Reprezentatii Ministerului Educatiei Nationale au prezentat, in cursul acestei saptamani, actiunile realizate si planurile pentru urmatoarea perioada, inclusiv in ceea ce priveste proiectele de programe scolare pentru gimnaziu si a manualelor aferente.
In acest context, Federatia Coalitia pentru Educatie atrage atentia asupra necesitatii de imbunatatire a acestor programe, pentru a raspunde cerintelor actuale, si propune o serie de recomandari.
Cerinte-cheie:
Coalitia pentru Educatie atrage atentia ca este necesar ca programele sa raspunda urmatoarelor asteptari:
Competentele-cheie: cum anume serveste fiecare programa la formarea competentelor – cheie pentru invatarea pe parcursul intregii vieti, definite la nivel european, ce includ nu doar cunostinte, ci si deprinderi, atitudini/valori?
Corelarea programelor intre materii: a existat sau va exista o etapa destinata acestui proces de corelare si cum vor fi evaluate progresele realizate in aceasta privinta, astfel incat sa depasim etapa segregarii curriculare?
Formarea profesorilor: cum va fi asigurata implementarea la clasa a programelor de catre cadrele didactice?
Aerisirea programei: cum ne asiguram ca profesorii vor avea 25% din bugetul de timp al anului scolar pentru a adapta continutul programelor la caracteristicile elevilor si la strategia scolii din care face parte?
Corelarea programelor pentru nivel primar si cel secundar: care este calendarul / harta care va asigura imbunatatirea programelor (in urmatorii 3-5 ani), astfel incat sa evoluam catre un invatamant transdisciplinar si sa nu mai existe ruptura intre nivelul primar si cel secundar?
Profilul de competente al absolventului –> programele scolare –> sistemul de evaluare
Pentru intelegerea procesului, ar trebui sa se porneasca de la un ”portret al absolventului”, care sa fie realizat printr-o oferta educationala (programele scolare), ce include formarea de competente generale si specifice, la fiecare disciplina. Este importanta corelarea cu procesul de evaluare inca din aceasta etapa de design, pentru a avea o ”lista de verificare pe parcurs”. Astfel, putem spune unde se afla un elev pe drumul catre dobandirea competentelor definite in profilul absolventului, competente care ar trebui sa se regaseasca la toate materiile. Nu ar trebui sa existe discipline concentrate doar pe cunostinte si ceva abilitati si discipline dedicate practicarii comportamentelor dezirabile, menite sa construiasca caractere.
Metode noi de predare si formarea profesorilor
In ceea ce priveste sugestiile metodologice, Coalitia pentru Educatie apreciaza orientarea catre metode interactive, de educatie non-formala, care incurajeaza lucrul in echipa, dezbaterile si invatarea pe baza de proiect. Experienta programului “Școala altfel” a aratat cat de importanta este pregatirea cadrelor didactice pentru a utiliza astfel de metode si speram ca tema formarii cadrelor didactice, deschisa in 2016 de catre Coalitia pentru Educatie, va fi reluata in acest an, la nivel de politici publice.
Teme esentiale pentru adolescenti si participarea lor la procesul de invatare
Nu in ultimul rand, consideram ca este necesar ca programele diferitelor materii sa tina seama de teme relevante pentru adolescenti (autocunoastere, incredere in sine, motivatie, toleranta, comunicare, lucru in echipa), precum si a problemelor specifice varstei (prevenirea si solutionarea situatiilor de intimidare, agresivitate, conflict, violenta, bullying, precum si educatia pentru sanatate, orientare in cariera etc.).
Introducerea orei de “Consiliere si Dezvoltare Personala” in planul cadru este un progres, dar o ora pe saptamana nu este suficienta pentru a raspunde acestor nevoi. In plus, nu este clar cine si cat de pregatiti vor fi cei care vor sustine aceste ore. Aceasta alegere intre consilieri si diriginti este critic sa fie facuta acum, simultan cu formularea programei scolare pentru ca poate impune regandirea intregii programe.
Recomandari
Data fiind presiunea luarii unor decizii acum, pentru elevii din clasele a IV-a, recomandarile noastre se refera la:
– asumarea politica a programelor acum, cat mai curate ca structura si cu reprezentare vizibila a legaturii dintre competentele formate si modalitatile propuse pentru aceasta;
– contractarea de manualelor pentru gimnaziu sa nu fie facuta in graba: in absenta unei strategii clare (v. discutia privind o posibila lege a manualului), a unei decizii privind regimul de ”open data” al continutului manualelor; graba ar fi inca un element major de stres pentru generatia care NU a avut manuale pe banca in toamna, din clasa I pana in clasa a IV-a.
– folosirea acestui context ca pe o oportunitate de invatare si dezvoltare pentru profesorii care vor fi nevoiti sa inteleaga programele scolare si sa le operationalizeze la clasa. Consideram ca exista resurse in sistem, inclusiv prin atragerea de fonduri europene, pentru ca MEN sa poata pune la dispozitie sugestii metodologice si programe de formare pentru profesorii care vor preda din toamna la clasa a V-a.
– dupa asumarea programele pentru gimnaziu, se va putea progresa si in activitatea de programare pentru ciclul secundar superior (liceu), parte din aceasta activitate fiind in derulare, cu sustinere financiara prin contractul de imprumut cu Banca Mondiala – Proiectul privind Invatamantul Secundar – ROSE (Romanian Secondary Education).
Punctul de vedere al Coalitiei pentru Educatie privind proiectele de programe scolare este prezentat, pe larg, pe site-ul Federatiei (www.coalitiaedu.ro) – aici. Fondata in iunie 2015, Federatia Coalitia pentru Educatire reuneste organizatii neguvernamentale active in domeniu si isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul.