9 mai 2015: ROMANII, ASTEPTATI in STRADA sa APERE PADURILE TARII

Societatea civila, constienta fiind de proportiile si implicatiile catastrofale ale recoltarii ilegale a lemnului, favorizata de derapajele functionale ale institutiilor statului, a ales sa raspunda prompt si ferm. Padurile României sunt un bun de interes public, national si european.

Tratarea si exploatarea padurilor fara concordanţa cu interesul national este contrara interesului Statului Roman, societatii si aduce grave prejudicii securitatii nationale.
 
In conformitate cu drepturile constitutionale si drepturile conferite de tratatele internationale la care Romania este parte, solicitam:
 
1. Stoparea taierilor ilegale.
 
„Exploatarea forestiera ilegala reprezinta o problema globala de interes international major. Aceasta problema constituie o amenintare grava pentru paduri, întrucat contribuie la procesul de despadurire si de degradare a padurilor, responsabil pentru aproximativ 20% din emisiile globale de CO2, ameninta biodiversitatea si submineaza gestionarea padurilor si dezvoltarea durabila, inclusiv viabilitatea comerciala a operatorilor care îsi desfasoara activitatea în conformitate cu legislatia aplicabila. Aceasta contribuie, de asemenea, la desertificare si la eroziunea solului si poate exacerba fenomenele meteorologice extreme si inundatiile. În plus, exploatarea forestiera ilegala are implicatii sociale, politice si economice, deseori subminand progresul catre o buna guvernanta si amenintand mijloacele de subzistenta ale comunitatilor locale dependente de paduri, si poate fi asociata cu conflicte armate”
 
2. Mentinerea si îmbunatatirea implementarii programului „Radarul Padurilor”.
 
Se impun îmbunatatiri ale sistemului informatic si procedural, dar mai ales controlul efectiv în teren si monitorizarea riguroasa din partea institutiilor de control abilitate.
 
Exista înca numeroase „portite de scapare”:
Comerciantii folosesc codul unic generat de sistemul „radarul padurilor” de mai multe ori în aceeasi zi, chiar daca sunt opriti de politie pentru control, deoarece politia nu obisnuieste sa completeze rubrica dedicata care ar dovedi ca transportul a fost oprit.
 
Politia nu raspunde tuturor solicitarilor de oprire a transporturilor, iar cand o face adeseori cantitatea de lemn încarcata si transportata este mai mare decat cea scriptica, înscrisa în avizul de însotire si aferenta codului unic generat. Diferenta dintre valoarea înscrisa si cea reala reprezinta lemn taiat ilegal, acesta ajungand pana la 30% din volumul total transportat. În acest caz, politia, neavand competente pentru verificarea cubajului lemnului transportat, bifeaza transportul ca fiind legal.
 

3. Protectia Padurilor Virgine, Cvasivirgine si a Parcurilor Nationale.

 
Asigurarea unei protectii eficiente a Padurilor Virgine si Cvasivirgine din Romania prin instituirea „Catalogului National al Padurilor Virgine si Cvasivirgine”, ca instrument de evidenta si gestiune prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura. Pentru recunoasterea valorii exceptionale si asigurarea protectiei pe termen lung, padurile virgine si cvasivirgine se vor include dupa caz în Patrimoniul Mondial UNESCO, rezervatii stiintifice si/sau integrarea acestora în zonele de protectie stricta a parcurilor nationale si parcurilor naturale.
 
4. Deblocarea dosarelor de coruptie din domeniul forestier
 
Mii de dosare penale pentru savarsirea infractiunilor silvice privind taierile ilegale, transportul sau comecializarea lemnului fara documente de provenienta, se afla blocate în sertarele procuraturii sau DNA-ului, alaturi de dosarele privind fapte de braconaj, coruptie, retrocedari si puneri ilegale in posesie.
 
Peste acestea se suprapun dosarele achizitiilor ilegale, ale licitatiilor trucate si ale investitiilor fictive din partea institutiilor publice.
 
5. Întarirea institutiilor cu atributii de control în silvicultura
 
Cresterea capacitatii institutiilor cu atributii de îndrumare si control prin asigurarea: (i) dotarilor adecvate, (ii) personalului dimensionat si calificat corespunzator, (iii) salariilor motivante, (iv) procedurilor de control eficiente si transparente.
 
 
6. Elaborarea Strategiei Nationale Forestiere si finantarea Programului National de Împaduriri
 
Din anul 2011 Romania nu mai are o Strategie Nationala Forestiera. Fara o strategie asumata, înseamna ca mergem „la întamplare”, în functie de interese si orgolii de moment.
 
Suprafata împadurita a Romaniei este sub media europeana (27 % fata de 32%) si departe de optimul evaluat în studiile privind schimbarile climatice/desertificarea (40%).
 
In ultimii 10 ani, media suprafetei împadurite a fost de 4.000 ha/an, în conditiile în care Codul Silvic prevede obligativitatea împaduririi a 2 milioane ha pana în 2035. Elaborarea si finantarea Programului National de Împaduriri prevazut de Codul Silvic este o prioritate nationala.
 
Orice program de împaduriri sau creare a perdelelor forestiere este sortit esecului atat timp cat subventia pentru folosinta agricola este de sute de euro/ha, iar pentru folosinta forestiera este zero. Se impune suplimentarea sumei alocate prin Programul National de Dezvoltare Rurala platilor directe pentru suprafetele forestiere.
 
7. Instituirea de masuri antimonopol în industria lemnului, eliminarea abuzurilor de pozitie dominanta si de monopol, precum si reguli de valorificare a lemnului în beneficiul dezvoltarii durabile a comunitatilor locale
 
Enuntarea în Codul Silvic (lege organica) a principiilor ce vor sta la baza legislatiei subsecvente pentru exploatarea si valorificarea masei lemnoase (din padurile aflate în proprietate publica), astfel încat sa conduca la dezvoltarea sectorului de prelucrare superioara a lemnului în Romania si creearea unei piete concurentiale echilibrate în beneficiul dezvoltarii durabile a comunitatilor locale:
 
a) valorificarea superioara a masei lemnoase;
b) sprijinirea dezvoltarii rurale prin promovarea prelucrarii locale a masei lemnoase;
b) stimularea valorii adaugate si mentinerea/crearea de noi locuri de munca;
c) instituirea de masuri antimonopol;
d) respectarea drepturilor comunitatilor locale;
e) alocarea lemnului de foc cu prioritate pentru comunitatile locale;
e) conservarea si ameliorarea biodiversitatii si serviciilor de mediu;
f) transparenta vanzarii si comercializarii masei lemnoase.
(Transpunerea practic a principiilor directoare din Strategia Europeana Forestiera)
 

8. Plati compensatorii pentru proprietarii de paduri cu rol de protectie sau incluse în arii protejate ori situri Natura 2000

 
Instituirea unui sistem functional de plati compensatorii pentru proprietarii privati de padure care sa compenseze integral veniturile nerealizate de proprietari prin restrictiile impuse prin lege pentru exercitarea rolului de protectie. Plata contravalorii efectelor functiilor de protectie pentru proprietarii de paduri trebuie sa ia în considerare si beneficiarii directi sau indirecti ai serviciilor de mediu.
 
9. Finantarea adecvata a sectorului forestier pentru mentinerea echilibrului între protectie si exploatare.
 
Padurea, care este principalul factor creator de mediu sanatos si de lupta împotriva schimbarilor climatice, este tratata de legislatia fiscala ca un poluator, fiind impozitata prin taxe de mediu si taxe pe resurse naturale. In programele de finantare ale Programului National de Dezvoltare Rurala si ale Fondului pentru Mediu, domeniul padurilor a fost practic exclus.
 
Se impune alocarea adecvata a fondurilor bugetare, extrabugetare si europene pentru sectorul forestier si gestionarea adecvata a Fondului pentru Mediu în scopul maximizarii rolului protectiv al padurilor.
 
10. Oprirea proiectului de modificare a Legii vanatorii si fondului cinegetic – legea masacrarii dreptului de proprietate si a faunei!
 
În forma actuala, legea vanatorii încalca principii constitutionale privind dreptul de proprietate si prevederi nationale care transpun directive europene:
 
-încalcarea dreptului de proprietate, prin confiscarea vanatului si activitatii de vanatoare în favoarea „gestionarilor consacrati” si instituirea de „drepturi de servitute”, de liber acces pentru vanatori.
-neasigurarea regimului de protectie pentru 5 specii de pasari salbatice, prin prelungirea perioadei permise pentru vanatoare.
-neasigurarea regimului de protectie pentru speciile de interes cinegetic din ariile protejate, prin eliminarea masurilor de management si evaluare corespunzatoare.
 
Petitia „Salveaza padurea”
 
Comunicatul si petitia „Salveaza padurea” privind stoparea taierilor ilegale si adoptarea Codului Silvic, fara amendamentele prezidentiale, sunt sustinute de societate civila alaturi de:
 
2Celsius
Agent Green
Bankwatch Romania
Greenpeace Romania
Institutul pentru Dezvoltare si Inovare
Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu
Coalitia pentru Mediu
EcoCivica
Asociatia E-JUST
Environmental & Social Change UK
Federatia Coalitia Natura 2000
Fundatia Terra Mileniul III
Grupul de initiativa civica Sebes
Mai Mult Verde
NeuerWeg Sighisoara
Nostra Silva
Prima Natura
Reteaua Mining Watch Romania
Reteaua Energy Justice Romania
Romania Curata
Asociatia T.E.S.L.A
Transilvania Verde
Asociatia Romania Vie
 

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.