„E momentul sa ne luam in serios misiunea de profesori”, le transmite cadrelor didactice, ministrul Educatiei, intr-un interviu acordat recent pentru Ziare.com. Salariile profesorilor vor fi corelate cu performanta la catedra, da de inteles ministrul.
Ministrul sustine ca este nevoie de o salarizare motivanta in sistemul educational pentru atragerea tinerilor. Insa salarizarea trebuie sa reflecte si performanta cadrului didatic in munca pe care o face cu elevii. La criteriile de performanta, este ceva mai greu…
„Exista consiliile de administratie ale scolilor in care se regasesc conducerea scolii, parintii, autoritatile locale si care trebuie sa insiste asupra unei evaluari reale a performantelor profesorilor in raport cu progresul scolar al elevilor si, in functie de ele, pe criteriile de salarizare”, declara in interviul amintit, ministrul Mircea Dumitru.
Pe de alta parte, oficialul aduce in discutie si schimbarea in mentalitate pe care trebuie sa o adopte unele cadre didactice. Nevoia de dialog cu elevul, in care acestuia din urma sa i se respecte drepturile si demnitatea, este subliniata de actualul ministru al Educatiei:
„Dar profesorii insisi trebuie sa inteleaga ca astazi invatamantul nu poate fi doar un transfer unilateral si mecanic, sub forma de comenzi, de la profesor la elev, ci trebuie sa fie un dialog in care elevilor sa li se acorde drepturile si demnitatea pe care le au, ca fiinte umane”.
Si, foarte important, Mircea Dumitru sublimiaza ca doar salarizarea mai buna nu ajunge pentru a-i motiva pe profesori, invatatori, educatori. E nevoie de respectul pe care societatea trebuie sa-l acorde celor care slujesc intr-o profesie atat de nobila.
„Este in primul rand necesara o revalorizare a profesiei noastre de profesori, de invatatori, de educatori. E nevoie ca societatea sa exprime nu doar un interes legitim, ci si respect pentru aceasta profesie. E nevoie sa intelegem ca desi criticile sunt utile, a ne cantona in critica distructiva zilnica poate avea ca efect demoralizarea, demotivarea, lipsa de perspectiva pentru cei care lucreaza sau ar dori sa lucreze in invatamant”, mai accentueaza ministrul Dumitru.
Cate ceva si despre planurile cadru pentru invatamant, numite de ministrul Mircea Miclea drept „mestesug de tampenie”. Ministrul nu e multumit de ele, dar se va merge in continuare pe acestea. Sustine ca are „unele rezerve” fata de aceste planuri cadru, dar „lucrurile au avansat foarte mult si acum conditioneaza ale miscari din sistem”. Asadar, inainite cu aceste planuri puternic controversate. Iata si explicatia:
„In baza planurilor cadru discutam despre programele scolare, despre manuale care trebuie elaborate in urmatoarele luni pentru ca generatia care va intra in clasa a V-a in 2017 sa le aiba pe banci. Trebuie facute licitatii. Daca reluam intreaga discutie, multe miscari ar fi incetinite sau oprite”.
Oficialul mai spune, legat de acest subiect: „Probabil ca ceea ce putem face cu planul cadru, ca sa incerc totusi sa gasesc o solutie de compromis, ar fi sa discutam cu conducerea Institutului de Stiintele Educatiei si cu cei care au fost implicati in dezbatere pana acum despre numarul de ore pe care trebuie sa le petreaca elevul in scoala si cum se desfasoara ele. Cred ca numarul acestor ore este foarte mare, solicita mult elevul din punct de vedere psihologic, iar rezultatele nu sunt foarte bune. Putem discuta despre calitatea educatiei si a orelor, dar nu cred ca ne mai putem intoarce asupra discutiei ca atare asupra planului cadru”.
Prioritatea mandatului actualului ministru este, insa, invatamantul profesional dual.
„El tine de coodonarea intre ministerele Educatiei si al Muncii, ONG-uri, Camere de Comert dar si cu mediul de afaceri, companiile private. Ceea ce trebuie sa avem in vedere este in primul rand legislatia specifica, un pachet legislativ care sa permita implementarea programelor de formare in sistem profesional dual, responsabilizarea institutiilor care urmeaza sa ii angajeze pe elevii care vor absolvi aceasta forma de invatamant, acordarea de facilitati pentru elevii cuprinsi in aceste programe”.
Cateva cuvinte si despre formarea profesorilor. Se va introduce, cat de curand, obligativitatea masterului didactic.
„Da, il introducem si vom discuta care este forma adecvata. Este esential in acest moment sa ne ocupam de formarea profesorilor. Sistemul e in mare criza de profesori si credem ca ar trebui sa militam pentru un sistem de formare in care profesorii sa aiba dubla specializare”, conchide ministrul Mircea Dumitru.
Dle ministru! A?i fost vreodat? într-o localitate rural?, de orice grad ar fi aceasta, pentru a intra în contact direct cu ,,gândirea” CL sau a prim?riei ( ca institu?ie) ?i viziunea acestora fa?? de sistemul educa?ional (prioritate na?ional?- doar în lege)? Chiar vi se pare c? n-au drepturi elevii ( a se vedea ultimul statut)? Mie , sincer, mi se pare invers, dar… ?i, dle ministru, nu ,,lungimea ?colariz?rii” unui cadru didactic (cel pu?in în situa?ia de fa??) d? valoarea acestuia, ci programa ?colar? dup? care ar trebui s? se preg?teasc? pentru ?coal? (sistemul de înv.) Cu alte cuvinte ,,teoria” ca teoria, dar PRACTICA ne omoar?! 3 ani de preg?tire metodic? dintr-un ,,pârlit liceu pedagogic”, nu se pot compara cu 1-2 module psihopedagogice ! Repet: nu cursantul este de vin? ci însu?i sistemul, rigid, pus pe c?p?tuial?, permisiv cu preg?tirea aspiran?ilor (pe banii lor, desigur) ?i nu în ultimul rând neinteresant din punct de vedere financiar! Oricum, SUCCES!
Din pacate nu se poate cantari competenta profesorilor.Pe unii ii intereseaza doar banii,de aceea elevii lor nu fac fata la examene.Este nevoie de programe si manuale bune,profesorii sa nu fie nevoiti sa completeze tot felul de hartii,sa fie lasati sa lucreze cu elevii,iar cursurile de formare sa aiba caracter practic.
Domn’ ministru iar vorbe?ti ca s? nu adormi! Du-te mai bine ?i mai f? o traducere a vreunei lucr?ri filosofice scris? într-o limb? pe care nu o cuno?ti…!
Si asa zisele consilii de administratie sunt de ochii lumii. Tot baronul hotaraste ce si cum in rural. Directorul e sluga baronului aservit suta la suta.
Ce ne poate spune d-l ministru despre lipsa de manuale pentru clasa a IVa?La ora aceasta nu s-au definitivat licitatiile pentru manuale(lb. romana, matematica, istorie, geografie stiinte…)Cum putem vorbi de alte probleme daca elevii nu au manuale….?
Ce bine stiu unii cum ar fi mai bine fara sa cunoasca realitatea. La sat, Consiliul local este format din persoane care, unii dintre ei, nu au nici bacalaureat.Unii dintre parinti nici nu stiu sa scrie deci…d-le ministru, considerati ca este normal ca aceste persoane sa-i evalueze pe profesori? Capabili sau nu, profesorii au totusi o facultate!!!
În aceste condi?ii un profesor de la un liceu tehnologic probabil ca trebui sa aduc? bani de acas? pentru a avea ,,onoarea,, de a preda !