Noua modalitate de evaluare a scolilor, o speranta pentru elevi si profesori? Unde suntem si ce speram?

In situatia in care vedem ca analfabetismul functional este o realitate a scolii romanesti (peste 40% dintre elevii romani au probleme la nivelul competentelor de baza), un semn incurajator este preconizata modificare a metodologiei de evaluare institutionala.

Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a supus dezbaterii publice aceasta noua metodologie care ar putea orienta scoala catre rostul ei principal, de a pregati elevii pentru viata, de a invata elevii sa-si foloseasca toate cunostintele dobandite in scoala pentru viata.

Vorbim de metodologia „de evaluare institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a organizatiilor furnizoare de educatie”, si de aprobarea „standardelor (standarde de autorizare de functionare provizorie si de acreditare), a standardelor de referinta (standarde de calitate) si a indicatorilor de performanta pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar”, elaborate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP).

Scolile ar urma sa fie evaluate mai mult, deci mai adevarat, pe baza a ceea ce fac in sensul utilitatii pentru elev si in cel al valorizarii capacitatii profesionale a cadrelor didactice, folosul urmand sa se regaseasca in ceea ce persista dupa ce scoala ramane in urma.

Si, as adauga, pe langa aceste modificari la nivelul metodologiilor, performanta nu poate sa apara daca nu este sustinuta si de motivarea financiara a cadrelor didactice! Aici nu putem vorbi inca de semne clare de vointa din partea statului.

Acum, invatamantul romanesc este inca in criza. Nu cred ca putem vorbi de performanta dupa un loc 48 din 70 de tari, la ultimele teste PISA, cele din 2015, a caror interpretare s-a finalizat recent.

Cu toate acestea, oficialitatile se lauda cu progresul.

Intr-un comunicat, Ministerul Educatiei vorbeste de performanta elevilor romani, care s-ar fi imbunatit semnificativ la testele PISA din 2015.

„Raportul international publicat marti, 5 decembrie, de OECD, ‘Excellence and Equity in Education’ (vol. I), include informatii referitoare la performantele sistemului educational romanesc in cadrul Programului OECD-PISA 2015 (Programul International OECD pentru Evaluarea Elevilor).

Astfel, pe scala generala de Stiinte (domeniu principal in PISA 2015), Romania a inregistrat un scor mediu de 435 puncte, ocupand pozitia 48 din 70 tari/economii cu baze de date validate.

Din acest punct de vedere, Romania face parte din grupul de 11 tari (intre care Columbia, Israel, Portugalia si Qatar) a caror performanta medie la Stiinte s-a imbunatatit semnificativ intre 2006 si 2015″, se arata in comunicat.

Scorul mediu la Stiinte al tarilor este de 493 puncte, pe primele locuri pozitionandu-se Singapore (556 puncte), Japonia (538 puncte), Estonia (534 puncte).

„Din aceasta perspectiva, rezultatele Romaniei pot fi comparate cu cele obtinute de state/economii precum Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Cipru, Moldova, Albania si Turcia”, sustine sursa citata.

Pe scala generala de Citire/Lectura (domeniu secundar in PISA 2015), Romania a inregistrat scorul mediu de 434 puncte, (in crestere fata de 2009 – 424 puncte), avand performante similare cu Uruguay, Bulgaria sau Trinidad-Tobago si superioare fata de Mexic si Thailanda.

„Alaturi de Rusia si Macao (China), Romania a inregistrat o rata accelerata de crestere a performantelor de la o administrare la alta. Imbunatatirea performantei medii s-a realizat prin cresterea ponderii elevilor cu performante de varf (nivelurile 5 si 6 pe scala PISA), fara inregistrarea, concomitenta, a reducerii ponderii elevilor cu performante scazute (nivelul 2 si sub nivelul 2 pe scala PISA) „, se arata in comunicatul de presa.

Matematica

Pe scala generala de Matematica, de asemenea, domeniu secundar in PISA 2015, Romania a inregistrat scorul mediu de 444 puncte (445 puncte in 2012, cand Matematica a fost domeniu principal), avand performante similare unor tari precum Grecia, Bulgaria, Cipru sau Argentina si peste Turcia, comparativ cu 2012.

„Pe scala performantelor PISA 2015, la Stiinte au fost definite sapte niveluri de proficienta. Nivelul 2 este considerat nivelul de baza necesar a fi atins de catre un tanar de 15 ani pana la finalizarea invatamantului obligatoriu, pentru a putea functiona eficient in societatea cunoasterii.

La PISA 2015, 35% dintre elevii romani se situeaza la nivelul 2. Sub nivelul 2, adica la nivelurile 1a, 1b si sub nivelul 1b se situeaza 38,6% dintre elevi. Cumulat, la nivelurile superioare – 3, 4 si 5 – se plaseaza 27,5% dintre elevii romani”, precizeaza ministerul.

Acelasi comunicat de presa sustine ca pentru perioada 2006 – 2012 se remarca o tendinta de usoara scadere a procentului elevilor cu performante sub nivelul 2: 2006 – 46,9%, 2009 – 44,4% si 2012 – 37,3%.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.