Consiliul National al Elevilor, in calitate de structura reprezentativa a elevilor din Romania, sprijina propunerea Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti, de a cere demisia cadrelor didactice din Centrul National de Evaluare, care au elaborat subiectele Evaluarii Nationale la clasa a VIII-a 2014, la disciplina Limba si Literatura Romana, fara sa tina cont de programa scolara aflata in vigoare.
Reprezentantii elevilor le reamintesc membrilor Centrului National de Evaluare ca pana la finele ciclului gimnazial se studiaza, in scolile de stat si private din Romania, conform programei scolare aflate in vigoare, genul liric, dar doar specia pastel; specia filozofica, din care face partea poezia „Ganduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu, text pe care s-a bazat primul subiect al examenului, si care se studiaza in ciclul liceal.
Totodata, mai spun acestia, este evdenta si lipsa libertatii profesorilor evaluatori de a puncta mai multe sinonime la exercitiul numarul 1, subiectul I, datorita baremului care nu a fost elaborat conform modului de gandire al elevilor din ciclul gimnazial.
Accentuam faptul ca elevilor li s-a cerut in exercitiul 5 de la punctul A, Subiectul II, sa precizeze felul a doua propozitii subordonate, in conditiile in care prima propozitie din fraza respectiva putea fi interpretata atat ca propozitie temporala, cat si ca propozitie conditională. In acelasi timp, ultima propozitie a aceleiasi fraze poate fi interpretata atat ca propozitie indirecta, cat si ca propozitie de scop.
In sedinta de sambata, 28 iunie a.c. a Executivului, domnul prim-ministru al Romaniei, Victor Ponta, a declarat: „Eu personal cred ca trebuie sa lucrati la minister, sa vedeti totusi dacă subiectele si numarul de ore chiar sunt adecvate la realitate – vorbesc ca parinte acum, nu ca prim-ministru, si eu cred ca se mai poate lucra, cred ca inca fac copiii multe lucruri care le sunt inutile si nu fac lucruri care le sunt utile. Stiu ca e un proces dificil, nu ceva ce se poate face peste noapte, dar chiar cred ca uneori ii chinuim mai mult decat ii invatam si poate ca asta e un semnal pe care il receptioneaza Ministerul Educatiei si toata comunitatea din educatie”. Din spusele domnului Victor Ponta, reiese faptul ca sistemul educaţional romanesc este la un nivel mediu de dezvoltare si ca Ministerul Educatiei Nationale inca poate propune reforme pentru imbunatatirea acestuia.
„Este important ca, prin Evaluarea Nationala, elevilor sa li se ofere cadrul optim in care sa isi puna in valoare cunostintele acumulate de-a lungul celor opt ani de studiu, fara a le constrange, in vreun fel, capacitatea de libera exprimare, respectand, in acelasi timp, normele programei scolare. Subiectele trebuie sa fie clare pentru orice elev, indiferent de mediul social din care provine, cerintele care lasa o arie mare de interpretare reprezentand un adevarat impediment pentru obtinerea unor note mari. De asemenea, dorim sa le uram succes celor care, incepand de luni, 30 iunie, sustine probele scrise ale Examenului de Bacalaureat”, a declarat Eduard MITITELU, presedintele CNE.
Reamintim faptul ca media obţinută de elevi la Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a constituie 75% din media de admitere in ciclul liceal. Drept urmare, ne-am dori sa vedem in urmatoarele sesiuni ale examenului o serie de subiecte ce nu lasa loc de interpretari.