l stricam in urma unor astfel de masuri.

„Cand oamenii politici discuta despre pretul unei listari la bursa, despre posibile actiuni pentru crearea de locuri de munca spusele lor trebuie judecate prin prisma interesului politic. Fosta opozitie a formulat critici la adresa fostului guvern, dar le-a folosit in scop politic pentru ca odata ajunsi la guvernare, nu au avut un plan de guvernare. In astfel de cazuri, ori pastrezi ce ai mostenit de la guvernul anterior, ori faci ce iti spun institutiile internationale. In orice caz, oamenii politici nu trebuie luati in serios”, spune Emil Duca.

Guvernul Ponta a intregit salariile bugetarilor asa cum a promis, dar aceasta ramane cam singura masura de impact aprobata, mai mult, banii fusesera prevazuti in buget de guvernul Ungureanu. Cu ce costuri a urmat a doua majorare a salariilor din decembrie, executata de guvernul Ponta 2? Cu sacrificarea investitiilor, care au scazut cu 7,5% in T1/2013 comparativ cu perioada similara a anului trecut. Investitiile straine a caror lipsa era pusa de USL pe seama incompetentei fostului guvern au scazut in 2013 – sunt cu 15% mai mici in T1 fata de T1/2012. Industria autohtona si mai ales IMM-urile nu sunt sprijinite, dimpotriva a fost introdus impozitul minim obligatoriu pentru microintreprinderi.

Desi a criticat ceea ce numea hotiile PDL, afirmand ca veniturile nu cresc din cauza coruptiei, fondurile la buget nu cresc dupa eliminarea „hotilor” – ponderea veniturilor in PIB inseamna, ca si in trecut, 32-33% din Produsul Intern Brut. Atat de criticata absorbtie a fondurilor UE ramane in continuare un punct nevralgic – absorbtia a progresat cu doar 1,5% (303 mil. euro) in primele trei luni ale anului, iar rata totala de absorbtie este de doar 13% (2,5 mld. euro, in totalul de 20 mld. euro alocate Romaniei intre 2007 si 2013).

Pentru Laurian Lungu problema guvernarii este una de fond, care dureaza de prea multa vreme. „In ultimii 22-23 de ani, modul de a conduce politica economica a evoluat, dar nu destul. In alte tari foste comuniste ca si noi, viteza cu care s-au produs schimbarile spre o deschidere institutionala, spre un act de guvernare de calitate, a fost mai mare. Nu ma asteptam sa se schimbe ceva peste noapte. Apoi, avem un guvern de coalitie, iar intr-un astfel de guvern lucrurile se misca mai greu decat intr-un guvern monocolor, pentru ca trebuie sa armonizeze pozitiile”, a incheiat Laurian Lungu.

 

CITESTE MAI MULT SI
10 puncte ridicate de motiunea din aprilie 2012 votata de USL si ce s-a intamplat in anul de guvernare Ponta 1 si Ponta 2

sursa: zf.ro

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.