Astazi, una din marile federatii sindicale ale cadrelor medicale din Romania a inaintat Consiliului Economic si Social lista cu propunerile de modificare a Proiectului Legii salarizarii bugetarilor, in sectorul sanitar.
Federatia „Solidaritatea Sanitara” a postat pe o retea de socializare documentul cu propunerile transmise pentru imbunatatirea proiectului legii care va reglementa salarizarea angajatilor din sistemul sanitar de stat.
Iata sinteza principalelor modificari pe care Federatia „Solidaritatea Sanitara” a anuntat ca le sustine:
„1. Pentru sectorul sanitar este necesara fie introducerea exceptiilor de la limita de 30% stabilita de art. 25 din lege pentru sectorul bugetar Sanatate, asa cum este prevazut in prezent, fie ca aceasta limita sa nu ia in considerare sporurile pentru conditiile de munca si nici cheltuielile cu tariful orar pentru garzile efectuate in baza unui contract de munca cu timp partial. De asemenea, consideram ca acest plafon trebuie aplicat la nivelul ordonatorului principal de credite, asa cum este prevazut in prezent. Data fiind natura activitatilor din acest sector, ce include atat activitatea continua, garzile si conditiile de munca, aplicarea in mod nediferentiat a acestor prevederi conduce la crearea unei situatii mult mai grele prin acest proiect de lege pentru angajatii din sanatate comparativ cu angajatii din alte sectoare. In sprijinul afirmatiei ca limitarea nivelului sporurilor medii din Sanatate la 30% raportat la sumele aferente salariului de baza este eronata consideram ca trebuie tinut cont de urmatoarele aspecte:
– in conformitate cu prevederile Legii nr. 284/2010 si actualului proiect, locuri de munca cu conditii deosebit de periculoase exista doar in familia ocupationala sanatate, buletinele de expertizare a locurilor de munca emise de autoritatile competente fiind aplicabile doar in acest caz. Este evident ca limita de 30% nu poate fi aplicata in cazul unitatilor sanitare expertizate si evaluate la conditii deosebit de periculoase (unitati TBC, psihiatrie, leprozerii, etc.), unitati in care intreg personalul beneficiaza de un nivel al sporului situat intre 50% si 100%.
– incluzand, in limita medie de 30% pe ordonator de credite, sporul de zile nelucratoare si sporul de garzi, tariful orar pentru garzile in afara normei legale si a programului de lucru normal, alaturi de fondul de premiere de 5% , indemnizatiile de hrana si primele de vacanta anuale, precum si indemnizatia lunara pentru titlul ştiinţific de doctor si alte drepturi, suma ramasa pentru sporurile privind conditiile de munca este neglijabila, inlaturand-se astfel o componenta esentiala a sistemului de sanatate.
2. Introducerea claselor suplimentare pentru vechimea in unitatile publice de sanatate prin adaugarea a maxim 6 clase de salarizare pentru vechimea maxima (cresterea coeficientului, pe actuala forma a legii), similar modelului aplicabil in sectorul bugetar Educatie. Atragem atentia asupra faptului ca salariatii din Sanatate au pierdut semnificativ prin introducerea sporului de stabilitate in salariul de baza, acest spor recompensand propriu-zis vechimea in sistem. Vor aparea situatii in care nivelul salarial al asistentelor medicale Debutant va fi mai mare decat al asistentelor medicale cu grad profesional Principal. Spre exemplu, o asistenta medicala debutant cu peste 20 de ani vechime (este vorba despre vechimea in munca si nu despre vechimea in profesie) va avea un salariu mai mare decat o asistenta medicala principal cu 5-10 ani vechime.
3. Este necesara mentinerea ierarhiei existente in legea salarizarii unitare nr. 284/2010, atat din perspectiva inter-profesionala cat si in interiorul profesiilor, acesta fiind un element esential in constructia noului proiect de lege a salarizarii. Mentinerea acestei ierarhii este necesara deoarece noul proiect de lege prevede modificari semnificative ale ierarhiilor, afectand in mod negativ salarizarea anumitor functii, dintre care amintim raportul salarial dintre medicul primar si asistenta medicala, care ajunge la 3/1, in prezent medicul avand salariul de baza cu 67% mai mare decat asistenta medicala. Mai multe exemple in acest sens se regasesc in studiul anexat prezentei adrese: Analiza impactului potential al noului proiect de lege a salarizarii unitare asupra salariatilor din Sanatate. In acest sens am anexat propunerile organizatiei noastre asupra nivelului salariilor de baza ale asistentelor medicale, cu mentinerea raporturilor ierarhice din legea nr. 284/2010.
4. Mentinerea contractului individual de munca cu timp partial pentru garzile suplimentare efectuate de catre medici. Nicio garda efectuata in afara normei legale de baza nu are caracter obligatoriu asa cum este prevazut in cadrul proiectului de lege la art. 5, alin. (2) din Anexa nr. II – Familia ocupaţionala de funcţii bugetare „Sanatate si Asistenta Sociala”.
5. Introducerea grilelor specifice personalului nemedical (TESA) in anexa specifica sectorului Sanatate, astfel cum in prezent este reglementata in legea nr. 250/2016 si aplicarea modelului salarizarii diferentiate intre spitalele clinice (si cele asimilate) si cele neclinice pentru personalul nemedical.
6. Este necesara cel putin mentinerea diferentelor dintre unitatile sanitare clinice si cele neclinice in materie de salarizare, asa cum sunt prevazute in legea 284/2010, prin cresterea salariilor angajatilor din unitatile sanitare clinice, mentinand raporturile dintre unitati prevazute in legea amintita.
Principii de constructie a grilelor de salarizare:
I. Ierarhia existenta in legea salarizarii unitare nr. 284/2010, atat din perspectiva inter-profesionala cat si in interiorul profesiilor, constituie un element esential in constructia noului proiect de lege a salarizarii.
II. Introducerea claselor suplimentare pentru vechimea in unitatile publice de sanatate prin adaugarea a maxim 6 clase de salarizare pentru vechimea maxima (cresterea coeficientului, pe actuala forma a legii), similar modelului aplicabil in sectorul bugetar Educatie.
III. Introducerea grilelor specifice personalului nemedical (TESA) in anexa specifica sectorului Sanatate, astfel cum in prezent este reglementata in legea nr. 250/2016 si aplicarea modelului salarizarii diferentiate intre spitalele clinice (si cele asimilate) si cele neclinice pentru personalul nemedical.”, se arata in postarea Federatiei „Solidaritatea Sanitara„.