Ministerul Sanatatii propune infiintarea a opt autoritati teritoriale de sanatate publica, in Bucuresti si in judetele Iasi, Cluj, Mures, Timis, Dolj, Prahova si Constanta, prin reorganizarea directiilor de sanatate publica si transferul activitatilor catre administratia locala, conform unui proiect de HG.
Masurile, propuse printr-un proiect de HG pus in dezbatere publica, vizeaza infiintarea, organizarea si functionarea autoritatilor teritoriale de sanatate publica (ATSP), ca servicii deconcentrate ale Ministerul Sanatatii (MS), cu personalitate juridica, prin reorganizarea directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti si transferul activitatilor catre consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
In subordinea ATSP ar urma sa functioneze 42 de oficii judetene de sanatate publica (OSP) si cel al municipiului Bucuresti, unitati fara personalitate juridica.
Potrivit proiectului de act normativ, ar urma sa fie infiintate opt ATSP-uri, care sa functioneze in Iasi (avand in structura oficiile judetene de sanatate publica Iasi, Botosani, Suceava, Neamt, Bacau, si Vaslui), Cluj (cu oficiile judetene de sanatate publica Cluj, Bihor, Satu-Mare, Maramures, Bistrita-Nasaud si Salaj), Mures (cu oficiile Mures, Sibiu, Alba, Brasov, Hraghita si Covasna), Timis (cu oficiile Timis, Arad, Hunedoara si Caras-Severin), Dolj (cu oficiile Dolj, Mehedinti, Gorj, Olt si Valcea), Prahova (cu oficiile Prahova, Arges, Dambovita, Teleorman, Giurgiu, Ialomita si Calarasi), Constanta (cu oficiile Constanta, Galati, Vrancea, Buzau, Braila si Tulcea) si Bucuresti (care va avea in structura oficiile judetene Bucuresti si Ilfov).
„ATSP si OSP se organizeaza si functioneaza in sediile si locatiile in care functioneaza in prezent directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti. Domeniile de activitate ale ATSP sunt: sanatatea publica, inspectia sanitara de stat, laborator de investigatii si radiatii. ATSP sunt finantate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sanatatii. ATSP pot primi sume si din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii pentru finantarea actiunilor si activitatilor, conform legii”, se arata in proiect.
Din fondurile aprobate, ATSP-urile vor finanta activitatea proprie, precum si pe cea a oficiilor. Principalele domenii de activitate ale Autoritatilor Teritoriale de Sanatate Publica sunt sanatatea publica si inspectia sanitara de stat.
Rolul acestor autoritati va fi sa puna in aplicare politica de sanatate publica pe plan local, sa identifice problemele locale prioritare de sanatate publica, sa elaboreze si sa implementeze actiuni locale de sanatate publica, se precizeaza in proiect.
ATSP au, in principal, urmatoarele atributii: coordoneaza si monitorizeaza respectarea si aplicarea unitara a reglementarilor din domeniul sau de activitate, asigura activitatea de control si inspectie sanitara pentru verificarea aplicarii reglementarilor din domeniul sanatatii in unitatile aflate in aria administrativ-teritoriala de autoritate, asigura depistarea factorilor de risc la adresa sanatatii publice, evaluarea si analiza riscurilor reprezentate de acestea pentru sanatate, instituirea si/sau impunerea masurilor de eliminare sau, dupa caz, de diminuare a riscurilor si asigura coordonarea tehnica si metodologica a retelei de sanatate publica de prevenire a imbolnavirilor, supraveghere si controlul bolilor transmisibile si netransmisibile, sanatatea in relatie cu mediu, sanatate ocupationala, promovarea sanatatii, se mai arata in proiect.
Proiectul de act normativ mai prevede ca se transfera de la directiile de sanatate publica judetene si cea a municipiului Bucuresti, catre administratia publica locala, mai multe activitati, printre care: coordonarea unitatilor sanitare aflate in reteaua autoritatilor administratiei publice locale, evaluarea modului de asigurare a asistentei medicale curative si profilactice, monitorizarea aplicarii normelor de functionare a unitatilor medicale, indiferent de forma de organizare, si urmarirea aplicarii criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale.
De asemenea, ATSP trebuie sa organizeze si sa coordoneze asistenta medicala in caz de calamitati, catastrofe si situatii deosebite. Astfel, institutiile si unitatile sanitare care asigura asistenta de sanatate publica, in cazul aparitiei unui focar de boala transmisibila, precum si in situatia iminentei izbucnirii unei epidemii, au obligatia sa dispuna masuri specifice.
Structura ATSP cuprinde servicii, birouri si compartimente functionale, in functie de numarul de posturi.
Conducerea ATSP este asigurata de un director executiv, functionar public de conducere, care este ajutat de un comitet director compus din directorul executiv, sef departement sanatate publica, inspectorul sef teritorial, seful serviciului economic si coordonatorul centrului operativ de urgenta. Conform proiectului, conducerea oficiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti este asigurata de un sef serviciu.
Inspectorii sanitari de stat din cadrul ATSP sunt imputerniciti pentru activitatea de inspectie sanitara de stat de catre ministrul Sanatatii, la propunerea inspectorilor sefi teritoriali si cu avizul conducerii structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii.
Numarul maxim de posturi ale ATSP si OSP este de 2.880 posturi, iar repartizarea se face prin ordin al ministrului Sanatatii, tinand cont de demografie, suprafata judetului, numarul de unitati sanitare si importanta din punct de vedere al statiunilor turistice, punctelor de frontiera si al numarului de institutii de invatamant superior.
Salarizarea personalului ATSP se face potrivit prevederilor legale aplicabile functionarilor publici si personalului contractual din cadrul administratiei publice centrale, se mai mentioneaza in proiect.
ATSP dispun, pentru activitatile specifice de inspectie sanitara, de autoturisme, cu un consum lunar de carburanti de 300 litri/luna/autovehicul.
Patrimoniul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil de inchidere la data predarii-preluarii, insotit de balanta de verificare sintetica, contul de rezultat patrimonial, situatia fluxurilor de trezorerie, conturile de executie intocmite pe fiecare sursa de finantare si celelalte anexe, inclusiv cele care se intocmesc la finele anului, potrivit normelor in vigoare, se preiau de catre ATSP prin protocol de predare-preluare incheiat in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii de guvern.
De asemenea, in 45 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, ATSP vor prelua, pe baza de protocol de predare-preluare, patrimoniul Directiilor de Sanatate Publica Judetene arondate.
Proiectul de HG este in dezbatere publica pana la 1 decembrie.
La inceputul lunii septembrie, Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, referitor la reorganizarea DSP-urilor, ca este nevoie de un sistem mai flexibil si de descentralizare intr-un sistem care functioneaza de 70 de ani, cu structuri „comuniste”.
„Este nevoie sa transferam multe activitati de la Ministerul Sanatatii, pentru ca sunt specifice autoritatilor locale. Este un sistem comunist, de 70 de ani, cred ca totusi ne-am cam saturat sa ramanem cu structurile comuniste. Haideti totusi sa ne ducem catre structuri mai moderne, mai flexibile, mai normale, mai apropiate de comunitate. De unde sa stiu eu, de la Bucuresti, cum se face autorizarea unui restaurant? De ce sa o fac eu? Sa o faca CJ, pentru ca stie ce se intampla in judet”, a declarat Eugen Nicolaescu.
corect pe fond, cu DSP urile.
Cu toate astea, sistemul merge prost de tot. Medicii nu sunt controlati de nimeni, au o putere enorma si un tupeu inimaginabil, iar pacientii se caciulesc la ei mai ceva ca la Inalta Poarta!
Domnule ministrul dc vreti sa mearga bine sistemul, puneti-va auditul pe medicii din spitale! Si nu sporadic, ci sistematic, pana se duce vestea ca nu se mai poate ca acestia sa se creada vatafi pe mosie!