ANGAJATII din ADMINISTRATIE vor avea SPORURI IMPORTANTE si SUPLIMENT la CONCEDIUL de ODIHNA

Despre ce este vorba, de fapt? Despre schimbarile anuntate prin Proiectul Legii salarizarii bugetarilor.

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administraţiei Publice a pus in dezbatere publica un proiect de hotarare de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, marimea concreta a sporurilor pentru condiţii de munca, precum si condiţiile de acordare a acestora pentru familia ocupaţionala de funcţii bugetare 
 
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de hotarare, sunt considerate locuri de munca pentru care se acorda sporuri pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase  acele locuri de munca unde, in mod permanent sau in anumite perioade, poate fi afectata capacitatea de munca a angajatilor.
 
Regulamentul, intocmit de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei publice, caruia ii revine calitatea de minister coordonator pe partea de administratie, este aplicabil celor doua categorii de personal: functionari publici si personal contractual, care isi desfasoara activitatea in sectorul public.
 
Actul normativ prevede criteriile de stabilire a locurilor de munca si a categoriilor de personal, ce au fost definite astfel incat sa permita incadrarea in „conditii normale de munca” si „conditii speciale de munca”.
 
„Ca urmare, in baza definitiei conditiilor speciale de munca si a situatiilor de munca in conditii speciale, a fost stabilita marimea concreta a sporului. (…) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa asigure functionarilor publici conditii normale de munca si igiena, de natura sa le ocroteasca sanatatea si integritatea fizica si psihica. Subliniem ca dreptul la desfasurarea activitatilor profesionale in conditii normale de munca si igiena, de natura sa le ocroteasca sanatatea si integritatea fizica si psihica a angajatilor este un drept personal individual, rezultat direct din dreptul fundamental la viata si la integritatea fizica si psihica, respectiv, la cel de sanatate”, se arata in nota de fundamentare.
 
In Regulament sunt prevazute cinci tipuri de conditii speciale de munca:
 
1) conditii de munca periculoase – totalitatea situatiilor in care angajatul isi desfasoara activitatea in mediul de munca, unde exista factori cu grad de pericol ridicat, ce pot afecta sanatatea si integritatea fizica si psihica;
2) conditii de munca vatamatoare – totalitatea situatiilor in care angajatul isi desfasoara activitatea in mediul de munca, unde functioneaza instalatii care genereaza campuri electromagnetice de radiofrecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalatii de microunde, instalatii de curenti de inalta frecventa sau statii de bruiaj.
3) conditii deosebite de munca reprezentate de izolare – totalitatea situatiilor in care angajatul isi desfasoara activitatea in localitati amplasate la altitudine, care au cai de acces dificile sau unde atragerea personalului se face cu dificultate.
4) conditii deosebit de periculoase – totalitatea situatiilor in care personalul din institutiile publice sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, corespunzator activitatii efective desfasurate in conditii de TBC, bruceloza, gripa aviara, encefalopatii spongiforme transmisibile, salmoneloze, alte zoonoze, pesta, febra aftoasa, leucoze si alte boli asemenea, anatomie patologica, necropsii si medicina legala, precum si corespunzator activitatii specifice din laboratoarele sanitare si pentru siguranta alimentelor;
5) conditii grele de munca – totalitatea situatiilor in care isi desfasoara activitatea personalul prevazut in anexa nr. I, cap. II lit. f)- k) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificarile ulterioare.
 
Marimea concreta a sporurilor pentru conditii de munca a fost stabilita astfel:
 
– sporul pentru conditii de munca vatamatoare – in cuantum de 10% din salariul de baza,
– sporul pentru conditii de munca periculoase – in cuantum de 15% din salariul de baza,
– sporul pentru conditii de munca deosebit de periculoase – in cuantum de 50% din salariul de baza,
– spor pentru conditii grele de munca – in cuantum de 75% din salariul de baza,
– sporul pentru conditii deosebite de munca reprezentate de izolare – in cuantum de 20% din salariul de baza.
 
La stabilirea sporurilor, s-au avut in vedere sporurile aplicabile in prezent, pentru a nu afecta echilibrele bugetare. 
 

Autoritatile si institutiile publice trebuie sa acorde sporurile prevazute in proiect fara ca suma totala a sporurilor, compensatiilor, primelor si indemnizatiilor individuale sa depaseasca 30% din salariul de baza, salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, se mai arata in nota de fundamentare

 

Proiectul mai stabileste ca, in afara concediului de odihna, salariatii din administratia publica care presteaza munca in conditii de munca vatamatoare, periculoase, deosebit de periculoase, conditii grele de munca sau conditii deosebite de munca reprezentate de izolare conform legislatiei in vigoare, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar , de 5 zile lucratoare, acordat proportional cu timpul efectiv lucrat. 

 
Concediul de odihna suplimentar nu poate fi acordat in anul calendaristic urmator.
 

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.