Din noiembrie, noutati pentru asiguratii de sanatate, care vor avea acces la dosarul electronic de sanatate. Regulile detaliate de acces la DES si datele medicale concrete ce sunt incluse in acesta au fost stabilite prin Ordinul comun nr. 1123/849/2016, al Ministerului Santatii sin CNAS.
Orice pacient asigurat in sistemul sanitar autohton isi poate accesa propriul dosar electronic de sanatate cu ajutorul portalului DES, ce poate fi gasit la adresa www.des-cnas.ro.
„Accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sanatate sau al persoanei pe care o reprezinta legal se realizeaza numai prin intermediul portalului DES si numai dupa autentificare”, prevede ordinul amintit.
Asadar, autentificarea in portalul DES va fi posibila numai dupa ce un medic va genera o matrice de securitate si dupa ce pacientul va stabili o parola de acces.
Cum se va face autentificarea pacientului in portal:
– fie prin folosirea cardului national de sanatate si a codului PIN asociat, dar si cu ajutorul parolei de acces;
– fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sanatate (CID) sau a codului numeric personal (CNP), a matricei de securitate si a parolei de acces.
Odata ce un pacient intra efectiv in dosarul sau electronic, acesta va capata acces la informatiile medicale proprii. Va putea sa adauge informatii medicale in modulul „Antecedente declarate de pacient”, dar si sa acorde sau sa retraga dreptul de acces al medicilor la DES.
Referitor la matricea de securitate, prevederile aplicabile din noiembrie stabilesc ca aceasta „se prezinta sub forma unui tabel compus din 8 linii si 8 coloane, fiecare pozitie din tabel continand un cod generat in mod aleatoriu de catre sistemul DES. Matricea are o serie unica, generata automat de sistemul DES”. Pentru a capata matricea, pacientii vor trebui sa solicite medicilor eliberarea acesteia, in baza actului de identitate.
„Matricea de securitate se elibereaza pacientului in format imprimat de hartie A4 si se inmaneaza acestuia imediat dupa imprimare. Jumatatea superioara a foii se semneaza de catre pacient si se retine de catre medic, iar jumatatea inferioara care contine tabelul, impreuna cu instructiunile de utilizare a matricei de securitate, se inmaneaza pacientului”, scrie in ordinul comun.
Apoi, pacientii vor avea la dispozitie trei zile calendaristice pentru a-si stabili, cu ajutorul portalului DES, parola de acces, dupa care vor putea genera alte matrice direct prin portal.
In DES vor fi cinci module principale. Modulul „Sumar de urgenta” va cuprinde alergiile si intolerantele diagnosticate, protezele si alte dispozitive medicale interne, transplanturile, procedurile medicale relevante pentru urgenta, existenta fistulei arterio-venoase, bolile cronice, bolile hematologice relevante pentru urgenta, bolile transmisibile relevante pentru urgenta, tratamentele curente si internarile recente.
Un alt modul va fi „Istoric medical”, si va contine alergiile si intolerantele diagnosticate, bolile cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decat alergiile si bolile cronice), interventiile si procedurile efectuate, serviciile medicale, imunizarile si tratamentele medicamentoase acordate in cadrul unor studii clinice.
Al treilea modul: „Antecedente declarate de pacient”, unde fiecare persoana va putea sa introduca informatii, vor exista antecedentele medicale heredo-colaterale, antecedentele fiziologice, patologice, informatiile despre mediul si modul de viata, precum si informatiile despre consumul de alcool, tutun, cafeina sau droguri.
Al patrulea modul: „Date personale”. Va cuprinde prenumele, numele, data nasterii, CID-ul, sexul, varsta si grupul sanguin.
De asemenea, va mai fi si modulul „Documente medicale”, cu date din:
– fisele de observatie clinica generala pentru spitalizarea continua;
– fisele de observatie clinica generala pentru spitalizarea de zi;
– fisele de consultatie ale medicilor specialisti;
– fisele de consultatie ale medicilor de familie;
– trimiterile pentru investigatii clinice;
– trimiterile pentru investigatii paraclinice;
– recomandarile pentru ingrijirea la domiciliu;
– recomandarile pentru dispozitive medicale;
– prescriptiile medicale prescrise de medici;
– prescriptiile medicale eliberate de farmacii.