Home Social CARDUL de SANATATE – de cand va fi functional, cum il activam

CARDUL de SANATATE – de cand va fi functional, cum il activam

Conform acordului-cadru incheiat intre CNAS si CN Posta Romana, procesul de predare-primire a cardului national de sanatate este in plina desfasurare. Au inceput serviciile de preluare, sortare, transport si distribuire a plicurilot postale continand cardurile nationale de asigurari sociale de sanatate. Dar ce facem cu aceste carduri, de cand devin functionale ?

DISTRIBUIREA. CE FACI  daca NU PRIMESTI CARDUL ACASA
 
Conform graficului de predare-primire, sunt preluate in reteaua postala cate 6-700 de mii de carduri pe zi, in 5 transe pentru fiecare judet. In termen de 20 de zile lucratoare de la receptionarea cardurilor de sanatate, CN Posta Romana se obliga sa distribuie cardul de sanatate catre asigurati.

De pe data de 19 septembrie, operatorii postali au demarat distribuirea cardului catre asiguratii cu varsta peste 18 ani. Procesul de distribuire continua in luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asigurati pentru care au fost tiparite cardurile.
 
Cardul de sanatate este inmanat titularului in baza unui act de identitate si a semnaturii de primire. In situatia in care, dupa minim doua prezentari la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, acesta va fi predat casei de asigurari teritoriale in evidenta careia se afla asiguratul. Avizul pe care operatorul postal il lasa la domiciliul asiguratului in cazul in care nu este gasit, contine numarul de telefon al factorului postal, astfel incat asiguratul sa il poata contacta pentru a stabili intervalul orar in care factorul postal poate reveni in zilele urmatoare pentru a–i preda cardul de sanatate.
 
Daca in intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate sa isi ridice personal cardul de sanatate de la casa de asigurari in a carei evidenta se afla, dupa un termen de 10 zile lucratoare, pe care CN Posta Romana il are la dispozitie pentru a preda cardul casei de asigurari.
 

Tiparirea si distribuirea cardului national vor continua in urmatorii patru ani pentru persoanele care vor implini varsta de 18 ani si/sau vor dobandi calitatea de asigurat.
 

Dupa distribuirea cardului national, va urma o perioada in care vor rula in paralel cele doua sisteme, pentru ca atat asiguratii cat si furnizorii de servicii medicale sa se acomodeze cu aceasta solutie informatica si pentru a depista si a remedia eventualele probleme depistate in functionarea acestei solutii informatice.

De la 1 ianuarie 2015 se pare ca aceste carduri vor fi documente fara de care niciun serviciu medical nu va mai putea fi accesat de romani in sistemul sanitar romanesc.
 
Pana atunci, medicii trebuie sa isi cumpere cititoare de carduri. CNAS a transmis o circulara catre casele de asigurari prin care le solicita  caselor de sanatate sa informeze furnizorii de servicii medicale cu care se afla in relatie contractuala despre stadiul de implementare a cardului national. Este necesar ca furnizorii sa achizitioneze cititoarele de carduri, astfel incat cardul national sa poata fi utilizat atunci cand asiguratii il vor prezenta la furnizorul de servicii medicale.
 
CUM ACTIVEZI CARDUL

Cardul de sanatate primit acasa de asigurat este inactiv. Intrat in posesia cardului de sanatate, asiguratul il va prezenta pentru activare la prima vizita la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului national (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinatie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus si confirmat personal de catre pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem. Acest pin va fi introdus de catre asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea si, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
 
Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sanatate este optionala si se realizeaza doar la medicul de familie. Aceasta etapa nu este obligatoriu sa se realizeze concomitent cu activarea cardului.
 
Cardul national va face dovada calitatii de asigurat si va confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurarilor de sanatate vor fi cheltuiti mai eficient si mai transparent. Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, incepand de anul viitor, toate serviciile medicale sa fie validate si decontate doar prin intermediul cardului national.

Exit mobile version