Cazul unui copil cu sindrom Down, de la o scoala din Botosani, a ajuns in atentia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii. Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitați (CEDCD) a castigat procesul pentru baiatul de 14 ani pe care un profesor si mai multi parinti au incercat sa-l determine sa se mute din clasa la o scoala speciala.
In urma cu un an, cand au inceput demersurile in acest caz, reprezentantii CEDCD scriau pe site despre „tratamentul umilitor si degradant la care copilul si parintii sai sunt supusi in mod constant”. Iata cum se prezenta atunci cazul-ul pe site-ul CEDCD:
„Desi copilul a absolvit cu succes invatamantul primar, odata inscris in clasa a V a, viata sa si a parintilor a devenit un calvar. Inca din luna septembrie 2015, doamna profesor de geografie, care detine si calitatea de inspector scolar si mama a unui elev din aceeasi clasa cu Andrei, a inceput sa puna presiune asupra parintilor si a copilului pentru ca acesta sa fie eliminat din scoala sau mutat la o scoala speciala.
Doamna profesor/inspector a coalizat parintii celoralti elevi impotriva lui Andrei, promovand strangerea de semnaturi pentru eliminarea sa din scoala, a intimidat profesorii pentru a-l lasa corigent pe Andrei, amenintand cu inspectia la anumite materii, a convins-o pe doamna profesor de Limba Romana sa faca demersuri pentru a-l lasa corigent si a promovat in permanenta un discurs instigator la ura fata de Andrei in clasa, la sedinte si in public.
In egala masura doamna profesor/inspector de Geografie a refuzat colaborarea cu profesorul de sprijin desemnat de Comisia de specialitate (CJRAE) a ISJ Botosani si a refuzat categoric sa aplice curriculum-ul adaptat realizat de profesorul de sprijin.
Mai mult decat atat, doamna profesor/inspector de Geografie a amenintat parintii si a avut un comportament ostil si degradant dupa ce acestia au depus o sesizare la Inspectoratul Scolar Judetean Botosani cu privire la abuzurile si discriminarile existente in Scoala Gimnaziala Nr. 13 fata de copilul lor. Acest fapt este deosebit de grav, constituind o forma agravata de discriminare, respectiv, victimizare.
Una dintre expresiile predilecte ale doamnei profesor/inspector de Geografie cu privire la Andrei este aceea ca „ii este scarba de el”. De asemenea, domnia sa intelege sa faca afirmatii denaturate si sa propage stereotipuri in randul parintilor si al profesorilor aratand faptul ca Andrei „trebuie dus la scoala speciala, ca ceilalti copii au depierdut, ca este incapabil etc”.
Dirigintele clasei si directorul scolii s-au manifestat printr-o atitudine pasiva, fiindu-le teama de influenta doamnei profesor /inspector de Geografie. „
Acum, la un an de la sesizarea facuta de CEDCD la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, Andrei si parintii sai au castig de cauza. Iata ce au comunicat reprezentantii CEDCD:
„In februarie 2016, organizatia noastra a sesizat CNCD cu privire la situatia lui Andrei, impotriva caruia s-au coalizat mai multe cadre didactice si un grup de parinti hotarati sa-l excluda pe elev din Scoala Gimnaziala Ion Creanga din Botosani. In ciuda coalizarii eforturilor reprezentantilor scolii Ion Creanga si a parintilor instigatori, care au demonizat prezenta lui Andrei in fata Consiliului, probatoriul si pledoaria reprezentantilor organizatiei noastre au facut posibil actul de justitie pentru inca un copil victima a intolerantei sistemului romanesc de educatie.
Parintii instigatori gasiti vinovati si sanctionati
In premiera, CEDCD obtine o decizie de sanctionare nu numai a cadrelor didactice, dar si a parintilor celorlalti elevi din clasa lui Andrei, care s-au coalizat pentru excluderea lui din scoala.
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a constatat existenta faptei de discriminare directa, dar si sub forma dispozitiei de discriminare si incalcarea implicita a dreptului la demnitate si educatie al lui Andrei. Dincolo de constatarea acestei contraventii, sanctionate cu avertisment, Consiliul a decis si dispus monitorizarea activitatii scolii si a masurilor intreprinse pentru incluziune scolara timp de 1 luna.
„O victorie importanta pentru drepturile copiilor cu dizabilitati in lupta cu un sistem abuziv si discretionar, dar nu numai atat. Pentru prima data, demersurile noastre s-au indreptat si impotriva parintilor instigatori, care in mod constant fac front comun cu reprezentantii scolilor. Din aceasta perspectiva, cazul lui Andrei a fost un caz strategic in care ne-am implicat, inclusiv in calitate de membrii ai Coalitiei Antidiscriminare din Romania. Ca si in cazul elevului din Arges, consideram ca toti actorii implicati in acte de discriminare trebuie sa inteleaga sa raspunda pentru faptele lor, indiferent daca sunt parinti sau cadre didactice. Incluziunea presupune un efort comun de depasire a stereotipurilor si prejudecatilor pentru un viitor mai bun al tuturor copiilor”, declara Madalina TURZA, presedinte CEDCD.
„Modul in care s-a procedat si lipsa de disponibilitate in vederea gasirii solutiilor adecvate fiecarei situatii in parte precum si gestionarea situatiei tensionate au fost de natura a aduce atingere interesului superior al copilului. Si nu in ultimul rand, parintele copilului, in speta mama, ar fi trebuit sa gaseasca din partea scolii suportul necesar pentru a ii putea oferi copilului cel mai bun mediu de invatare raportat la problemele sale de sanatate” – CNCD”, se arata in comunicatul postat pe site-ul CEDCD.