Proiectul Codului de Etica pentru Invatamant este in dezbatere publica. Asadar, se asteapta propuneri, puncte de vedere de la cadre didactice, de la toti cei implicati in procesul educational, de la toti angajatii scolilor. Daca tot este necesar acest Cod de Etica, macar sa fie conturat cat mai bine, iar propunerile nu pot sa vina decat de la cei care cunosc cel mai bine lumea scolii, de la oamenii care o slujesc, sustin multe cadre didactice.
„Se discuta tot mai mult in ultimii ani de obligatiile profesorului de serviciu pe scoala, de faptul ca trebuie sa fie prezent peste tot in orice clipa si sa raspunda de orice miscare a elevilor in spatiul scolii, pe perioada pauzelor. Cam asa se pune problema daca se intampla ceva in scoala, vreun incident nedorit. Si in astfel de situatii se face trimitere si la Codul de Etica din Invatamant. Din acest motiv este bine ca odata cu dezbaterea privind Codul de Etica sa se vina si cu observatii si privind obligatiile profesorului de serviciu. Sa se termine cu absurditatile si cu tragerea la raspundere a cadrului didactic pentru tot ceea ce se intampla in scoala. Sa mai vorbim si de obligatiile elevului. Profesorul nu este un superman”, este de parere profesorul Didi Minceac.
Revenind la proiectul Codului de Etica al cadrelor didactice, acesta prevede ca in relatiile cu educabilii, personalul didactic are obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita, bazate pe o serie de valori si principii, dupa cum urmeaza:
a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a educabililor prin:
a1) supravegherea pe parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;
a2) monitorizarea, semnalizarea si interzicerea agresiunilor verbale si/sau fizice si a tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor;
a3) asigurarea protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea formelor de violenta verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
a4) combaterea oricaror forme de abuz;
a5) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu educabilii;
b) eliminarea oricaror activitati care genereaza coruptie:
b1) fraudarea examenelor;
b2) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, in vederea
beneficierii de catre educabili de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea;
b3) traficul de influenta si favoritismul;
b4) oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere;
c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;
d) sustinerea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui educabil.